Serietidningar - läser du, i så fall vilka?
Hejsan svejsan FZ folk!
Läser du några serietidningar/manga och allt som hör till tecknade berättelser?
Om ni har några tips så dela med er.
Jag läste "The Walking Dead" för många år sedan som jag gillade mycket, sen blev det inte så mycket mer efter det av någon anledning. Tänkte återuppta intresset igen.
Dela med er och snacka fritt.
The Sandman. Läste igenom första boken och den är helt grym. Ska läsa igenom resten här under sommaren har jag tänkt.
Har även hört mycket bra om Watchmen men inte läst den (gillar filmen dock), så kanske blir den när jag är klar med Sandman om jag vill ha nåt mer att läsa.
Har också läst en del klassiska serietidningar för ren nostalgikänsla. Gillade Darkhawk när jag var liten, så läste igenom alla dem förra sommaren, plus lite moon knight och lite Nova. Läste hela infinity gauntlet också och lite kringserier där.
The Sandman. Läste igenom första boken och den är helt grym. Ska läsa igenom resten här under sommaren har jag tänkt.
Har också läst en del klassiska serietidningar för ren nostalgikänsla. Gillade Darkhawk när jag var liten, så läste igenom alla dem förra sommaren, plus lite moon knight och lite Nova. Läste hela infinity gauntlet också och lite kringserier där.
Fint, ska kika upp det! Tack.
Har nog aldrig fastnat för serietidningar, som barn minns jag massor av fantastiska album med Tintin, Asterix, Knasen etc.
I vuxen ålder kan jag bara minnas jag läst två serier, "Sandman" någon gång i ungdomen och senare "Preacher".
Preacher är fortfarande säkert 10 år sedan jag läste men den var galen och fantastisk! Tv-serien är också riktigt bra och definitivt sevärd.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Läser 91:an när jag skiter!
Har man inte gjort så har man gått miste om något.
Beror väl lite på hur man definerar "serietidningar" och "läser"...
Man tittar på bilder och läser det som står i bubblan eller i något hörn, efter varje ruta.
Ja! Får erkänna att jag inte gjort det särskilt mycket de senaste två åren sen jag fick barn dock, innan dess läste jag en hel del på surfplattan (bästa sättet att läsa utländska serier i Sverige, tycker jag). Jag listar några favoriter!
#1(!!!!!) Saga
Utan tvekan den bästa jag har läst. Pågår fortfarande (tror det ska bli 108 nummer, är på 72 nu) och jag har nog ungefär 10 nummer olästa i nuläget, men allt fram till dess har varit sanslöst bra.
Sen ett par andra riktigt fina:
Manifest Destiny
Y: The Last Man
Chew
Southern Bastards
Essex County
Har läst skitmånga bra men jag skrev ett gäng som jag kom att tänka på nu
Kan varmt rekommendera Image Comics, det förlag som jag läst flest serier ifrån.
Den må vara liten, men den luktar som en stor.
Ja! Får erkänna att jag inte gjort det särskilt mycket de senaste två åren sen jag fick barn dock, innan dess läste jag en hel del på surfplattan (bästa sättet att läsa utländska serier i Sverige, tycker jag). Jag listar några favoriter!
#1(!!!!!) Saga
Utan tvekan den bästa jag har läst. Pågår fortfarande (tror det ska bli 108 nummer, är på 72 nu) och jag har nog ungefär 10 nummer olästa i nuläget, men allt fram till dess har varit sanslöst bra.
Sen ett par andra riktigt fina:
Manifest Destiny
Y: The Last Man
Chew
Southern Bastards
Essex County
Har läst skitmånga bra men jag skrev ett gäng som jag kom att tänka på nu
Kan varmt rekommendera Image Comics, det förlag som jag läst flest serier ifrån.
Tack som fan! Fint att du tog dig tid att länka också. Skrev upp det till min "att läsa lista". Jag kommer att ha fullt upp ett tag framöver.
Man tittar på bilder och läser det som står i bubblan eller i något hörn, efter varje ruta.
