Medlem
8-pin PCI-E kabel.

Har fått hem alla grejer till datorn nu och har stött på en liten förundran över grafikkortsmonteringen.
Har ett Sapphire HD 2900 PRO 512mb, för att man ska kunna överklocka det behöver man en 6-pin pci-e kabel och en 8-pin. Men i förpackningen till kortet fanns det bara 2st 6-pin, hur kommer detta sig? Kom fram till att det fanns en 8-pin kabel som gick från nättagget, är det en 8-pin PCI-Express kabel eller något annat?

Medlem

ja det tror jag, det är ju bara testa annars

Medlem

Har du en 4 pin kabel från nätagget som är till för moderkortet oxå? Annars så har vissa moderkort en 8 pin kontakt för extra ström (den som va P4 kontakten och en 4 pin).


signatur
Medlem

Står det inte pci-e är det en kabel till moderkortet. De har omvända kontakter i den så om den går att koppla in i grafikkortet är det antagligen rätt (Jag är ganska säker på att de inte gjort samma kontakt för mobo och gfx).
Du kan dock koppla en adapter och koppla in en 6-pins. Det är inte rekommenderat för den minimala chansen att kabeljäveln inte orkar.

Inaktiv

Det ska funka fint med 2st 6pinnars. Har för mig att jag läst att de ska färga 8pinnars pci-e ontakten blå, om den sitter ihop, så att det inte ska bli missförstånd, eller var det röd? Men som sagt så ska den inte heller passa i grafikkortet om den går till moderkortet, vilken den med största sannolikhet gör? på mitt nätagg(Corsair 520 hx) så är det 6+2pinnar pic-e kontakt, de e perfekt! fattar inte varför man inte gör det med moderkortskontakten? :S
varför ska man inte kunna använda moderkortets 8pin å grafikkortets? är jord osv på andra ställen eller? för båda har väll 12 v?

Medlem

Det var visst en Moderkortssladd
Men tydligen kan man överklocka ändå via AMD Tray Tools.

1
Skriv svar