Asus Rog Xbox Ally X

Medlem
Skrivet av RetroGamer89:

Det är en konsol enligt tillverkarna så jag går efter det, tror ju knappast Xbox skulle ljuga på trailern.

Du litar blint på allt xbox säger?

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nicw. Hörde att review versionerna så fick man ladda ner massa appar och hålla på hur länge som helst. Men det ska inte vara så i den färdiga produkten.

Medlem
Skrivet av RetroGamer89:

Det är en PC/Xbox hybrid och den är ju utformad som en konsol, därmed är det en pc-konsol.

Ingen äkta konsol hur man än vänder och vrider på det.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Ingen äkta konsol hur man än vänder och vrider på det.

Antar att du mer det pga av den har Windows i botten? För isf är världens bästa konsol ingen konsol, då menar jag Dreamcast.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

Antar att du mer det pga av den har Windows i botten? För isf är världens bästa konsol ingen konsol, då menar jag Dreamcast.

Nej. Steam Deck är inte heller en konsol. Dom är PC-Handhealds.
Skulle inte kalla en PS portal för konsol heller.

Skrivet av RetroGamer89:

Det beror väl på hur man ser det.. känns den äkta så är den äkta.

Annars kunde den ju hetat PC Ally X..

Visst allt är en Xbox.

signatur

Medlem

Jag kan inte välja mellan Desktop och xbox experience, trycker jag de 2 knapparna man ska trycka för att komma till xbox experience händer ingenting. Håller jag in Xbox knappen kan jag inte heller välja mellan Xbox experience och desktop. Riktigt frustrerande.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jag kan inte välja mellan Desktop och xbox experience, trycker jag de 2 knapparna man ska trycka för att komma till xbox experience händer ingenting. Håller jag in Xbox knappen kan jag inte heller välja mellan Xbox experience och desktop. Riktigt frustrerande.

Har du uppdaterat allt? Det tog rätt lång tid för mig igår att få allt uppdaterat men nu funkar det. Innan det kom jag till desktop, men med senaste uppdateringen på plats bootar den nu till xbox full screen. Har än så länge bara hunnit installera steam, battle net osv och provspelat lite Diablo 2 en kvart. Blir att testa den ordentligt ikväll.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Har du uppdaterat allt? Det tog rätt lång tid för mig igår att få allt uppdaterat men nu funkar det. Innan det kom jag till desktop, men med senaste uppdateringen på plats bootar den nu till xbox full screen. Har än så länge bara hunnit installera steam, battle net osv och provspelat lite Diablo 2 en kvart. Blir att testa den ordentligt ikväll.

Installerade om windows update, nu funkar allt.

Förutom att texten här inte är hel.

Medlem

Såg en på Youtube installera xbox fullscreen på en vanlig dator genom att fixa i registret.

signatur

Medlem

Jag lät den ligga ett tag så hade den stängt av sig, gick inte att starta, sen satte jag i laddaren, fick ström direkt, sen kunde jag starta den efter ett tag, men jag hade 70% batteri.

Efter ett tag hade den stängt sig igen när jag lämnat den på, då gick den att starta direkt.

Den stänger inte av sig när jag använder den🤔

Medlem
Skrivet av lonian:

Såg en på Youtube installera xbox fullscreen på en vanlig dator genom att fixa i registret.

Jag funderar på att fixa det på min laptop, gillar gränssnittet än så länge och så klart positivt om det går att spara lite ram osv när inte skrivbordet behövs. Det finns ju fortfarande där när det behövs för annat än att spela.

Medlem
Skrivet av RetroGamer89:

Efter många om och men har jag äntligen lyckats få enheten att fungera. Nu väntar jag bara på en stark laddare (fick ingen till konstigt nog) så just nu laddar jag den via min ps5 handkontroll uttag och sladd, går riktigt segt men väntar på en 65W adapter.

Det stod överallt att det inte ingick laddare i EU, även på elgigantens sida där jag köpte min, men sen låg den en där i lådan för mig ändå. Blev väldigt förvånad, hade plockat fram en av alla alla laptop-laddare som låg i nån låda här hemma. Tror jag redan hade 3-4st som inte används och alla var just 65w så det verkar va rätt standard för laptops. Tips alltså om du har en laptop är att ta den laddaren istället.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jag lät den ligga ett tag så hade den stängt av sig, gick inte att starta, sen satte jag i laddaren, fick ström direkt, sen kunde jag starta den efter ett tag, men jag hade 70% batteri.

Efter ett tag hade den stängt sig igen när jag lämnat den på, då gick den att starta direkt.

