Snabbkollen – Spelar du mest AAA- eller mindre spel?

Robot
Snabbkollen – Spelar du mest AAA- eller mindre spel?

Är du mest GTA VI eller The Outer Wilds?

#aa, #aaa, #snabbkollen

Medlem

Spelar spel jag gillar
Kollar aldrig hur många s.k ”A” dom har.

Det är ett tramsigt system

Medlem

Spelar både och, men väntar tills AAA spelen har gått ner i pris.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av yoggi:

Spelar spel jag gillar
Kollar aldrig hur många s.k ”A” dom har.

Det är ett tramsigt system

Samma här. Spelat Metal Gear Solid 5 senaste veckorna. Nu fortsatte jag på Disco Elysium.

När får vi ett snabel-A spel?

Medlem

Det går i vågor. Oftast spelar jag de lite större titlarna, men ibland är det mysigt att plocka upp ett indie-spel. Jag har spelat många indies och för mig blir det en annan sorts upplevelse än med ett fullskaligt AAA-spel. Samtidigt kan vissa indies kännas mer välpolerade och ge en mer engagerande spelupplevelse än många AAA-titlar.

signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Mest AA spel för min del. Fantastiskt segment inom spel där man vågar pröva spännande idéer och koncept
Vet dock inte vilket av svarsalternativen som återspeglar den kategorin.

Medlem

Jag svarar mest mindre spel så kanske jag börjar med det också

Skrivet av Atilaa:

Mest AA spel för min del. Fantastiskt segment inom spel där man vågar pröva spännande idéer och koncept
Vet dock inte vilket av svarsalternativen som återspeglar den kategorin.

Mindre spel isåfall.
AAA = spel med enorma utvecklar-team och hög budget
AA = spel med mindre än average utvecklar-team och låg budget

Med andra ord, det är bara en term som används för att signifiera om spelet är ett högbudget-spel eller inte.

Redaktör
Ponny

Gillar mixen. Att spela flera AAA-spel på raken (för de tenderar att vara stooora) kan trötta ut mig å det grövsta. Att spela båda Horizon-spelen under sommaren och in i hösten var en kamp. Så jo, det är skönt att mixa.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag spelar roliga och bra spel, oavsett budget. Väldigt blandat.

Jag spelar nästan aldrig AAA. Inte för att jag har något emot "storspel", men ofta dras jag mer till lite mindre och smalare produktioner. Räknas Nintendos spel som AAA? Annars har jag ingen aning om när jag senast spelade ett AAA-spel.

Medlem

Främst AAA, ibland AA, skulle aldrig röra indiespel dock, satan vilket träsk.

Medlem

Jag spelar främst spel i RPG och Strategi genren där jag tenderar att undvika Actionspel som har "rpg element" klistrade på sig. Där utan att bry mig om vilken label man sätter på spelen. Men då de flesta AAA till synes är action fyllda FPS shooters eller tredjepersons action spel, så blir det naturligt att det är mer i AA och Indie segmentet jag hamnar. Det mesta rankas nog som AA skulle jag säga.

Det är en myt att AA spel är kortare eller "mindre" än AAA "stor spel". Det kan ofta vara tvärt om.

Medlem

Spelar det som verkar kul indie som aaa

Medlem

Relativt få storspel som intresserar mig nu för tiden jämfört med hur det brukade vara. Har inte varit riktigt hypad inför ett storspel sedan Cyberpunk 2077, och det var för fem år sedan.

Dom enda spelen jag spelade förra månaden var indiespelet Hollow Knight: Silksong och Tetris 99. Och så har det i stort sett varit dom senaste åren, diverse metroidvanias och Tetris, med lite Yakuza/Like a Dragon vid sidan om.

Medlem

AA är bäst, AAA-suger.

Ärligt talat så har det varit länge sedan jag spelade ett AAA-spel som var riktigt kul, särskilt när man tänker på att många av dagens AAA-franchise började som AA.

Om ett spel är roligt så kvittar det om det är en storproduktion eller ej.

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Medlem

Gott och blandat. Dock betydligt större chans att jag köper Indie och AA till fullpris än AAA. Både för att AAA är dyrt och att jag vill stödja små studios som gör bra spel.

Medlem

AAA har ingenting med varken kvalitet eller scope att göra, men en stor budget kan vara inblandad. Enklare att säga indie eller inte indie-spel. Klassificeringen bort tas bort, ingenting i industrin blir bättre av att ha en sådan stämpel.

Elden Ring är kvalitet och FTL är kvalitet \,,/

Medlem

Jag vill ha handlingsbaserade spel med människor i fokus. För att uppnå det så krävs bra skådespelare, bra motion-capture, bra animations avdelning, bra ansiktsmodeller, bra manus och bra regissör. Det är sällsynt överlag att få sådana spel, och det är svårt för en mindre studio. Kanske framtidens spelmotorer kan ändra på det. Så AAA spel för min del

Skribent

Rejäl övervikt mot indie och AA när det gäller nya spel, men sen är ju WoW ständigt pågående så det blir väl någon balans till slut.

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Testade Megabonk, skulle jag aldrig gjort. Går ju inte sluta spela...

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Medlem

Även om jag spelar blandat, blir det i stort aldrig nya spel.

Backlog är för lång. Och lider inte av FOMO

Medlem

Jag spelar nog mest AA och AAA. Finns en del pärlor bland indiespelen också, men alltför ofta tycker jag att de fastnar i det förgångna (pixelgrafik, metroidvania och plattformsspel). Det är jag lite allergisk mot.

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

It's not a lake, it's an ocean

Jag spelar AAA-spel. AA-spel. Indies. Och retro på sommaren. En salig blandning.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem

Finns så mycket storspel som inte tilltalar mig men mycket indie skräp också.
Det blandas mellan allt som helt enkelt är min smak. Bra spel är bra spel.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

75/25 till storspel/indies

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag vill ha handlingsbaserade spel med människor i fokus. För att uppnå det så krävs bra skådespelare, bra motion-capture, bra animations avdelning, bra ansiktsmodeller, bra manus och bra regissör. Det är sällsynt överlag att få sådana spel, och det är svårt för en mindre studio. Kanske framtidens spelmotorer kan ändra på det. Så AAA spel för min del

Nu blev jag nyfiken då jag också gillar spel med människor, vilken typ av spel är det?
Menar du spel som typ The Last of Us, Cyberpunk, RDR2 etc.?
Alla Life Is Strange är väl AA. Quantic Dream gör väl iof AAA som t.ex. Detroit: Become Human vilket jag gillade.

Medlem

Varför finns alternativet "både och"? Det är klart att jag spelar både och men nu ska man säga ifall man spelar MEST det det ena eller det andra. Så det blev mest mindre spel för mig även om jag säkert kör iaf 10 AAA-spel om året.

Medlem

Jag lirar oftast spel som är nya original och inte gammal skåpmat i ny förpackning. Detta blir till 99% indie-utvecklade spel eftersom majoriteten av de stora utvecklarna oftast kör på säkrare kort. Finns givetvis undantag och således får den där enskilda % stå för den lilla skara spel som jag då och då köper.

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

12
Skriv svar