Morot och piska ska stoppa filpirater
Det läskiga moraliskt I det där förslaget är att man tänker ge privata företag rätten att leka polis.
Rent tekniskt är jag inte oroad eftersom om detta går igenom kommer varenda kotte använda fildelnings protokoll som har inbygga blacknet/anonymisering istället.
Folk är lata , även om det det kostar (men inte för mycket) är enkelt att ta hem utan krångel och även är lagligt , då kommer de att punga ut.
De stora företag som inser detta & släpper sitt content utan DRM - de kommer att bli rika som troll.
Det märkliga är att skiv- och filmbolagen fortfarande inte satsar fullt ut på en lösning i stil med den snart fyra år gamla succén Itunes onlinebutik. Att med näbbar och klor strida för förlegade format som cd och dvd är korkat bortom förståelse.
Menar: tänk om ett stort skivbolag slängt upp en onlinebutik med billiga låtar och fet katalog 2002 eller så, de hade varit hur väletablerade som helst i dag. Visserligen är det ingen perfekt lösning på problemet med piratkopiering, men man hade åtminstone sålt bra mycket mer plattor. Och därtill setts med positiva ögon av köparna, vilket hot från intresseorganisationer och "kopieringsskydd" som fuckar upp den inhandlade produkten (Thåströms "Mannen som blev en gris" funkade varken i min dator eller min bärbara cd-spelare...) verkligen inte bidrar till.
word...
Det jobbigaste är att skivindustrin fortfarande jämför dagens siffror med nittiotalets siffror; när cd-spelaren fortfarande var relativt ny och musiken började bli normal igen efter det hemska 80-talet. Då alla som köpt sina beatles/stones/doors/who/maiden/hendrix lp-skivor ville gärna ha dessa i cd-format också då skivindustrin lovade ett bättre och klarare ljud i detta digitala format (jo, tjena). Så det är ju inte konstigt att cd-försäljningen blomstrade då. Nu, däremot, så har underground scenen växt på grund av utbred fildelning och många väljer att hellre lyssna på något litet okänt band som inte ens behöver vara lanserat i Sverige än då det är mer intressant än all skit som de större bolagen slänger ur sig. Någon som tror att jag hade kunnat få tag på japansk rap i stil med Rip Slyme i Sverige utan fildelning? Någon som tror att jag, eftersom jag tack vare fildelningen känner till dem, skulle kunna tänka mig att gå på en koncert med dem? Tjänar de då inte pengar på mig helt utan att jag behövt köpa en enda skiva? Bara för att någon rippat en skiva så har många artister fans på ställen som de aldrig ens släppt en skiva på.
Det är ju också så att artister nuförtiden inte behöver en studio för att kunna spela in sin musik. Ett rum med ok akustik, en lite dyrare mic och en dator med rätt programvara och så vips så har du en inspelning med nästan samma kvalité som du får på vilket skivbolag som helst. Så vad är det som är problemet med att det görs mer musik och musiken är mer tillgänglig än den var förr? Bara för att de alldeles för stora skivbolagen, som har alldeles för många anställda som inte sysslar med att skapa musik, inte får lika stor del av kakan längre så ska vi ge dem möjligheten att jaga upp och bränna musikälskare på bål. Inte okej.
Jag hoppas att fildelningen bidrar till att det startas fler små produktionsbolag som gör att artisterna får större del av kakan då de producerar sig själva, jag hoppas att fildelningen får de stora bolagen att gå i konkurs, jag hoppas att fildelningen får artisterna att satsa på att tjäna pengar på att uppträda då det är hyffsat svårt att piratkopiera ett uppträdande.
Ta den här bugdeten för att bli rik på att producera musik:
Dator: Har du annars är du inte här
Mic: 5-10.000 kr
Programvara: gratis på piratebay
Företagsregistrering: 1.000 kr
Musikalisk talang: ovärderlig
Ett par demos på myspace.com: gratis
Brännbara cd-skivor: 15 kr styck
Porto: ca 5 kr/skiva
Sälj dina alster för 150 spänn för att inkludera skatt och porto eller för 100 om du skiter i det. Sälj på beställning över internet och snigelposta hem dem till dina kunder.
100 kunder med kostnad på 150 spänn och en matginal på ca 100 spänn per skiva gör att du har betalat in allt material. 100 kunder till och du har tjänat 10.000. Med tusen kunder, då alla som vill i hela världen kan köpa dina skivor så är detta inte omöjligt, ger dig 100.000 kr.
Voila, jag tar 5 kr i royalty på varje såld skiva då jag är upphovsman till det här konceptet.
Det mesta i musiksmak och film som inte släpps i sverige går att få tag på utan att använda sig av torrent..
problemet är att dom flesta anser det är helt rätt att kunna ladda ner och testa fullversion utan att betala.
Skulle inte ha nåra problem med det om det var så att folk verkligen köpte cd skivor eller spel om dom tyckte var bra.
Man pratar om att demos inte ger en rättvis bild det må vara sant men om du dra ner fulla spelet och spelar igenom det varför ska du då köpa det?
Inte speciellt många som köper det för att ställa det i hyllan enbart för prydnadskull.
Sen har vi dom som inte vill betala för att det är för dyrt men dom ska ändå spela det också väldigt snedvriden syn på det hela.
Sen kan man tycka lagförslaget är si eller så men det är i slutändan folket som gör fel som laddar ner eftersom hur man än ser på det så dom som gör spelen eller filmerna har inte sagt ok till att folk sprider deras verk eller material .
Om en artist sprider sin musik via torrents full creds till dom men om artisten eller bolaget inte vill att folk ska dra ner musiken så ska man inte heller göra det.
Man kan skylla på höga priser etc men i slutändan handlar det om att går det att få tag på gratis så tankar folk oavsett om det är fel
quod similis saporem blandeque coruscant
Jag tycker inte om invaderingen av våra privatliv, men jag är emot piratkopiering också. Om färre spel laddas ner kanske färre dåliga spel skapas, vem vet, men det är inte rätt att ladda ner spel, punkt.
Förhoppningsvis går lagförslaget igenom och folk blir rädda för att tanka, de som vet hur man skyddar sina data behöver ändå inte vara rädda så why not.
Jag gillade hur det var förr när små CS-brats inte tankade allt de hittade, när man satt på bussen, i bilen, på tåget hem från stan med den bautastora förpackningen i handen. Åh det var tider det.
By deciding what is right you ultimately end up blind.
Vi har en man i Sverige
Han heter Henrik Pontén
Vill hjälpa mediebolagen
Av detta ger han sken
Antipiratbyrån, vadå?
Det är lätt att börja undra
Är han särskilt god
Eller är han sugen på att plundra?
"Got' Cha, du delade ut en film"
Polisen kommer sen in i ditt rum
Henke börjar skratta
Fan va du känner dig dum
Detta är helt fel människa
Som får kontroll över våra protokoll
Misstankar om att staten vår
Sitter och fattar noll
Storebror han ser dig
Vill ta dig i sina armar
Fri vilja kanske ej är förevigt
Ditt undermedvetna larmar
--
Sry, hade bara lite tråkigt :/ 2 min i sjön :S
By deciding what is right you ultimately end up blind.
Man måste också komma ihåg att en hel del undersökande journalistiskt arbete skulle kunna angränsa in på "polisiärt" arbete. Hade man kunnat knäcka Watergate utan journalister?
Men över huvud taget tycker jag att politiker lyssnat alldeles för mycket på "intresseorganisationer" som finansieras av skiv- och filmbolag.
Jag menar polisens stormning av ThePirateBay-servrarna var ju ett så kapitalt misslyckande på varenda sätt och vis att det inte är klokt. Begrep polisen inte sig på den tekniska aspekten av torrent-systemet? Var de bara ute efter att terrorisera ThePirateBay? DNA-prov på deras jurist? Vafan?! Det stinker extern påverkan lång väg... eller också var det inkompetens i kubik.
Hur som helst krävs det imo en fet utredning för att hitta en lösning på problemet. Typ femton pers i ett år eller nåt. Så att alla möjligheter noggrant kan tas i betänkande.
Jag blir så djävulskt trött..
