Snabbkollen – Spelar du mest AAA- eller mindre spel?
Nu blev jag nyfiken då jag också gillar spel med människor, vilken typ av spel är det?
Menar du spel som typ The Last of Us, Cyberpunk, RDR2 etc.?
Alla Life Is Strange är väl AA. Quantic Dream gör väl iof AAA som t.ex. Detroit: Become Human vilket jag gillade.
Precis, alla dom är bra exempel. Uncharted också, vilket gör att jag värderar Naughty Dog väldigt högt. Jag spelade om Detroit: Become Human i helgen, har inte spelat det sen det kom ut och det är riktigt bra. Days Gone är ett spel som flög under radarn för många, det håller en högre kvalité. Det skulle jag rekommendera om du inte har testat.
Precis, alla dom är bra exempel. Uncharted också, vilket gör att jag värderar Naughty Dog väldigt högt. Jag spelade om Detroit: Become Human i helgen, har inte spelat det sen det kom ut och det är riktigt bra. Days Gone är ett spel som flög under radarn för många, det håller en högre kvalité. Det skulle jag rekommendera om du inte har testat.
Ja Days Gone har jag spelat. Bra spel om man är sugen på mer Zombieapocalyps efter The Last Of Us. Senaste Indiana Jones var trevligt också.
Ja Days Gone har jag spelat. Bra spel om man är sugen på mer Zombieapocalyps efter The Last Of Us. Senaste Indiana Jones var trevligt också.
Ska testa Indiana Jones och Mafia Old Country den kommande månaden.
Spelar till största delen indiespel. Inte ett medvetet val, titlarna som tilltalat mig mest har tenderat att befinna sig där bara.
Medger även att jag inte är särskilt frikostig när det gäller enskilda titlar. Det ska mycket till för att jag ska tycka det är värt att pynta 500+ kronor för ett spel, så då tenderar AAA av naturliga skäl att falla bort.
Jag vet inte ens vilka spel som räknas som AAA-spel numera. Jag spelar Metro Exodus just nu, är det ett AAA-spel? Eller räknas bara spelen som släpps av de stora drakarna i den där meningslösa klubben?
Finns väl ingen exakt gräns men dom tidigare Metro är iaf AA. Studion var rätt liten då. Exodus jobbade många fler på, tror det var uppåt hundra pers och det syns i spelet att budgeten var betydligt högre. Enligt mig är det iaf ett spel i AAA-klass.
90% storspel, och 10% AA eller indie är vad jag spelar (på ett ungefär).
En anledning är att jag köper spelen jag vill spela.
Jag har inga prenumerationer igång alls och har aldrig haft det heller. Spelar primärt på datorn där det är gratis att spela online jämfört med konsoller samt att jag är allergisk mot prenumerationer då det är samma sak som pengar ut varenda månad. Jag tänker att om man har igång och betalar för exempelvis gamepass så kan man lika gärna testa en massa olika spel då det ändå ingår i prenumerationen. Så enklare för folk med spelprenumerationer att testa AA och indies jämfört med spelare som behöver köpa det de är intresserade av för att kunna spela tänker jag.
Svårighetsgrad är väldigt viktigt för mig. Brukar lägga mig på en nivå som är högre än "normal" svårighetsgrad. Jag vill bli utmanad och faktiskt kunna dö, vilket man knappt blir på "normal" svårighetsgrad enligt min erfarenhet. Har spelet inga valbara svårighetsgrader och är alldeles för lätt så tappar jag lusten att spela vidare väldigt fort.
Bland AA och indie så får de prioritera vad de vill göra. Flera svårighetsgrader och att balansera det är en grej som ibland faller bort då jämfört med AAA-spel.
Spelmekanik är väldigt viktigt för mig också. Gameplay tycker jag brukar vara mer standardiserat och vad man kan göra för olika "moves" brukar vara mer utbyggt bland trippel_A jämfört med AA eller indie enligt min mening. Vissa indietitlar satsar mycket på ett säreget utseende och fin grafik exempelvis men har då ett väldigt styltigt och för enkelt gameplay. Så samma här Indie och AA-spel behöver prioritera och flera gånger tycker jag att rörelsemönster och vad jag kan göra med min karaktär är väldigt mycker mer begränsat jämfört med ett spel som är trippel-A.
Jag har begränsat med tid att spela.
Försöker därför plocka russinen ur kakan och väljer därför oftast trippel AAA spel därför att de troligtvis passar mig bättre än att jag ska chansa på ett indie-spel där jag kan få vad som helst.
Hur vet jag hur många A som spelet har? Ibland spelar jag något som jag tror att är AAA men det visar sig vara indie och andra gånger är det AA. Ännu svårare är det att veta med 20 år gamla spel. Det borde stå på framsidan av omslaget om det nu ska vara så viktigt.
AAA betyder mest att spelet hade en stor utvecklingsbudget. Det betyder inte att det måste vara ett bra spel. AAA har oftast flashigare grafik och mer avancerade animationer med mocap etc. Ser ett spel dyrt ut var det förmodligen det. Det återspeglas i priset.
AAA brukar t.ex. oftast kosta 700-900 när det släpps. AA kanske 300-600. Indie 100-300.
Bara grov uppskattning som exempel. AAA fanns nog inte 20år sedan då spel inte hade dom gigantiska utvecklingskostnader som nutida AAA har.
AAA betyder mest att spelet hade en stor utvecklingsbudget. Det betyder inte att det måste vara ett bra spel. AAA har oftast flashigare grafik och mer avancerade animationer med mocap etc. Ser ett spel dyrt ut var det förmodligen det. Det återspeglas i priset.
AAA brukar t.ex. oftast kosta 700-900 när det släpps. AA kanske 300-600. Indie 100-300.
Bara grov uppskattning som exempel. AAA fanns nog inte 20år sedan då spel inte hade dom gigantiska utvecklingskostnader som nutida AAA har.
Tack, det var en bra förklaring Fick höra att No Man´s Sky är ett indiespel för ett tag sedan vilket fick mig fundersam för min idée av indiespel har alltid varit mindre spel som Journey och Little Nightmares osv men sen har vi ju Star Citizen som jag ganska nyligen läste om att också är ett indiespel, men med enrom budget, så det är lätt att bli förvirrad haha
Tack, det var en bra förklaring Fick höra att No Man´s Sky är ett indiespel för ett tag sedan vilket fick mig fundersam för min idée av indiespel har alltid varit mindre spel som Journey och Little Nightmares osv men sen har vi ju Star Citizen som jag ganska nyligen läste om att också är ett indiespel, men med enrom budget, så det är lätt att bli förvirrad haha
Ja det kan vara lite förvirrande för Indie betyder egentligen att utvecklaren/studion inte är beroende av finansiering från en utgivare vilket gör att dom har fria tyglar att göra spelet som dom vill utan att en utgivare lägger sig i. Star Citizen finansieras vad jag förstått av spelarna/crowdfunding så i vissa fall kan ett spel vara Indie och AAA samtidigt. Är ingen expert dock. Har inte riktigt koll på No Mans Sky.
Funderar på vad jag spelat i år. Death Stranding 2 börjar väl närma sig 100 h, och det är väl AAA. Och i fjol Like a dragon och uppföljaren, säkert 200 h ihop, är de AA?
I fjol hade jag dessutom stor glädje av Gris och Neva. Så indie.
Jag skulle knappast placera mig själv i ett fack. Jag är inte som edgelorden i tråden som proklamerade att hen minsann aldrig spelade AAA. Är ett spel bra, så är det bra.