Call Of Duty 4:Modern Warfare vs Medal of Honor: Airborne

Inaktiv
Call Of Duty 4:Modern Warfare vs Medal of Honor: Airborne

Bakgrund

Det första Medal of Honor spelet släpptes 1999 med den simpla titeln:Medal of Honor. Det första spelet blev en dundersucce och startade en gigantisk våg utav Andra Världskrigs skjutare som först ebbade ut för ett par år sen. Medal of Honor släppte senare uppföljare till det ursprungliga spelet och nu har totalt tolv uppföljare. Medal of Honor höll sin första plats på listan över Andra Världskrigsskjutare ända till Call of Duty släpptes 2003, Call Of Duty medförde gigantiska förändringar inte bara genom den magnifika grafiken utan också genom att AI blev mycket smartare. Ända sen Medal of Honor var släppt hade varenda Allierad följt efter dej och skjutit på praktiskt taget allt du sköt på något som Call of Duty ändrade på och för första gången kände man sig som en soldat och inte som en enmansarme. När Call of Duty nådde butikshyllorna tog det ett jättekliv över Medal of honor serien och Medel of Honor har inte återupphämtat sig sen dess. Skall Airbourne ta upp försprånget Call of Duty hade?

Grafiken

Även om grafiken inte är den bästa hade det vara lögn att kalla den dålig. Vapnen ser rätt så medelmåttiga ut och explosionerna är tama. Grafiken på spelarna är klumpigt gjorda. Däremot är stadsmiljöerna bra gjorda och stärker spelkänslan även om det är störande när allt är fastlimmat i marken och är omöjligt att röra även om man skjuter en raket mot den.

5/10

Nu är Medal of Honors grafik avklarad och Call of Dutys grafik är ett betydligt ljusare kapitel. Det är nämligen så att Call of Duty 4 är ett av dom snyggatste spelet som nånsin släppts. Hela spelet är oerhört vackert och det är inte många saker som drar ner betyget. Låt mej korrektera den förra meningen. Det är inget som drar ner betyget. Den första banan man spelar går ut på att man skall storma ett fraktfartyg i ett stormigt havs scenarium. Man springer runt på det stora fraktfartyget och stora vågor flyger över fartyget. Vågorna är fantastiskt gjorda och vatten flyger över båten. Denna extremt höga standard fortsätter senare genom hela spelet.

10/10

Gameplay

Medal of Honor har fortfarande datormotståndare som är fruktansvärt obalanserade. I början utav Medal of Honor serien så skröt dom med att vara ett av dom mest realistiska spelen som släppts. Nu känns det någorlunda realistiskt, tills ungefär halva spelet avlöpt. Då kommer några löjligt svåra gubbar som är iförda gasmasker och är beväpnade med stora kulsprutur . För att beskriva deras enorma hälsa måste jag säga att det tar 4 gevärsskott i huvudet för att få ner en, det är då nästintill omöjligt när man får halva Tyska armen på sig. Det känns som dom som utvecklat Medal of Honor:Airbourne har försökt göra så dom vanliga problemen folk klagar på om ett spel skall inte gå att klaga på om det här Medel of Honur spelet. Därför har Medal of Honor teamet gjort ett halvseriöst försök att få Airbourne runt dessa anklagelser. Det låter lovande så långt men problemet är att försöket inte är riktigt seriöst. Till exempel har Electronic Arts satt in motståndare som den stora gasmaskmannen som berättats om tidigare för att göra det svårare.Det är svårt, det är skitsvårt. Det är kul med svåra spel men dom måste vara svåra på ett realistisk sätt och inte genom att alla Tyskar klarar av 4 "headshots" innan dom avlider. Angående "Replayvärdet" så är svaret är att man kommer inte vilja köra om det.Vad sägs om en bana som man ska ta sig genom en gigantisk hord av Tyskar/Italienare för att förstöra Luftvärn/Ammuntionsförråd/eller nåt liknande. Så nu multiplicera detta med 7 så får du Medal of Honor: Airbournes spelupplevelse. Spelet är rätt så långt. Men den mesta utav tiden har man alltid känsla utav man har gjort det förrut.
Airbornes stora reklamkampanj har gått ut mestadels på att man kan hoppa fallskärm från planet och bestämma startposition och däremed ges ett nytt taktiskt djup i spelet som räddar spelet från en flopp och i EA desperata försök att göra nåt nytt har faktiskt lyckats för en gångs skull är sensattionelt.

6/10

Call Of Dutys spellängd kan kännas lite fjuttigt på 6 timmar, men dessa 6 timmar innehåller mycket mycket mer än sprängnings uppdrag som på Medal of Honor. På ett uppdrag skall man till exempel prickskjuta ner en Rysk Terrorist från 750 meters avstånd och dra sig tillbaka utan någon ser en. Ett annat uppdrag är i ett skjutkalas i en stad i Mellanöstern och är inte att rekommendera för folk med stress bekymmer. För alla utan stress bekymmer är mitt råd enkelt:KÖP CALL OF DUTY 4! Jag har till exempel ägt Call of Duty 4 i två månader nu och kört igenom det fyra gånger. Och det har aldrig känts tråkigt. Medal of Honor Airbourne orkade jag knappt köra genom en gång.
Datormotståndarna i Call Of Duty 4 är smarta och dom försöker sig ofta på flankeringsrörelser. Call of Duty 4 är tungt scriptat, detta medför fördelar som nackdelar. Fördelarna är att man kan få datorn att göra väldigt smarta saker då och då och att storyn blir enklare att berätta på ett realistiskt sätt. Nackdelarna är dock där med, det är nämligen så att datorn reagerar på samma sätt om och om igen. Dina egna Allierade är smarta och Call of Duty 4 är ett av dom få spelen som datorstyrda kompisar räddar dej mer ofta än du räddar dom för att det är väldigt ofta som dina kompisar slänger tillbaks en granat som landat precis på din fot och räddar däremed ditt liv

9/10

Ljud

Medal of Honors vapen ser väldigt tama ut och den beskrivning passar också utmärkt på deras ljud också. Det låter inte som en kulspruta från Andra Världskriget utan mer som en knallpulver pistol som är till för 6åringar. Explosionerna från handgranater är också väldigt tysta och dom känns aldrig heller riktigt skrämmande. Det dåliga ljudet i mitten av slagfälten vägs till dels upp av den bra ( men väldigt patriotiska ) musiken som består utav solotrumpeter. Även om den är bra och vacker och passar in bra så för man känslan utav att det gjorts förrut. En känsla som för övrigt passar väldigt bra in på Medal of Honor: Airbourne.

2.5/5

Call of Dutys musik är perfekt och man kommer in i stämming redan vid huvudmenyn med dess rätt så mörka musik. Om man skall beskriva musiken så kan man säga att det är den sortens musik som spelas i filmen när man vet att helvetet skall bryta loss inom några minuter. Dom underbart vackra explosionerna understöds utav ett ljud som är öronbedövande precis som det skall vara och lägger ännu ett plus vid Call of Duty 4. Men även dom riktigt rena kläderna har sina baciller och det har även Call Of Duty 4 ljud. Det är nämligen så att Infinity Award har varit lite lata och kopierat en del ljud från Andra Världskrigs genren, det låter faktiskt lite konstigt när fiende soldater pratar med tysk dialekt då och då. Men den underbara musik väger upp det och Call of Duty lägger sig även denna gången ribban högre än Medal of Honor lyckats komma

4/5

Story

Alla har hört Medal of Honor Airbournes story förrut, en ond diktator har tagit över Tyskland och senare även stora delar av Europa. Det är ditt jobb att stoppa honom. Jag ska inte avslöja slutet men jag kan gissa du redan känner till det och det är en av sakererna som gör Medal of Honor så ointressant. Det gör inte saken bättre att spelet verkligen också känns som ett historiebok. Det är samma resa vi gjorde i klassrummet ( eller ska göra ) och den är ungefär lika actionfylld. Detta är en av grejerna som drar ner betygt på Medal of Honor rejält

3/10

Call of Dutys öppningsscen är redan klassisk, man är en person och kan kolla runt omkring. Plötslig kommer två turbanklädda män in i din cell och du kan inte göra nåt, Dom griper tag i dej och slänger in dej i en bil. Två andra män sitter i fram och en Uzi mellan dem .Man åker runt i ett par minuter och ser soldater som springer runt och stora högtalare skriker ut att revolutionen har börjat. Plötsligt stannar bilen farmför en mängd soldater som skjuter upp i luften för att fira händelsen. Man ryckts ut ur bilen och man en man kollar på en och slår till en med sin gevärskolv. Allt blir svart. När man vaknar är man bakbunden och en man står och håller en pistol. Han tar ett par snabba steg och säger nåt och riktar pipan mot dej, du ser en explosion och allt blir svart. För mej är detta ett lysande exempel på att dataspelindustrin har tagit ett steg till och i framtiden kommer spel vara betraktade som konst och Call of Duty 4 var en av pionjärena inom det. Början är känslosam och det är inget spel och få filmer som lyckats producera en sådan bra öppningsscen

Call of Duty serien har alltid haft fler än en karaktär man är och tar alltid plats under olika fronter. Detta medför att Infinity Ward kan låta en dö lite då och då, detta medför att spelet blir mycket mer spännande och det känns som man klär av det romantiserade formen utav krig mer och mer ( även om dom hade gjort det fullt ut hade det blivit en obehaglig upplevelse). Det bidrar också till det bra betyget att det tar plats i en nära framtid och man vet inte hur det slutar. Man följder två personer under spelet,Marinsoldaten Srg Peter Jackson och SASmedlemmen Sgt Soap Mctravis. USA har nyss anfallit ett land i mellanöstern som aldrig nämnts vid namn ( Irak) men diktatorn Al-Assad ( Saddam Hussein ) flyr undan och elimenerar en stor Amrikansk arme genom en kärnexplosion ( inklusive Peter Jackson, detta är för övrigt ett av dom mest känslosamma stunderna jag haft framför ett dataspel när man ser den stora explosion och allt blir svart ). Sen ska man leta upp Al-Assad allierad vid namn Imhran Zakhaev( Usama Bin Laden ).

Sammanfattningsvis är storyn bra och håller uppe spelet under dess mindre lyckade perioder. Det är ett uppdrag jag tycker är tråkigt när man bemannar kanonerna på ett flygplan. Som jag förstått älskar dom flesta den delen men det här är min recenssion så min åsikt ska fram. Även om jag tråkade ut mej under det här uppdraget så ville jag fortsätta spela för jag ville veta slutet och det är nästan ett av dom bästa sakerna man kan säga om ett spels story.

9/10

Multiplayer

Det var med få förhoppningar jag började köra Medal of Honor Airbornes Multiplayer men efter en timmes spelande kom jag på nåt som var lite läskigt ur en recensörs synvinkel. Detta var kul, det var inte det som var skrämmande utan mera det att det var inget som var kul men det var kul ändå ( oj det blev komplicerat ). Det är ju jättekonstigt för det enda som jag riktigt sa var bra med Airbourne är borttaget i multiplayer men det är ändå jättekul. Det är obalanserat genom att Tyskarna vapen är mycket bättre än dom Allierade men vad gör det? En sak som är bättre än i Call of Duty 4 är sökfunktionen som håller medelmåttig klass. Att Medal of Honor är ett rätt så litet online spel ( kankse för alla som har någon smak alls väljer Call of Duty4 ) som gör att dom många idioterna som finns på alla online spel är oerhört få på Medal of Honor nåt som gör att det blir en trevligare plats att vara på.

