Bra laglig elspark för dagspendling?

Medlem
Bra laglig elspark för dagspendling?

Jag har haft 3 sparkcyklar tidigare, först ninebot som jag sålde igen då det var lite långt att åka med den till jobbet, vi flyttade, jag köpte en för 1200kr fyndvara, men den var klen och tog slut innan jag kunde ta mig hem.

Den 3e var för stark och fick inte köra på allmän väg så den sålde jag igen.

Jag har nu beställt en hjälm då man måste vara förebild till sina barn som ska använda hjälm, med lampor fram och bak.

Så nu blev jag sugen på att skaffa en elspark som är laglig på cykelbana och då verkar denna bara bra

https://www.webhallen.com/se/product/376170-Navee-GT3-Sweden

Bra rabatt är det med. Vad jag har förstått behöver man inte någon försäkring på dessa? Utan endast de som är över 250W som ändå bara får köra på inhägnat område?

Jag har varit föräldraledig nästan ett halvår och ska nu börja jobba heltid igen. Vi hade 2 bilar förr men sålde våra när vi köpte en gemensam, och då min sambo har längre till jobbet är det hon som får använda den.

Medlem

Köp elcykel och få lite motion istället. Elspark är för lata tonåringar.

Medlem

En cykel är säkrare. Den kan du även använda året om och på dåliga vägar. Det behövs inte en jättestor sten för att skicka både dig och elkicken ut i terrängen.

Medlem

Vill du vara en förebild för dina barn så använd en helt vanlig cykel. Bättre för miljön, bättre för dig själv och bara bättre.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Min dotter har en Navee Easyride 20 Sweden och den är riktigt bra, har egentligen inget att klaga på med den förutom kanske räckvidden. GT3 är en bättre version med längre räckvidd så den lär vara bra. Ska inte behövas någon försäkring enligt vad som står, den är på 250W vilket innebär att den räknas som en cykel.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Min dotter har en Navee Easyride 20 Sweden och den är riktigt bra, har egentligen inget att klaga på med den förutom kanske räckvidden. GT3 är en bättre version med längre räckvidd så den lär vara bra. Ska inte behövas någon försäkring enligt vad som står, den är på 250W vilket innebär att den räknas som en cykel.

Sen står det toppstyrka på 700W 🤔

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Sen står det toppstyrka på 700W 🤔

Det där med "kontinuerlig märkeffekt" är ett... lite besvärligt begrepp rent juridiskt, då det enbart används för cyklar - kontra ex. mopeder eller motorcyklar, där nettoeffekt i stället används.
Vad som anges som maxeffekt på en elsparkcykel behöver inte vara detsamma som kontinuerlig märkeffekt. 700W maxeffekt *kan* alltså fortfarande innebära en kontinuerlig märkeffekt på 250W.

Källa: Åklagarmyndigheten, Rättslig vägledning (RäV) 2023:19 om cyklar (uppdaterad maj 2024.). (PDF)

Där hänvisar man i sin tur till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 168/2013 (PDF), som i sin tur hänvisar till FN/ECEs föreskrifter nr 85.

Grovt förenklat bör "kontinuerlig märkeffekt" innebära "högsta motoreffekt under 30 minuter vid elmotorn utgående axel".
Sen kan vi diskutera det intressanta i hur det ser ut om en elsparkcykelmotor skulle producera 700W i 29min och sedan 250W i en minut för att sedan repetera den cykeln (pun intended) - följer den då reglerna, då mätcykeln är tydligt specificerad till 30min? Så vitt jag vet är det dock bara rätt flummigt utsvävande, har svårt att se att elsparkcyklarna på marknaden faktiskt fungerar så. ^^

TL;DR: en elsparkcykel kan ha en *maxeffekt* på över 250W enligt gällande lagstiftning. Den får dock inte vara byggd för att gå fortare än 20km/h och måste i övrigt följa samma regler som vanliga cyklar (ringklocka, belysning, o.s.v.).

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar