SteelSound 5H v2

Robot
SteelSound 5H v2

Gamerprodukter kan vara svåra att få plats i marknaden men det finns företag som ändå envisas med tycka att vi mer och fraggar bättre med deras produkter. SteelSeries har kommit ut med version två av headsetet SteelSound 5H efter att föregångaren funnits i ungefär ett år. Vi tittar närmare på v2.


Medlem
FZ testar nygamla Steelsound-lurar

så påhittigt... SteelSound 5H v2
Tänk man blir så faschinerad av hur påhittiga företag kan vara....

Medlem

Hellre att dom döper det till v2 så att man vet vad det är för något, en upphottad steelsound 5h...

Orka stå och klia sig på huvudet när man läser att dom har släppt Steel Terminator 2000.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Inaktiv

Vad använder ni för referenslurar?

Medlem

Vett och erfarenhet.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Inaktiv
Skrivet av MaxH:

Vett och erfarenhet.

Låter inte alls bra. Om man nu skall strunta i tekniska mätningar (som är dyra/svåra) kan man åtminstone jämföra med ett mycket bra par hörlurar om man vill ha en vettig recension.

Medlem
Skrivet av Kattspya:
Skrivet av MaxH:

Vett och erfarenhet.

Låter inte alls bra. Om man nu skall strunta i tekniska mätningar (som är dyra/svåra) kan man åtminstone jämföra med ett mycket bra par hörlurar om man vill ha en vettig recension.

Kan hålla med där. Fast, får väl ha lite överseende då FZ inte är Tom's Hardware eller AnandTech. Deras styrka ligger inte i recensioner (speciellt hårdvara), utan snabb nyhetsaggregation. Recensioner är ju en liten bonus som man kan titta på när man läst alla nyheter och har lite tid över

Medlem

Detta är ett arbete som bygger på i det närmaste ideell basis, vi har ingen fysisk samlad redaktion och som du förstår inte heller möjlighet att skicka runt ett par referenshörlurar. Vi är skribenter och gamers och du får helt enkelt lita på att dessa lurar passar bra för gamers enligt vad jag skriver i reccensionen. Annars får du leta efter recensentioner av personer som är mer ljudfikon än oss.

Om du undrar över mig personligen är jag inte ljudfikon, men har pysslat litegranna med ljudteknik (Village i Västerås). Jag hör på vad som är kasst och okej och strålande ljud.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Medlem

Tycker ni gör ett bra arbete med det ni har att röra er med. Sidan i helhet har ju i överlag blivit bättre med tiden, trots att ni breddat er och tagit på er mycket mer arbete.

Jag är dock lite nyfiken på vad uppköpet av Hjemmet Mortensen egentligen innebar. Om FZ blev uppköpt av HM så betyder det nog att de tror det finns pengar att tjäna på sidan. Men frågan är om det tjänas några pengar för tillfället, eller om det är mer ett långsiktigt mål.

Huruvida fallet än må vara så undrar jag då hur det fungerar med skribenter som arbetar på en ideell basis, för ett förlag som tjänar, eller komma tjäna, pengar på detta. Är det någon hos FZ som i nuläget har en inkomst genom sidan/HM? Det hela känns lite oklart i nuläget, och jag har ju naturligtvis inte insikt i det hela.

Känns lite som om HM:s uppköp av FZ innebär att de upptäckt Internet på sistone, och inser att det är där som framtiden är då försäljningen av papperstidningar kanske går ner..

Nåja, väldigt off-topic. Lite funderingar bara

Antikvitet

Vad Hjemmet Mortensen har för tankar om FZ får du fråga någon annan, förslagsvis förlagschefen Per Melander.

Alla skribenter hos FZ får betalt för det de skriver, vilket också står på vår rekryteringssida. Den enda som är anställd för att dedikerat arbeta med FZ är jag, övriga arbetar på frilansbasis.

Till ursprungsdiskussionen kan sägas att referenslurar hade varit trevligt, men som Daniel har påpekat har vi inte möjlighet att hålla med sådana som skickas runt mellan skribenter eftersom vi så sällan testar den typen av hårdvara. Dessutom är inte FZ en sajt för referenstester av hårdvara, våra hårdvarutester av ljudutrustning är i högsta grad en subjektiv upplevelse.

Däremot håller jag inte med om att spelrecensioner inte är en av våra styrkor, vi skriver bra, intressanta och välmatade tester.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Vad Hjemmet Mortensen har för tankar om FZ får du fråga någon annan, förslagsvis förlagschefen Per Melander.

Skrivet av Shock:

Alla skribenter hos FZ får betalt för det de skriver, vilket också står på vår rekryteringssida. Den enda som är anställd för att dedikerat arbeta med FZ är jag, övriga arbetar på frilansbasis.

Ja, där ser man. När Mr. Headroom sa "ideell basis" så fick jag för mig att det inte var någon monetär ersättning inblandad.

Skrivet av Shock:

Däremot håller jag inte med om att spelrecensioner inte är en av våra styrkor, vi skriver bra, intressanta och välmatade tester.

Det finns ett och annat guldkorn, så mycket måste jag erkänna. Fast jag är i överlag kritisk till recensionskonceptet över huvud taget, och speciellt betygsättning då jag personligen inte får något ut ur dem. Kan dock förstå att andra finner dem användingsbara, så de har sin plats, helt klart.

Sen så är jag ju naturligt kritiskt inställd till FZ - ibland till och med obefogat så - eftersom ni är min huvudsakliga källa till spelrelaterade nyheter. Måste även erkänna att jag har min egen uppfattning om hur FZ borde vara, och när jag ser något som jag ogillar så härsknar jag till lite. Absurbt, jag vet, men låtsaschefer finns ju överallt

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Ja, där ser man. När Mr. Headroom sa "ideell basis" så fick jag för mig att det inte var någon monetär ersättning inblandad.

Jag uttryckte mig lite väl klumpigt. Ber om ursäkt, har fixat det nu.

Beträffande betyget: har pratats om hundra miljarder gånger här på FZ. Att bara titta på betyget är knappast något man kan gå efter eftersom man då inte vet vilka plus- och minussidor produkterna har.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Inaktiv
Skrivet av MaxH:

Detta är ett arbete som bygger på i det närmaste ideell basis, vi har ingen fysisk samlad redaktion och som du förstår inte heller möjlighet att skicka runt ett par referenshörlurar.

Det har jag full förståelse för, men har ni inte åtminstone en ljudbög som äger ett par ordentliga lurar i redaktionen? I så fall borde den personen ha ansvar för recension av ljudprodukter.

Skrivet av MaxH:

Vi är skribenter och gamers och du får helt enkelt lita på att dessa lurar passar bra för gamers enligt vad jag skriver i reccensionen. Annars får du leta efter recensentioner av personer som är mer ljudfikon än oss.

Jag personligen köper inte dyrare saker utan att ha läst recensioner från flera håll varav minst en skriven av en (vetenskaplig) ljudbög.

Skrivet av MaxH:

Om du undrar över mig personligen är jag inte ljudfikon, men har pysslat litegranna med ljudteknik (Village i Västerås). Jag hör på vad som är kasst och okej och strålande ljud.

Det finns folk som svär på att högtalarkablar för tio papp låter bättre än kablar för ett par hundralappar. Trots detta har ingen lyckats höra skillnad i ett blindtest.

Medlem

Håller med om volymknappen!
Alla,precis alla lurar med volymknapp jag testat strular till ljudet, det blir burkigare, förmodligen pga det motstånd som används för regleringen.
Hur svårt är det att ha snabbknappar på tangentbordet för volymkontroll?
Bort med volymkontrollen tillverkare!

Medlem
Skrivet av Kattspya:
Skrivet av MaxH:

Vett och erfarenhet.

Låter inte alls bra. Om man nu skall strunta i tekniska mätningar (som är dyra/svåra) kan man åtminstone jämföra med ett mycket bra par hörlurar om man vill ha en vettig recension.

Vad bättre tekniska hjälpmedel kan man ha än öronen?
Kanske borde testa hur de låter i armhålorna?

Medlem

inget fel på nån recension här på fz, tycker att recensionerna känns lite mer "ärliga" eftersom de sker på eget initiativ, typ (jag antar att ni inte har en boss som tvingar er till en massa saker, var iallafall inte intrycket jag fick när ni sökte skribenter för ett tag sen).

sen tror jag att jämförelser med andra produkter kan ge ett sämre intryck eftersom man kan få en produkt som är oerhört mycket bättre på alla sätt vilket får den aktuella produkten att verka sämre än vad den är. keep up the good work FZ.

Inaktiv

Leksaker, finns inga bra hörlurar i den prisklassen. Köp ett par sennheiser eller AKG.

Inaktiv
Skrivet av ingolson:

Vad bättre tekniska hjälpmedel kan man ha än öronen?
Kanske borde testa hur de låter i armhålorna?

Man kan t.ex. kontrollera att responskurvan och känsligheten är vad tillverkaren påstår att den är.

Medlem

Köp ett par Beyerdynamic eller Sennheiser istället!

Medlem

Ingolson har skrivit 2 inlägg i denna tråden, hata dom båda.

Men kattspya varför i helvete ska man testa hörlurar med nått annat än öron egentligen? Om det låter bra för en person med erfarenhet av en del olika hörlurar, så låter det väll bra?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Inaktiv
Skrivet av SoniC:

Ingolson har skrivit 2 inlägg i denna tråden, hata dom båda.

Men kattspya varför i helvete ska man testa hörlurar med nått annat än öron egentligen? Om det låter bra för en person med erfarenhet av en del olika hörlurar, så låter det väll bra?

Det var inte poängen.

Ljud upplevs mycket subjektivt vilket förklarar varför det finns folk som säljer högtalarkabel för 20000:- och träknappar för hundra dollar eller så. Därför bör man ha en jämföra med en annan hörlur. Det optimala vore om man kunde byta utan att veta vilken lur man har på sig.

Om du tar lurar för trettio kronor och lyssnar på dem ett tag kommer du att vänja dig vid ljudet. Jämför du sedan dessa med ett par bra billiga lurar kommer dina trettiokronorslurar att framstå som skit. Repetera detta tills du kommer till orpheus eller annan extravagant utrustning.

Man vänjer sig även vid lurars olika ljud. En person som bara använt Sennheisers lurar kommer att tycka att en annan valfri lur har svag bas.

Är du med?

Medlem
Skrivet av ingolson:

Vad bättre tekniska hjälpmedel kan man ha än öronen?
Kanske borde testa hur de låter i armhålorna?

Haha


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag använder Sennheisers trådlösa (kommer inte ihåg deras namn...står hdr120 på dom, men jag vet inte vad det innebär) dom rockar rejält Men jag hade gärna haft ett par samma fast med mic också


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv
Skrivet av ingolson:

Hur svårt är det att ha snabbknappar på tangentbordet för volymkontroll?
Bort med volymkontrollen tillverkare!

Nej! Volymkontroll på hörlurar är ju ett måste, särskilt om man ofta byter mellan högtalare/hörlurar och har båda inkopplade på samma utgång.

Medlem
Skrivet av SoniC:

Ingolson har skrivit 2 inlägg i denna tråden, hata dom båda.

Men kattspya varför i helvete ska man testa hörlurar med nått annat än öron egentligen? Om det låter bra för en person med erfarenhet av en del olika hörlurar, så låter det väll bra?

Sonic den pöta hedgehogen har irriterat världen sedan tidigt 90-tal, redan då hatade jag honom.
Upp till kamp, Hata Sonic!
Hata, hata hata hata sonic!

Medlem

Min slogan för framtiden:hata sonic!
Kommer att följa dig så länge mina nio liv tillåter.

Medlem

ok... <ringer närmaste mentalsjukhus>


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Kattspya:

Det har jag full förståelse för, men har ni inte åtminstone en ljudbög som äger ett par ordentliga lurar i redaktionen? I så fall borde den personen ha ansvar för recension av ljudprodukter.

Inte mig veterligen eftersom vi är speciliaserade på spel och speltillbehör, inte hörlurar eller ljudteknik. Därför utformas recensionerna för gamers, skulle vi börja prata om responskurvor, impedans och annat hade många ryggat tillbaka, det är inte riktigt intressant med ljudteori på det sättet på vår sida liksom.

Skrivet av Kattspya:

Jag personligen köper inte dyrare saker utan att ha läst recensioner från flera håll varav minst en skriven av en (vetenskaplig) ljudbög.

Superbra, det ska man göra. Idiotiskt annars

Skrivet av Kattspya:

Det finns folk som svär på att högtalarkablar för tio papp låter bättre än kablar för ett par hundralappar. Trots detta har ingen lyckats höra skillnad i ett blindtest.