7/10

Call of Dutys Single Player är bland det bästa i genren, det enda som är emot det är dess längd. Men bara efter 10 minuter online märker man att minst hälften av tiden har lagts på Multiplayers. Call of Dutys Multiplayer är det utan tvivel bästa som gjorts och inget spel som är ute i nuläget är i närheten utav vad Call Of Duty 4 multiplayer. Möjligheterna är hur många som helst och efter tre veckors spelande känns det fortfarande som nånting nytt och en upplevelse varenda gång man sätter in skivan i datan och vet att inget kan störa dina nästa timmar framför datan. Call of Duty 4 har tatt allt som gjorts förrut och satt in det i detta spel och finslipat allt till perfektion. Det finns dock en liten detalj som jag blev irriterad på, hur svårt det var att hitta en server för sökfunktionen var i praktiken obefintlig.
10/10

"Den Amrikanska vinkeln av Andra Världskriget är körd i botten till en rand där man blir trött av orden Andra och Världskriget"

Alla MOH spel så långt har ägt rum under Andra Världskriget. Medal of Honor serien börjar därför bli väldigt repetive och EA har blivit mer och mer desperata att hitta nåt som sticker ut. Dom anstränger sig så mycket så dom brukar ramla platt på sitt ansikte men nåt har hänt på Airbourne och det man ser viljan att göra mer än man förmår under ytan av spelet men dom har lyckats rätt så bra ändå genom att fallskärmshoppningen är nåt nytt och är bra för den taktiska delen av spelet som gör att det sticker ut till skillnad från dom flesta Medal of Honor spelen dom senaste 5 åren. Medal of Honor behöver ändra tidsepok ( som Call of Duty gjorde ) eller i allafall göra nåt nytt som till exempel ha möjlighet att spela Tyskar i en kampanj för den Amrikanska vinkeln av kriget är i praktiken körd till en rand där man blir trött bara han hör orden Andra och Världskriget.

Poäng:23.5 eller 52%

"Årets Bästa Spel"

Infinity Ward förstog vad fansen ville och gjorde det, och lite till. Vad vi har i den slutgiltiga produkten är nåt utan motstycke. Man känner medlidande för alla som inte har provat på Call of Duty för det visar en gång för alla vad man skall begära från ett spel. Ett underbart SP och när man spelat det ett par gånger så kommer man till MP och har i praktiken hundratals speltimmar framför sig.

FZ Recension utav Call of Duty 4: www.fz.se/artiklar/article.php?id=1844
FZ Recension utav Medal of Honor Airborne till Xbox360 ( min var till PC): www.fz.se/artiklar/article.php?id=1780

#blogg

Medlem
Call Of Duty 4:Modern Warfare vs Medal of Honor: Airborne

Väldigt bra recensioner där

Men att jämföra med saddam och bin laden är kanske lite onödigt, jag börjar tänka mer på t.ex Shan i Iran, och finns säkert många fler diktatorer som dom kan ha inspirerats av.

Men overall, 10/10 för dig!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

aa hyffsat bra men en del fel:P

"Medal Of Honor - Airborne" heter de

sen kan du inte ändra skala x/10 till x/5

Storyn i Cod4 är ju inte överdrivet bra, de e bara Action:P

men håller med om att Cod4 spöar skiten ur Moh-AirBORNE


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Inaktiv

Jag trodde att Medal of Honor Airborne stavades annorlunda när jag började skriva men kom på senare hur det stavades, trodde jag hade ändrat allt :/

Angående skalan så tror jag inte det är någon som anser att grafiken och gameplay är lika viktig som ljud.

Och om att storyn bara är action så är det sant, till en viss mån. Det IW har lyckats med är att dom har lyckats få 6 timmar ren action att faktiskt ha en betydelse.

1
Skriv svar