Aha..
Ad hoc addendum
Jag läser inte så mycket serietidningar. Jag studerar dock japanska och jag tycker One Piece är ganska trevlig att läsa på japanska i studiesyfte. Har försökt mig på 鬼滅の刃 också men inte kommit så långt. Animen är dock bra.
Kul, då är vi två åtminstone två som gör det.
Hur studerar du japanska?
On-topic:
Det senaste året har jag läst Rumiko Takahashis Ranma 1/2 och Peter Madsens Valhall. Iofs var det nog förra sommaren jag läste klart Ranma.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Blev tidigt ett fan av Spindelmannen, farmor sydde mig en spindelmansdräkt när jag var 6 år och läste serien från 83 till 97 (den svenska utgivningen var 2-3 år efter den amerikanska), men den där klonsagan fick mig att tappa intresset totalt.
Var också med i Tintins äventyrsklubb så det blev många seriealbum därifrån.
Var även inbiten på diverse humorserier under 90-talet, som Kalle & Hobbe, Larsson (The Far Side) osv.
Under 00-talet kom manga hit och köpte då allt som släpptes på svenska, som Dragonball, Ranma, One Piece osv. Men det blev mycket import från USA också.
Sedan dess så har det mest bara blivit diverse samlingar från Cobolt Förlag och Apart förlag, och lite Kalle Anka-grejer som nytryckningen av Farbror Joakims liv från 2017.
Läste en hel del DC under Infinite Crisis, gillade den storyn. Sen prenumererade jag även på fysiska tidningar av Green Lantern och Deathstroke under New 52 tiden. Men när den tog slut orkade jag inte fortsätta, kände mig nöjd då. Inte heller känt mig så värst sugen sen dess heller faktiskt.
Men när man var barn blev det en hel del! Allt från Illustrerade Klassiker till Helgonet och Kalle Anka. Gaston, Asterix, och Spiru var också givna val när man grävde i lådor med serietidningar eller serieböcker. Letar fortfarande fram farsans kompletta samling med Asterix ibland för att läsa några avsnitt. Det är verkligen en tidlös klassiker.
Kul, då är vi två åtminstone två som gör det.
Hur studerar du japanska?
On-topic:
Det senaste året har jag läst Rumiko Takahashis Ranma 1/2 och Peter Madsens Valhall. Iofs var det nog förra sommaren jag läste klart Ranma.
Jag tog en del japanskakurser åren 2009-2014. Efter det blev det en paus med sporadiska försök att komma igång igen men inget seriöst på flera år.
För ett par år sedan kom jag igång med självstudier dock och sedan ett och ett halvt år har jag tagit privatlektioner på iTalki (rekommenderas). Det går minst sagt långsamt för mig men klarade åtminstone N2 i vintras.
Nu försöker jag spela tv-spel på japanska och titta på japanska serier, läsa lite manga och så. Om ett år kanske det blir att sikta på N1. Hur studerar du själv?
Började handla serietidningar igen för lite drygt ett år sedan. Har köpt nästan samtliga nyutgåvor av Blake och Mortimer. Brukar även be om rekommendationer i butiken och har då införskaffat bl.a. Alix Senator, ett par nya Spirou, Champignac och Lupin. Har blivit lite av en favorit avslappningshoppy igen. Läser även massa Bamse och samtliga Johan, Lotta och Jockos äventyr med sonen.
Spawn, också Joakim von Ankas uppväxt och äventyr.
När man hälsar på hemma hos mor o far så brukar jag läsa Soldat 91 då farsan samlar på dem.
Köpte (tyvärr) en massa nya fräscha Tintin-album också, men kom på mig själv med att inte kunna ta mig igenom dem då de nya översättningarna är så gräsligt modernistiska. De känns bara fel, växte upp med farsans gamla Tintinalbum från Illustrationsförlaget (1960- 70-talen), språkbruket i dem kändes mycket mer tidsenligt för när äventyren kan antas utspela sig.