Nvidia köper Ageia
Problemet med fysikkorten var ju att beräkningarna var där, så spelen la till mer fysikeffekter, men det gjorde ju att grafikkorten fick jobba hårdare. Du förlorade prestanda i längden. Misslyckat.
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.
Problemet med fysikkorten var ju att beräkningarna var där, så spelen la till mer fysikeffekter, men det gjorde ju att grafikkorten fick jobba hårdare. Du förlorade prestanda i längden. Misslyckat.
Fast nu kanske vi får se GeForce-kort med integrerat PhysX?
PhysX on GeForce Will Bring Amazing Physics Dynamics to Millions of Gamers
prestanda förlusten var inte så blodigt so man kan tro samt att det var ju lite olika beroende på spel
iaf rip Ageia och så får vi se vad nvidia hittar på med den tekniken alt så har dom en egen lösning som dom inte vill ha konkurrens på och valde att köpa upp Ageia.
quod similis saporem blandeque coruscant
Problemet med fysikkorten var ju att beräkningarna var där, så spelen la till mer fysikeffekter, men det gjorde ju att grafikkorten fick jobba hårdare. Du förlorade prestanda i längden. Misslyckat.
Ja men.. om du tänker så, så får du juh tänka "mer fysik för samma lagg"! Man har ändå vunnit funktioner på det.
Fast nu kanske vi får se GeForce-kort med integrerat PhysX?
PhysX on GeForce Will Bring Amazing Physics Dynamics to Millions of Gamers
Detta syftar snarare på mjukvarudelen av PhysX, inte hårdaruchippet.
Nvidia har lagt ner en hel del arbete på fysik-på-gpu-fronten (CUDA och "Quantum Effects Technology"). Bland annat genom arbete med Havok. Dock slopades "Havok FX", den havokprodukt som gick ut på att räkna fysik på GPU, när intel köpte Havok.
Jag förutsätter att Nvidia köper Ageia för att arbeta vidare mot samma gamla vision - effektfysik (=fysik som inte påverkar gameplay) som simuleras på grafikkortet. Och möjligtvis i viss mån för att få tag på Ageias patent.
Angående konkurens mot ATI/AMD så finns fortfarande samma problem som med fysikkorten kvar - det är en fruktansvärt dålig affär för spelutvecklarna att göra spel som alla inte kan spela. Om det sitter ett Radeon i varannan speldator så kommer det inte dyka upp många spel som kräver en hårdvarufysiklösning från Nvidia. Snarare kommer det handla om lite extra gos, som fler partiklar vid explosioner och snyggare vatten och tyg.
Detta är troligtvis spiken i kistan för de dedikerade grafikprocessorerna. Jag tycker synd om dem som köpt fysikkort och trott att det var en investering för framtiden...
Klart ett steg i rätt riktning ifall de lägger fysik-chippet på grafikortet istället för att man ska vara tvungen att köpa ett separat fysikkort.
Dock återstår problemet som Klosterkatten nämnde att även om fysikkortet avbelastar CPUn så ska GPUn klarar av att rendera alla de 1000-tals extra partiklar och vektorer.
Samtidigt undrar jag vad som händer med de GPUer som ska kunna hantera alla möjliga beräkningar i framtiden som AI, fysik osv, och om inte det är en bättre utveckling.
Vad kommer detta resultera i tro? Bättre fysik i Nvidia-kort och stackars Ati blir utklassat som vanligt. Konkurrensen för Nvidia kommer ju dö helt
Det märks ju att du inte är så insatt i grafik marknaden. Om du hade läst på lite innan så hade du vetat att ATI har prestanda kronan just nu med sitt 3870X2
Смерть решает вÑе проблемы. Ðет человека, нет проблем
Vad kommer detta resultera i tro? Bättre fysik i Nvidia-kort och stackars Ati blir utklassat som vanligt. Konkurrensen för Nvidia kommer ju dö helt
Det märks ju att du inte är så insatt i grafik marknaden. Om du hade läst på lite innan så hade du vetat att ATI har prestanda kronan just nu med sitt 3870X2
3870X2 verkar vara ett grymt kort och priset är fan riktigt bra jämfört med ultra korten...
