Inlägg av Molotov

Inlägg som Molotov har skrivit i forumet

Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast ändå inte riktigt samma sak med skjutvapen. Rekylen är inte där, men hur du håller vapnet och skjuter kommer ändå bli snarlikt verkligheten. Sikta och skjut liksom. Pistol känns tex väldigt nära verkligheten. Rekyl går också emulera med bättre feedback i kontrollerna så där finns det en lösning. Rent krasst skulle man till och med kunna ha fejkvapen med tyngd för att få det verklighetstroget

Problemet med svärd är att om du hugger något och i spelet stannar det i målet medan din arm i verkligenheten fortsätter rakt igenom.

Det innebär två saker.

Ena är att jag inte får motståndet när jag parerar eller blockar.

Men andra saken, som nästan är värre för känslan, om min arm i spelet stannar upp för någon blockar min attack med en sköld så fortsätter den som sagt i verkligheten rak igenom. Samma när någon parerar, vilket gör att min rörelse blir osynkad och stör inlevelsen rätt mycket enligt mig.

Detta avhjälps inte ens om man skulle hålla i ett riktigt svärd, så det är svårt att få svärdstrider bra oavsett tyngdsimulering.

Jag förstår hur du menar men det är en omöjliggrej att "simulera"
det är samma sak med skjutvapen.
I många VR spel kan du inte stå tryckt mot en vägg med ett vapen hållandes framåt.
"Strafar" man förbi en dörrpost tex så vapnet sticker fram genon öppningen kommer vapnet ta i kanten och vrida sig.
Det ör skillnaden mot ett pannkaksspel där vapnet stort sett alltid clippar genom och renderas ovanpå allt.
Det blir en smaksak, och det kan kanske kännas fel innan hjärnan vänjer sig.
Saints and sinners har ett komfort-val i spelet där man kan se sina händer renderas som "spökhänder" när sina ingame händer fastnar.

Skrivet av Shodan:

Gorn har inte löst det för mig. Jag tycker det är viktigt att det ska gå att fuska annars orkar du ju aldrig ta dig igenom liren.

Antar de ville ha svärd och yxa pga vikingatemat. Kasta yxa är lite roligare.

Personlig smak så klart om man vill kunna svinga ett tvåhandssvärd med handlederna, dom flesta tycker inte det

Själv gillar jag att det känns man svingat mycket, lite hela grejen med VR utnyttja det som går

Skrivet av ZF:

Fast också skithäftigt.

Varför skulle man inte vilja balansera ett par 4" CRT på skallen för att avnjuta overkligheten i 8FPS liksom. Bra för nackmusklerna.

Några av de intressantast spelen på VR idag imiterar stilen från då. Men med några gånger fler FPS som väl är. Så retro borde kanske vara en bra ingång för att kunna göra spelen mer kostnadseffektiva kan man tycka.

Men nej. "Vi behöver mer HL Alyx och GT.."

Här har du ditt Retro VR-spel Dactyl Nightmare nu kallat Polygon Nightmare (Remake? 😂). Det är ett spel jag minns från 90-talets VR.

Finns gratis på Meta Store (PCVR)

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tycker de största problemet med svärd är att du inte har något motstånd när du träffar. Har själv sysslat med diverse vapen och svärd på riktigt och att inte få responsen i spelet blir väldigt konstigt för mig. Mycket av teknikerna man använder är när man har kontakt med vapnen och känner den andres rörelse. Även när man träffar kroppar eller sköldar så tar det inte emot utan det är bara luft.

Nu vet jag inte hur man ens kan implementera detta i VR-spel (om det går?), men för mig så känns till exempel lightsabers bättre då de åtminstone bränner igenom allt. Även rapiers känns bättre just för att det är stickvapen.

Ja det är klart det inte blir ett motstånd så men jag tycker feedbacken i kontrollerna är nog för inlevelsen.
Det är ju samma sak med skjutvapen, det är inte heller speciellt realistiskt att se rekylen men inte "känna" den mer än att det skakar i kontrollerna. Så "problemet" du beskriver är inte enbart för svärd utan det blir ju som det blir i ett spel oavsett vapentyp
Men oavsett så är det som det är vanligt nu med "tyngdsimuleringen" bättre än när det är 1:1 rörelse oavsett om det är svärd eller skjutvapen.