Den stänger inte av sig när jag använder den🤔

Den borde väl funka som en laptop?, kolla strömsparfunktionerna.

signatur

Medlem

Bazzite på Xbox Ally X.

signatur

Medlem

Nu när jag tänker på det, undrar om detta är ett slags test inför framtiden? Har tänkt att det är synd att det iom namnet Xbox Ally ska kunna spela Xbox-spel en köpt genom deras store genom åren utöver Steam och så... men att testa PC-bas som utgångspunkt kanske ligger i linjerna med att nästa generations Xbox ska vara mer en PC i grunden och ha stöd för Steam/Epic etc men också ha en Xbox Store så detta kanske är mer ett "betatest" inför det och se hur det fungerar med PC-grund för en "konsol"? Ligger ju i linje med andra utlåtandet också.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu när jag tänker på det, undrar om detta är ett slags test inför framtiden? Har tänkt att det är synd att det iom namnet Xbox Ally ska kunna spela Xbox-spel en köpt genom deras store genom åren utöver Steam och så... men att testa PC-bas som utgångspunkt kanske ligger i linjerna med att nästa generations Xbox ska vara mer en PC i grunden och ha stöd för Steam/Epic etc men också ha en Xbox Store så detta kanske är mer ett "betatest" inför det och se hur det fungerar med PC-grund för en "konsol"? Ligger ju i linje med andra utlåtandet också.

Ja det är väl det de flesta rykten säger och handlar om. Jag hoppas på en hybrid nästa gen som även klarar gamla xbox konsolspel med bakåtkomp (kanske helt enkelt via emulering i en VM liknande hur 360-spel funkar idag på konsolerna). Förhoppningsvis har de haft tid på sig att förfina upplevelsen och interfacet mer så det blir mer konsol-likt och enklare för den stora massan. Gillar ally x som tusan än så länge, förutom att det tog LÅNG tid att uppdatera allt första vändan. När den väl var redo så har allt funkat klockrent för mig, men inte sådär enkelt som det är på en konsol.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Ja det är väl det de flesta rykten säger och handlar om. Jag hoppas på en hybrid nästa gen som även klarar gamla xbox konsolspel med bakåtkomp (kanske helt enkelt via emulering i en VM liknande hur 360-spel funkar idag på konsolerna). Förhoppningsvis har de haft tid på sig att förfina upplevelsen och interfacet mer så det blir mer konsol-likt och enklare för den stora massan. Gillar ally x som tusan än så länge, förutom att det tog LÅNG tid att uppdatera allt första vändan. När den väl var redo så har allt funkat klockrent för mig, men inte sådär enkelt som det är på en konsol.

Precis! Så får de till PC-basen, som här, och en lösning som också innefattar konsolspelen har de nog en banger på gång! Vore skönt då jag inte har någon PC hemma men ändå kunna komma åt Steam, Epic GoG och Xbox-spelen. Då blir det garanterat köp från mig.

Medlem

Till en början var jag riktigt intresserad. Handheld spelande har blivit något som jag verkligen uppskattar och idag så spelar jag nog iaf 70% av allt mitt spelande så detta kändes till en början som ett självklart köp, men sen när man började höra lite mer om produkten och nu när lite recensioner osv börjat komma ut så har det svalnat rejält.

Just nu är jag mer inne på att avvakta och se om vi kanske inte hör något om en ny Steam Deck inom en snar framtid.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Till en början var jag riktigt intresserad. Handheld spelande har blivit något som jag verkligen uppskattar och idag så spelar jag nog iaf 70% av allt mitt spelande så detta kändes till en början som ett självklart köp, men sen när man började höra lite mer om produkten och nu när lite recensioner osv börjat komma ut så har det svalnat rejält.

Just nu är jag mer inne på att avvakta och se om vi kanske inte hör något om en ny Steam Deck inom en snar framtid.

Efter moget övervägande bestämde jag mig för att avstå av samma anledning. Jag har min Series S, handkontroll, hdmi-sladd, gaminglaptop och till och med en iPad Pro som jag enkelt kan ta med på längre utlandsresor. Så det enda jag förlorar är att spela på resande fot lokalt utan internet.

Dessutom har jag min suveräna Switch 2 med mig och den visade ju sig vara ganska billig ändå i jämförelse.

Så priset och det tveksamma behovet avgjorde. Men sedan min Series S gjort sitt ligger en Ally xbox X näst på tur.

