Favoritmatvarubutik?

Medlem

Handlar oftast på Ica. Maxi blir det vid större inköp eller vid hemkörning.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Brukar gå där det finns extra priser. Men blir oftast Lidl eller Willys

signatur

Allätare

Medlem

ICA. Är medlem så får erbjudanden och samlar poäng så jag får lite bonus och rabbater. Gör att en kommer undan lite billigare. Och de finns lite överallt så lätt att hitta och ta sig till/från även utan bil.

Medlem

Det varierar, ibland Willys, ibland ICA och ibland COOP.
Hänger helt på vad jag ska handla och priser.
Men när det gäller kött så handlar jag endast på en lokal butik som heter Extra(Ingår i Axfood koncernen), och det pga att dom styckar och maler kött själva, så det är väldigt hög kvalite på sakerna

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Supermarket och nära är dyrt och har dåligt utbud. Maxi är billigt men har mest storsäljare. Kvantum har en bra balans mellan pris och varierat utbud, ofta med bra hjälp att ta in intressanta importvaror.

Jag tycker det är dyrt överallt. Supermarket hade ett rejält utbud, men det beror på hur krävande man är. Jag nöjer mig med det lilla.
Intressanta importvaror ja. Är det miljövänligt?
Är det bättre produkter bara för det är producerat utanför vårt land?
Icke.

Medlem
Skrivet av Wolf:

Coop är väl de "goda" i sammanhanget?

De som har coop kortet är med och äger kedjan och personalen verkar ha det bra. Är märkligt att kedjan har problem med lönsamhet, någon kanske vet varför? Men det kan vara så att de tar bättre hand om sina anställda än de andra aktörerna och att de egna varorna är bättre varor med lägre påslag. Deras Änglamark och ekovaror upplever jag ofta vara bra för pengarna.

Då coop ej jagar utdelningar som ICA finns det heller inga incitament att märka om kött som gått ut, sälja varor med kort hållbarhet eller till och med gått ut till fullpris och sen pudla när de blir påkomna. Kanske är därför Coop har problem med lönsamhet, inget fulspel och bättre varor...

Vet inte om kedjornas olika poängsystem är så bra för konsumenten, det blir en psykologisk inlåsning och många faller i fällan att jaga poäng/rabattkupong istället för att se vad det egentligen kostar. De flesta kan förmodligen spara mer pengar på att vara illojala och handla på olika ställen än jaga några få poäng.

De som vill kan få ned kostnaderna för matkassen. Jag menar inte att alla skall åka i fem olika affärer för att jaga extrapriser utan skumma reklambladen. Sen skapa en veckomeny utifrån ett reklamblad. Kanske ändå behöver kompletteringshandla en gång under veckan och det kan då göras på en annan kedja som har andra erbjudanden. Det skickar även signaler till de vinstdrivande kedjorna att det är inte OK med de stora vinstmarginalerna.

Ville hitta en källa på hur ICA är kreativa med utdelningar och Jens dök upp:
https://www.jensnylander.com/hur-ica-handlarna-forsoker-dolja...

Från Jens butiksdatabas framgår att tex Maxi ICA Stormarknad Umeå: Ordinarie utdelningar: 84m (9 år) Extra utdelningar: 242m (9 år)
https://ica.jensnylander.com/

Det är väldigt olika förutsättningar för de olika kedjorna. Coop styrs inte centralt. Det blir nog rätt stökigt med deras organisation - får inte intrycket att de lyckats modernisera organisationen i takt med tiden. Så jag utgår ifrån att det är mycket omkostnader som inte genererar resultat. ICA har säkerligen mycket bättre marginaler pga mycket bättre avtal med leverantörer. De står för så mycket större del av försäljningen. Kan mycket väl tänka mig att Coop har liknande påslag eller högre, på grund av sämre inpris och sämre volymer som gör att de helt enkelt behöver högre marginaler för att kompensera för det. Och går man inte på en godtycklig Lidl jämfört med en godtycklig Coop så kan man väl gissa sig till anledningar att Lidl är billigare. Willys i sin tur har ju inte butiksägare, det är centralstyrt och de behåller bara ett utbud som verkligen säljer.

Det har tagits lite underliga beslut, de valde ju att styra om sina koncept från att ha Nära, Konsum, Extra och Forum till att ha Coop och Stora Coop - men i den strategin ingick först även konceptet "Lilla Coop", som skrotades efter att flera butiker redan hunnit skylta om (vilket verkligen inte är billigt, särskilt som mindre Coop-butiker knappast jobbar på världens bästa marginaler till att börja med). Sen bestämde sig ju Coop för att köpa upp svenska grenen av Netto av någon outgrundlig anledning, lade resurser på att det skulle bli ett lågpriskoncept (googla "Coop Vardagshandel", det finns lite gamla artiklar att läsa igenom) vilket de också mer eller mindre fått överge. Det var ju rent allmänt konstigt att Netto-butiker som konkurrerade med Coop helt plötsligt blev... Coop-butiker som också konkurrerade med Coop? Nu har de även X:-TRA-konceptet, som jag tycker verkar rätt så trevligt. Har tyvärr ingen X:-TRA i närheten.

Så mitt intryck är att Coop är fullt av välvilja, men sämre på genomförande. Professor Sara Kristoffersson har studerat Konsum som koncept och varumärke, bland annat så var hon huvudgäst i ett Snedtänkt-avsnitt som rekommenderas varmt:
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/om-konsum

Hade inte sett den där databasen innan, uppskattar att du delade länken!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Håller med. Ironin är underhållande. Din härskarteknik är ganska dålig, för den delen.

Tack detsamma!

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

ICA all the way. Dom ligger bra till på vägen till och hem från jobbet. Sen att dom har allt plus grillad kyckling när tarmen suger är fan toppen.

Hemköp (f.d. Bholins Livs) i Alingsås kan besökas då och då för deras grillade revben

signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Dödgrävaren

Ah, röstade Kvantum men jag är 100% Mathem, så jäkla gött att aldrig behöva lämna hemmet.

123
Skriv svar