Yes! Nvidia blir bättre än ATI :D... får man hoppas
Och det är bra för att...?
Gillar Nvidia och Intel men inte ATI/AMD, ingen anledning egentligen.
Jag gillar egentligen ingen bättre än den andra men så länge det inte är en ensam aktör på en marknad är jag nöjd. Just nu är det ATI som behöver rycka upp sig och inte Nvidia... Jag tänker givetvis på priset.
Angående konkurens mot ATI/AMD så finns fortfarande samma problem som med fysikkorten kvar - det är en fruktansvärt dålig affär för spelutvecklarna att göra spel som alla inte kan spela. Om det sitter ett Radeon i varannan speldator så kommer det inte dyka upp många spel som kräver en hårdvarufysiklösning från Nvidia. Snarare kommer det handla om lite extra gos, som fler partiklar vid explosioner och snyggare vatten och tyg.
Jag är rädd för att slartibartfast har rätt. Men i längden kanske det innebär att fysikacceleration kommer att ingå i grafikkorten och bli en de facto standard. De stora fördelarna (som jag ser det) med fysikkort förutom det uppenbara är ju bättre collision detection, fysiksimulering (och där ingår ragdoll, inverse kinematics et.c. som kan ge mer dynamiska animeringar), simulering av element (eld, vätskor) och material.
Det vore minst sagt trist om spelutvecklare bara skulle nyttja fysikkorten bara till att ge lite snyggare rekvisita som rök bestående av fler partiklar, istället för något som har betydelse för gameplay (tex bättre collission detection).
Yes! Nvidia blir bättre än ATI :D... får man hoppas
Och det är bra för att...?
Gillar Nvidia och Intel men inte ATI/AMD, ingen anledning egentligen.
det är inte speciellt bra om ett företag drar ifrån det andra ur konsumentens synvinkel
Yes! Nvidia blir bättre än ATI :D... får man hoppas
Och det är bra för att...?
Gillar Nvidia och Intel men inte ATI/AMD, ingen anledning egentligen.
Jag gillar egentligen ingen bättre än den andra men så länge det inte är en ensam aktör på en marknad är jag nöjd. Just nu är det ATI som behöver rycka upp sig och inte Nvidia... Jag tänker givetvis på priset.
Vad menar du med priset?? ATI har mest bang/buck läs på männsika
Смерть решает вÑе проблемы. Ðет человека, нет проблем
Det vore minst sagt trist om spelutvecklare bara skulle nyttja fysikkorten bara till att ge lite snyggare rekvisita som rök bestående av fler partiklar, istället för något som har betydelse för gameplay (tex bättre collission detection).
När Havok+Nvidia arbetade med Havok FX så gjorde de skillnad på effektfysik och gameplayfysik. Problemet var att möjligheten att skicka data från GPU till CPU var begränsad, och därför var det inte lämpligt att simulera fysik som påverkar gameplay på GPU. Att göra effektfysikberäkningar på GPU och skicka datan direkt till utritning (utan att gå via CPU) skulle dock inte vara några större problem.
Dock verkar det som att både Nvidia och ATI/AMD har viljan att låta folk göra mer än grafikberäkningar på deras GPU:er, och DX10-hårdvara är även det ett steg i rätt riktning.
Om det inte finns några tekniska begränsningar för att ha mer bandbredd från GPU till CPU på framtida grafikkort, och om det dyker upp ett gemensamt API för "riktig" programmering mot båda företagens grafikkort, så kanske man vågar hoppas på att även gameplayfysik kan beräknas på grafikprocessorer inom en snar framtid.
Yes! Nvidia blir bättre än ATI :D... får man hoppas
Och det är bra för att...?
Gillar Nvidia och Intel men inte ATI/AMD, ingen anledning egentligen.
gissar på att du använder dig av Intel och Nvidia och där av gillar det.. yep. det är fanboy tänk.
speciellt när man väljer att antyder att man direkt ogillar nåt snarare än gillar/föredrar det andra.
oroa dig inte.. det växer bort.
rätt skönt att fysik mer och mer har blivit en slags standard, dynamisk AI och endorphia awareness nästa.