Medlem
Skrivet av greb1989:

När man fått rätt på det tycker jag Xbox UI är nästan lika smidigt som steam OS. Och ergonomin är ett extrem

Medlem

Finns inte den dyrare modellen på Elgiganten? Eller är jag bara tvärsämst på att söka…

Medlem
Skrivet av RetroGamer89:

Jag tycker den är helt fantastisk 🤩

Härligt! 😍

Skrivet av Detekt:

Efter moget övervägande bestämde jag mig för att avstå av samma anledning. Jag har min Series S, handkontroll, hdmi-sladd, gaminglaptop och till och med en iPad Pro som jag enkelt kan ta med på längre utlandsresor. Så det enda jag förlorar är att spela på resande fot lokalt utan internet.

Dessutom har jag min suveräna Switch 2 med mig och den visade ju sig vara ganska billig ändå i jämförelse.

Så priset och det tveksamma behovet avgjorde. Men sedan min Series S gjort sitt ligger en Ally xbox X näst på tur.

Ja, jag hade också lite svårt att motivera det pga min Switch 2 också. Jag spelar nästan uteslutande JRPGs och de är ofta inte särskilt krävande heller så det var ytterligare en anledning till att jag valde att vänta.

Man är ju dock generellt svag i köttet så kan mycket väl bli att man kanske klickar hem en i framtiden 😅

Skrivet av Siegfried:

När man fått rätt på det tycker jag Xbox UI är nästan lika smidigt som steam OS. Och ergonomin är ett extrem

Det tvivlar jag inte på, när man väl fått rull på det där så funkar det nog väldigt smidigt.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Låter som en autentisk Windows PC upplevelse. 😅

Medlem
Skrivet av Majoren:

Låter som en autentisk Windows PC upplevelse. 😅

Det var windows Update som blev fel, men efter ominstallation har det funkat som det ska 👍.

Medlem

Om man har en Samsung 85tum Mini Led 2024 som kosta 45k på Rea. Har 500/500mbit lina. Hur fungerar
Xbox cloud game alltså Game pass på en sån här dyr tv ? Kommer det hacka eller kommer jag få samma fina upplevelse jag får från en Playstation 5 ? Har inte testat därför jag frågar. Vill inte slänga pengar i onödan. Fungerar Ps5 handkontroll eller måste köpa en xbox kontroll

Medlem

En sak som jag aldrig har lyckats hitta en kort, rakt och konkret svar på (även om jag kan misstänka vad svaret är), är följande:
Kan man installera och köpa Xbox-konsol-exklusiva spel på den? Alltså inte molnspelande eller en PC-version av något som även finns på konsolen, och spel som _enbart_ finns tillgängliga för lokal installation på stationära Xbox-konsolen.
Går det, eller handlar det bara om att man har klistrat på Xbox på en handhållen dator?

signatur

Victims; aren't we all?

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):

En sak som jag aldrig har lyckats hitta en kort, rakt och konkret svar på (även om jag kan misstänka vad svaret är), är följande:
Kan man installera och köpa Xbox-konsol-exklusiva spel på den? Alltså inte molnspelande eller en PC-version av något som även finns på konsolen, och spel som _enbart_ finns tillgängliga för lokal installation på stationära Xbox-konsolen.
Går det, eller handlar det bara om att man har klistrat på Xbox på en handhållen dator?

Nope, det går ej att installera konsolexklusiva spel.

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):

Nej.
Det är en Xbox-brandad handhållen pc. Xbox är deras brand för allt spelrelaterat; konsol, spel, app på dator och mobil, molnspelande, tillbehör som hörlurar etc och nu handhållen pc.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Nope, det går ej att installera konsolexklusiva spel.

Skrivet av Kalliban:

Nej.
Det är en Xbox-brandad handhållen pc. Xbox är deras brand för allt spelrelaterat; konsol, app på dator och mobil, molnspelande, tillbehör som hörlurar etc och nu handhållen pc.

Som jag misstänkte, men det brukar mest formuleras som att det går att "spela Xbox-spel" och "att den stöder molnspelande", men aldrig i klartext att Xbox-spel bara fungerar via moln.
Tack för svaren.

signatur

Victims; aren't we all?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Om Microsoft kunde omvandla alla nuvarande PC:s med windows 11 till sina "konsoler" så skulle dom ju säkert tjäna på det, om folk skulle utnyttja den funktionen.

Däremot är ju Steam store så pass mycket mer än Xbox/ms store. Så frågan är hur dom ska locka över icke xbox användare att börja handla i deras butik.

När windows 12 väl kommer kanske detta är en funktion som är inbyggt. Men jag tar hellre ett läge där man kan dual boota så att det lixom är ett rent "Xbox OS" som typ Steam deck kör med.

signatur

123
Skriv svar