Skrivet av Shodan:

All combat i vr är ju tyngdlöst då du vevar typ 300G i luften. Tycker väl inte det var sämre än gorn eller skyrim gällande de fysiska striderna.

Men det är väl inget område jag är direkt inspirerad av föredrar pilbåge tyckte väl ändå de var ok speciellt med rätt följeslagare

Nja. Vet inte hur mycket "nyare" VR spel du spelat.
Gorn har ju "löst det" med att vapnena beter sig som gummivapen.
Har du spelat spel som blade & sorcery? The walking dead saints and sinners? Boneworks?
Vad jag menar är att tyngdlöshet är när vapen kan vara ett stort svärd men beter sig som att det väger som en fjäder. Så var det i många gamla spel och man kubde göra maximal skada bara genom att fladdra det där stora svärdet med handleden.
Lika dant med skjutvapen. Ett gevär gick utan problem att hålla med en hand och föaddrade som en fjäder.

Modernare spel och även skyrimvr med moddar har simulerad fysik med att rörelserna "laggar efter" och det finns en tyngd som bla gör att du inte ens kan hålla ett tungt vapen med en hand.
Det känns i både att bära ett meleevapen eller ett sljutvapen.
Olika spel känns olika men resultatet är snarlikt i dom flesta spel.
Lite svårt att förklara men spela nått modernare så ser/känner du vad jag menar

Det är standard numer och tur det, 1:1 rörelser känns imo otroligt B

Edit här är en video som förklarar lite vad jag menar

Skrivet av Lauchen:

Du har rätt, det är just det. Gamar nästan enbart på PC sedan många år tillbaka och vill nog egentligen ha det så. Men börjar tröttna på höga GPU-priser. Dock är ju spelen dyrare på konsol.

Jo det kostar men allt kostar mer eller mindre.
Jag ser det som att man får vad man betalar för.
Skulle jag måsta bara välja att spela på konsol skulle det vara otroligt tråkigt. Skulle kännas som att starta en "dumburk" där jag anses inte kunna nått annat än förlita mig på vad konsoltillverkaren tillåter inom sin "walled garden".
Jag har endå råd och det är mitt intresse så då får det kosta. Det är dyr hobby men det finns hobbys som är betydligt dyrare

Skrivet av Gröten:

Återigen pratade jag inte enbart om ens egen storlek utan det är ju ett spektrum du verkar vilja undvika att prata om.

Menar du att om jag har ett IKEA-skepp har identisk utrustning, hp och manöverbarhet i samma klass som det dyraste skeppet? Stackarna som betalat för dem i så fall

Att folk kan köpa skepp och för ofantliga summor dessutom handlar inte om P2W utan om att stödja utvecklingen av spelet och få ett fint skepp för det.
Det är ett komplex syatem i mina ögon som dom har bättre koll redan förklarat.
Jag har inte spelat 1 minut av star citizen men en gång i tiden fick jag samma "misstankar" som dig. Då var det folk här på FZ som tipsade om lite videos mm som förklarade en del sen blev det att man kollade på lite fler och då har jag förstått grejen.

Skrivet av ZF:

Dom funktionerna är det upp till spelet att stödja på PS. Så det innefattar samma spel som stödjer det nu, på PC. Och det innebär även rimligen att det funkar så oavsett vilken av de två spekulationer angående hur exakt denna kompatibelt är tänkt att funka.

Ingen aning om PCVR överlag. Är det en API för de respektive headseten eller upp till spelen där med?

Det fungerar nog både och.
Jag har kört "fixed foveated rendering" i SteamVR med ett program som "moddar" in det i spel. Fungerar och ger böttre prestanda men vissa spel kan bugga ur. Var länge sen jag provade.

Sen en på våran discord som kör Varjoheadset med eyetracking kan får dynamic foveated rendering i spelen då han använder Varjos programvara och det ska avlasta GPU en hel del.
Blir det samma med PSVR2 kan jag mycket väl se många byta upp sig ovh förhopppningsvis få tekniken implementerad direkt i spelen smabbare.
Valve kommer nog sätta in det som standard i SteamVR också.