Då jag kommer upp i en ålder där jag kan flytta mina bopålar till nåt annat land, när utbildningen snart är klar på uni, ser jag inga skäl att bo i ett land där personlig integritet inte ens finns på kartan. Majoriteten av Sveriges medborgare vill ha ökad övervakning, allting ska avlyssnas, och det som före valet hette att "det är orimligt att en lag finns till som gör halva svenska folket till brottslingar", heter nu "vi ska främja den lagliga sidan, inte göra något åt den illegala". Ingen har lärt sig någonting, allra minst väljarna. (Go go PiratPartiet, med försvinnande få röster. Det var viktigare att sänka A-kassan.)
Jag är inte politiskt intresserad, och jag sysslar inte med någon som helst brottslig verksamhet utöver begränsad fildelning. Men jag har inget intresse av att leva i ett samhälle med hängslen, bälte och blöja på samtidigt- ingenting blir ju för i helvete säkrare. Men nånting verkar saknas i majoritetens kognitiva förmåga. På samma sätt som att svenskar vill ha förhöjda straff("lås in de djävlarna", "nackskott på.."), som bevisligen Inte Stävjar Brottslighet, så vill folk också förhöja övervakningen.
Detta Kommer inte göra samhället mer lagligt. Lagar är något som bör vara majoritets beslut över vad som är rätt och riktigt. Inte vad en materiell industri gör för att klinga sig fast vid en marknad som numer sköts bäst immateriellt, inte vad politiker och remissinstanser beslutar, inte vad moralkakors envisa enfald fått för sig..
Jag blir så djävulskt trött..
Då jag kommer upp i en ålder där jag kan flytta mina bopålar till nåt annat land, när utbildningen snart är klar på uni, ser jag inga skäl att bo i ett land där personlig integritet inte ens finns på kartan. Majoriteten av Sveriges medborgare vill ha ökad övervakning, allting ska avlyssnas, och det som före valet hette att "det är orimligt att en lag finns till som gör halva svenska folket till brottslingar", heter nu "vi ska främja den lagliga sidan, inte göra något åt den illegala". Ingen har lärt sig någonting, allra minst väljarna. (Go go PiratPartiet, med försvinnande få röster. Det var viktigare att sänka A-kassan.)
Jag är inte politiskt intresserad, och jag sysslar inte med någon som helst brottslig verksamhet utöver begränsad fildelning. Men jag har inget intresse av att leva i ett samhälle med hängslen, bälte och blöja på samtidigt- ingenting blir ju för i helvete säkrare. Men nånting verkar saknas i majoritetens kognitiva förmåga. På samma sätt som att svenskar vill ha förhöjda straff("lås in de djävlarna", "nackskott på.."), som bevisligen Inte Stävjar Brottslighet, så vill folk också förhöja övervakningen.
Detta Kommer inte göra samhället mer lagligt. Lagar är något som bör vara majoritets beslut över vad som är rätt och riktigt. Inte vad en materiell industri gör för att klinga sig fast vid en marknad som numer sköts bäst immateriellt, inte vad politiker och remissinstanser beslutar, inte vad moralkakors envisa enfald fått för sig..
Håller med (till en viss del).
Dags att folket får säga sitt i en folkomröstning angående upphovsrätten och en eventuell reformation!
(något säger mig docka att piratsidan inte skulle vinna...)
Att de aldrig ger sig.. De kommer ju aldrig klara att stoppa 8 miljoner svenskar från att tanka hem filmer och musik det finns bara inte. Det är nog dags att börja tänka i lite andra banor i dagsläget t.ex sänka priserna på filmerna och kanske inkludera nånting som får folk att köpa produkten. Som t.ex Crackdown detta är ju dock ett spel men det går ju att göra nått dylikt med filmerna. Men iaf i crackdown ingår ju halo3 betan alltså alla halo3 frälsta kommer nog ganska garanterat köpa det.
Det går aldrig att sänka så mycket så att det blir gratis. Så länge det finns gratis att ladda hem så gör folk det om det inte finns stor risk att åka fast.
Är det okej att kunna ladda hem film etc gratis utan att betala för sig. Vem bär ansvaret? Vi som laddar hem eller dom som tillhanda håller sidor som piratebay?
Håller med (till en viss del).
Dags att folket får säga sitt i en folkomröstning angående upphovsrätten och en eventuell reformation!