Och det finns folk som har mött Jesus och Elvis på stan. Diskanten var så skarp när volymkontrollens ratt var på fullt att jag är rätt säker på att jag till slut hade fått nedsatt hörsel om jag hade fortsatt använda lurarna på det sättet. Subjektivitet är luddigt och någonstans går gränsen vad man ska tro på, därför är det bra att du läser flera recensioner. Du får helt enkelt dra din gräns själv och välja om du ska tro på blindtestet, jesus/elvisfolket och/eller oss.

Man kan göra tusentals tester på ett par hörlurar, hur lätt de går sönder, hur länge de håller, hur lång tid det tar innan färger bleks... Man kan ta tester till ett ofantligt djup. Eftersom vi är en gamingsida har vi valt att hålla hörlurstesterna på denna nivå, tror knappast du skulle be en ljudsida/tidning recensera BF2142 på ett väldigt ingående sätt heller. Vi nafsar bara på varandras områden.

Så jag håller med, det vore optimalt med referenshörlurar och köra blindtest, det handlar inte om vår övertygelse. Det handlar om att vi är en spelsida och vi vänder oss mot gamers. Så tyvärr, det kommer inte att hända närmaste framtiden. Fortsätt istället att läsa fler recensioner på samma produkt, länka gärna in dem, men låt oss lämna diskutionen "recensionsmetoder av hörlurar" nu.

/MaxH - Inte döv än.


signatur

MaxH: Web, Spel, Kärlek, Nöje, Projekt, IRC
"Din mamma är en Google-sökning."-the_maxx

Inaktiv
Skrivet av MaxH:

Inte mig veterligen eftersom vi är speciliaserade på spel och speltillbehör, inte hörlurar eller ljudteknik. Därför utformas recensionerna för gamers, skulle vi börja prata om responskurvor, impedans och annat hade många ryggat tillbaka, det är inte riktigt intressant med ljudteori på det sättet på vår sida liksom.

Naturligtvis skall ni inte ha samma krav på er som professionella recencenter(sp?) som enbart sysslar med ljud. Om ni helt saknar någon ljudintresserad så går det knappast att göra något åt saken.

Skrivet av MaxH:

Och det finns folk som har mött Jesus och Elvis på stan.
Diskanten var så skarp när volymkontrollens ratt var på fullt att jag är rätt säker på att jag till slut hade fått nedsatt hörsel om jag hade fortsatt använda lurarna på det sättet. Subjektivitet är luddigt och någonstans går gränsen vad man ska tro på, därför är det bra att du läser flera recensioner. Du får helt enkelt dra din gräns själv och välja om du ska tro på blindtestet, jesus/elvisfolket och/eller oss.

Det var absolut inte menat som en pik mot dig. Jag är fullt medveten om hur jävla illa det kan låta med en del volymkontroller. Det var menat som en illustration över hur svårt det är att göra objektiva bedömningar.

Skrivet av MaxH:

Man kan göra tusentals tester på ett par hörlurar, hur lätt de går sönder, hur länge de håller, hur lång tid det tar innan färger bleks... Man kan ta tester till ett ofantligt djup. Eftersom vi är en gamingsida har vi valt att hålla hörlurstesterna på denna nivå, tror knappast du skulle be en ljudsida/tidning recensera BF2142 på ett väldigt ingående sätt heller. Vi nafsar bara på varandras områden.

Så jag håller med, det vore optimalt med referenshörlurar och köra blindtest, det handlar inte om vår övertygelse. Det handlar om att vi är en spelsida och vi vänder oss mot gamers. Så tyvärr, det kommer inte att hända närmaste framtiden. Fortsätt istället att läsa fler recensioner på samma produkt, länka gärna in dem, men låt oss lämna diskutionen "recensionsmetoder av hörlurar" nu.

Självklart är det så. Men jag har följande förslag: ta de lurar som du tycker bäst om och använd dem som referens. Anledningen till att jag reagerade var att det helt saknades referens.

Blindtester är knappast genomförbara med hörlurar om man inte byter ut kåpor och liknande och är knappast ett krav. Det var mer en reflektion över hur ett optimalt test skulle se ut.

Medlem
Skrivet av MaxH:

Om du undrar över mig personligen är jag inte ljudfikon

Vilken tur att jag är lite fik0n i största allmänhet då

12
Skriv svar