Nya plattformsspelet Max Mustard verkar få bra omdömen.
Bra i brist på astrobot uppföljare

Skrivet av Shodan:

Ettan var ju ett smärre mästerverk med kul problemlösning och lek med gudaperspektiv och alla briljanta side kicks med olika förmågor. Blev aldrig tråkigt. Vad skrämde bort er. För lite panga panga? Inga zombies?

Vad som fått mig att avstå spelet är att jag läst om hur stridssystemet saknade tyngd. Vapen var enligt många tyngdlösa och för att hindra spelet från att vara simpel vifta på handlederna för maximal skada (som en del melee spel led av förr och nått jag inte tycker om) så var det nått system men skulle förstöra armorn och sen attackera.

Det är så i 2an också men inte helt tyngdlöst och man kan attackera "som vanligt" också men måste ha kraft går inte bara vicka på handleden och så måste parera eller hoppa undan. Parerar man med att slå med skölden eller sitt egna svärd med kraft kan man få fienden ur balans lite.
Pussel i gudaläge mm är det i 2an också.
2an sägs vara bättre på allt överlag. Men 1an är såklart snyggare grafiskt.
Det kan vara så att jag missförstått 1an helt, ska nog prova det efter man kört genom 2an.
Känns inte som nått problem att köra tvärtom spelet står för sig själv

Skrivet av Lauchen:

Funderar på om det är värt att köpa en PS5 pro istället för nästa generations GPU. Allt beror på priset. Men väntar nog något år och köper nästa Xbox.

Ja så kan man se det men jag ser mig själv mer och mer gå ifrån konsol och köra enbart PC.
Efter xbox 360 generationen har det gått kraftigt nedåt i användandet.
Det var Nintendo Switch med sin unika USP (då) som ett tag där var det enda konsol jag använde.
PS5 införskaffades enbart pga PSVR2 annars gar jag inte använt den till nått förutom att jag kört The Last of us part 2 på den.
Men PSVR2 rullar inte heller ofta jag har 4 spel till den.
Allt är så mycket smidigare med PC imo då man kan få det exakt som man vill ha det, med steam deck är även handheld delen fixad

Nej inte värt det.
Lägger hellre pengar på nått av nästa generations gpu i övre klassen.

Skrivet av Gesturr:

AW1 var kasst imo, kan inte alls begripa GOTY-utmärkningar som väl IGN hade. Vet dock inte hur likt AW2 och AW1 är

Jag har AW1 men har inte ens installerat och startat det.
Jag tror det hade sin skara av fans annara hade det väll inte kommit en uppföljare.
Men jag har också hört att spelen är olika bla hur stridsystemet fungerar. Första spelet hade väll en del kritik kring det och att det var "för långt" och tappade fokus.
2an är iaf underhållande, en 10 av 10 som IGN vet jag inte kanske för tidigt att säga men FZ 4/5 kan jag se vara korrekt betyg

Skrivet av Papphammar:

Hoj Forumet.
Ville höra om andra råkat ut för kraftigt brummande från fläkten på sin Switch och lyckats lösa det på egen hand?
Är lite sådär att blåsa tryckluft i öppningarna som finns iom man kanske gör saker värre?

Jag kollade med Bergsala iaf och det verkar kosta ca 450kr om det endast är fläkten som ska bytas, men de vet ju så klart inte förrän de har enheten i sin hand.
Så köpa egen fläkt och byta, verkar åtminstone inte lönt rent ekonomiskt.

Min är från första produktionsåret, om det gör någon skillnad.
Mest nyfiken på tips som sagt så man slipper lämna ifrån sig den.
Precis köpt några spel men vågar inte köra den när den låter så.

Skruva upp och kolla.
Reservdelar brukar finnas billigare på tex Amazon och liknande.
Jag har lagat joycons med styrspakar från wish tom, alltid fungerat

Skrivet av lonian:

Jag har inte gett Asgards Wrath 2 en chans. Inte kört ettan, bara startat upp Wath 2 litegrann och blev avtänd på precis allt.
Men ska ge det en ärlig chans någon gång.