(något säger mig docka att piratsidan inte skulle vinna...)
"Det är inte den som har rätt som vinner, det är den som skriker högst.", eller i det här fallet bäst. Intresseorganisationer som RIAA och APB får gehör ända in till beslutsfattarna, det får inte PP eller.. tja.. pirater saknar uppslutning. =P
Båda sidorna har givetvis poänger imo, alltså både upphovsmän och pirater(som även är konsumenter).
Men att hela debatten går åt mer övervakning, kontroll och polisiär verksamhet, är bortom allt vett..
Det går aldrig att sänka så mycket så att det blir gratis. Så länge det finns gratis att ladda hem så gör folk det om det inte finns stor risk att åka fast.
Men ändå betalar majoriteten, om densamma finner det prisvärt. Missat att folk fortfarande håvar in pengar? Inget fel med det, men att hindra majoritetens frihet för att pennalisera vissa är alltid fel. Imo.
Vem bär ansvaret? Vi som laddar hem eller dom som tillhanda håller sidor som piratebay?
Hm, hintar du på att vi som individer saknar personligt ansvar?
Lite som att den som säljer drogerna är den stora skurken och brukaren bara offer?
De finns, för att efterfrågan finns. Alla bär ansvar för det- från prissättarna på produkter, till de som någonsin laddat ner någonting öht.
Nej för min del får gärna individens ansvar för sina egna handlingar, vara lite mer poppis..
De laddar ner för de VILL INTE köpa ett värdelöst spel för 400kr, det är där skon går i kläm.
Folk vill inte slösa på dåligt gjorda filmer, spel & musik, så de väljer helt enkelt att ladda ner det.
Håller med. Lite bättre planering och marknadsföring från företagens sida skulle nog kunna minska piratkopieringen. Släpp demo före hela spelet kommer, kanske tom släppa hela spelet fast det bara är spelbart i 2 dagar (ála-Steam med sina Red Orchestra-gratishelger ibland).
Man vill verkligen inte slänga 400 spänn på ett spel som man upptäcker är kasst.. ibland är demona de släpper så dåliga så de knappt speglar spelets innehåll..
Bättre kvalitet, kunden i centrum, spelglädje > pengar.
Btw, läste i nån undersökning att artister får i genomsnitt 2% av sin inkomst från royalties, dvs skivförsäljning. Så det är inte direkt artisterna som grinar av piratkopieringen (många är tom glada över't, gratis marknadsföring ju), utan skivbolagen. Dumma stora skivbolag som pumpar in miljarder, och som har svårt att anpassa sig efter marknaden. De vägrar inse att behovet av skivbolag är halvt påväg att försvinna då en artist enkelt kan marknadsföra och sälja sin musik online idag.
Om dom bara kunde öppna ögonen för den nya tekniken ist för att vara nå jävla bakåtsträvare, så skulle nog både vi och dom få det bättre.
Om dom bara kunde öppna ögonen för den nya tekniken ist för att vara nå jävla bakåtsträvare, så skulle nog både vi och dom få det bättre.
Exakt, det var väl samma sak som hände när VHS var nytt. En massa ojande om att det var filmens undergång, etc. Men de lärde sig att anpassa sig. Är övertygad om att de kan klara av det här med.
Btw, läste i nån undersökning att artister får i genomsnitt 2% av sin inkomst från royalties, dvs skivförsäljning. Så det är inte direkt artisterna som grinar av piratkopieringen (många är tom glada över't, gratis marknadsföring ju), utan skivbolagen.
Jag har ett favoritband som inte är särskilt mainstream, utan jag blir glad om jag upptäcker nån enstaka skiva när jag är i en stor skivaffär. Genom nätet så har jag dock alla 15 av deras fullängdare hittills + bootlegs. Så utbudet blir ju mycket större, som alla vet.
Men bara för att jag ser deras skiva i en affär så köper jag den inte per automatik. Det är inte pga snålhet- inte alls- jag vill ju stödja mitt favoritband.
Så varför köper jag det då inte?
..Tja, tänk på hur mkt pengar som faktiskt går till artisten, precis som din poäng här Särskilt efter några år, jag tvivlar på att så mkt som en krona hittar tillbaks till england om jag köper nåt som ligger o skräpar här.
Istället så gick jag o såg dem när de var i Sverige o spelade för första ggn på 15 år, nere i gbg vilket är 3 timmar härifrån. Jag köpte merch. på deras spelning. Jag beställer skivor direkt från deras website. De får pengarna, och en minoritet går till andra händer och produktionskostnader- istället för tvärtom.
Känns inte det rimligt, sett i en tid för digital distribution och där fans och publik kan mötas lättare än någonsin förut? Något rimligare iaf, än att EVA Records ska fortsätta sälja Absolute Dance, Absolute Alla Hjärtans Dag etc? Christ..
En satans massa lama ursäkter för att ursäkta fullt mänsklig snålhet och lathet, det är allt jag ser i sådana här diskussioner.
Varför tycks piraterna vara fullt oförmögna att erkänna detta, om ens för sig själva?
Jag är för lat för att gå till skivbutiken. Jag är för snål för att pröjsa 200:- för en skiva. Varför åsidosätta resurser för något jag kan få gratis, utan risk för samhetskval eller negativa konsekvenser? Jag är inte mer än mänsklig.
Om man slutar ljuga för sig själv och inser att detta är piratkopieringens egentliga orsak, så ser man ganska tydligt att moroten och piskan är ett bra koncept för att få bukt med problemet. (inte minst min egna piratkopiering). Hur många principiella pirater (de som ser sig själva som någon slags frihetskämpar) skulle det egentligen finnas kvar om det blev bekvämare och riskfriare att köpa sin underhållning snarare än att tanka den?
Att pusha på demokratins grunder för att nå detta mål är dock vidrigt...
Dom är dumma i huvet.
om alla skaffar tjänster som gör att våra ip döljs på nätet, kommer dom aldirg att hitta vem som gör vad.
och hur bra är det när dom måste göra underkökningar om BROTT RIKTIGA BROTT.
det är helt värdelöst, ingen kommer att veta nått om internet.
Det kommer bli så om dom inte slutar jaga som fanatiska idioter.
Förstår inte det här, som flera säger, en ner tankad film är _bättre_ än en köpt.
man slipper reklam och "tanka inte filmer" reklam, ffs jag har ju köpt den, varför ska jag se en sån?
Film, musik bolagen är hopplöst efter, och jag förstår inte varför de feta gubbarna som styr inte tar och inser snart hur världen ser ut, det är inte 50 talet längre.
dö ut och sätt in nytt blod som kan tänka.
och Nej staten är inte intreserad av människor, de tänker bara på pengar å makt.
Ice har köpt massor av spel och filmer, han är stolt över att ha en sammling.
Men det känns om att man har haft mera strul med de köpta filmerna och spelen än de nertankade, helt sinnes sjukt.
Ice undrar, varför ens sätter dom crack "skydd" på sina grejor, det är ju så jäävla bort kastade pengar så det inte är sant.
om dom la de pengarna till sin vinst i stället så blir de gladare.
feta gubbarna.
R.I.P The_maxx
Vad är nästa steg? Steget efter det? Väldigt lätt att det bara i farten följer med massa annat skit... Vi har ett polisväseende.
Och dom, och endast dom ska ägna sig åt polisiär verksamhet.
Denna diskussion borde inte handla om det är rätt eller inte att vara pirat. Det handlar om att företag och intresseorganisationer får polisiära uppgifter.
Min åsikt:
Det borde inte kunna finnas i ett demokratiskt samhälle!
Det tog ända till sida två av inlägg innan jag hittade det första som hade siktet rätt inställt. Gratulerar, kampen går vidare!
Jag är för lat för att gå till skivbutiken. Jag är för snål för att pröjsa 200:- för en skiva. Varför åsidosätta resurser för något jag kan få gratis, utan risk för samhetskval eller negativa konsekvenser? Jag är inte mer än mänsklig.
Skivbutiken finns på nätet, säljandes musik som både mp3 och på skiva. Och folk spenderar ju uppenbarligen resurser på skivor, film, program och spel. Självklart går siffror ner när risken för felköp minskas iom 'try before you buy', och folk som enbart tankar ner utan att ge en krona tillbaks. Men folk i allmänhet spenderar, och folk i allmänhet inkluderar pirater.