Jag blev också avtänd i början och hade väll inget direkt sug i början av själva äventyret heller. Men det växer när man får sin första medföljare och senare efter första templet så tycker jag spelet kommer igång.
Bara man inte fastnar på att bli en "completionist" och måste gå in i varenda grotta mm eller avstickare . Då blir man "openworld trött" snabbt. Tror det är än värre i VR att bli det, iaf för mig 😅

Skrivet av lonian:

En annan sak är att VR headset inte är särskilt sällskapligt. (Om man inte kör över nätverk)

För oss som spelar själv är det dock ett perfekt tillbehör.

Om man hade typ 4 sammanlänkade headset däremot, då kunde man nog ha grymt kul med polare som kommer över.

Vi har kört minigolf (Walkabout minigolf) här hemma.
Bra då det inte finns nån vettig minigolfbana i närheten och världarna i walkabout är trevliga

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag kör det! Tycker det lider lite av Elderscrolls-fatigue, men väldigt bra spel när man kommer in i det. Kör också mest mainstory och skippar sidogrejorna

Japp håller med.
Hoppar faktiskt hellre in i uncharted rifts ist för att ströva omkring i openworld grotta för grotta eller tältläger.
Saker man samlar på sig i uncharted rift kan man i slutet av varje nivå skicka vidare till sin karaktär i storymode.

Spelat vidare en del i Asgards Wrath 2
Någon annan som kör eller tom kört igenom det?

Tyvärr fortfarande råkat ut för bugg som hindrar en att fortsätta men det har fixat sig till slut.

Tycker det bara blir bättre och bättre ju mer man klr på storyn.
Visst kan man bli typ lite utbränd av att gå in i varje grotta man passerar då det till slut blir som i elderscrolls väldigt samma grotta efter ett tag.
Men hålla sig till mainstoryn då och strunta i sidogrejerna är riktigt kul.
När man kört nån timma så känner man att man rört på sig tom 😅

Skrivet av Fatmajk:

Absolut är det så! Men tyvärr är det också därför PSVR2 inte säljer som man hoppats på. Det är min teori iallafall.

Ja det är en sak i det hela.
Hela marknaden ser rätt annorlunda jt jämfört med när PSVR släpptes, då var PSVR det "billiga" alternativet och det fanns utvecklare som gjorde enkom spel till den.
Men så ser inte marknaden ut idag nör Quest slog igenom.
Vi får se hur det är nör PC stödet, det kan ev ge en lite fart på försäljningen även fast PCVR marknaden också är liten. Men där kan det å andra sidan finnas användare som kan se PSVR2 som en uppgradering speciellt om dynamic oveated rendering med eyetrackingen kommer fungera.

Förstår inte hur det ör möjligt.
Blev anticheat programet en sorts trojansk häst så utomstående bara kunde installera fusk?
Låter som ett avancerat jobb alternativ USEL säkerhet hos EA

Skrivet av JRA:

VR är inte nytt. Minns du 90-talet då det troddes bli nästa stora grej? Det har dock fortfarande inte slagit igenom 20-30 år senare. Och vill man vara riktigt noga så har VR funnits sedan 60-talet. VR är precis som 3D med glasögon något som funnits länge, längre än de flesta är medvetna om, och som försvinner och kommer tillbaka bara för att försvinna igen och sedan komma tillbaka igen som något "nytt" och "häftigt".

Skillnaden är att tekniken nu på sätt och vis har kommit i kapp vad som är praktiskt användbart.
Sen 2016 så är det inte "3d med glasögon".
Fortfarande 2016 med htc vive och oculus rift så trocklade man ihop produkter med skärmar och komponenter som egentligen var anpassade mot mobil-telefon industrin, detta enligt uttalanden av Gaben själv.
Dom försökte samtidigt som dom tillsammans med HRC skapade Viven göra ett eget headset med special komponenter men det visade sig bli så dyrt så det hade behövt säljas för minst 50k. Så man fick backa och släppa index några år senare.
Det är först på senare år nu inpå 20 talet som enkom komponenter tillverkas just för HMDs.
Det ör ganska otroligt att tekniken kommer försvinna igen, den är välnrotad och används för att det ska hända.
Förr var det experiment som föll på den praktiska orimligheten