Inlägg av Thane

Inlägg som Thane har skrivit i forumet

Skrivet av Curick:

Hade Bioware varit stolta över deras karaktärsbygge och story så hade de framhävt det istället för att i sensationsnyheter basunera ut hur progressiva de är i hur karaktärerna ser ut, vilka pronomen de har och hur alla karaktärer oberoende av de 57 olika könen kan ligga med varandra. För det är det enda de vill prata om.

Ah typ som att den första trailern frukosterade på just karaktärerna i spelet? Men men, Veilguard gör inget annorlunda emot vad andra rollspel redan har gjort. Konstigt att det är ett problem helt plötsligt.

Skrivet av Curick:

I det här fallet så är det pga DEI. I t ex Witchers fall så är det för att det passar storyn och karaktärsbyggandet.

Gillar att det alltid ska kopplas till DEI

Naket? DEI
Färglatt? DEI
Välja kön? DEI
Osv.

Saker alla rollspel har och haft länge är helt plötsligt DEI.

Skrivet av Lognoreng:

Då är jag färdig med total war då. Spikrak formkurva nedåt enligt min åsikt på sistonde. Vill gilla Warhammer (och borde på pappret), men det går inte. 3K, samma sak. Får leva med Rome 2 och Atilla med mods helt enkelt. Lär ha träkavaj innan det kommer ett vettigt TW igen.

Man får sätta hopp till att någon annan utvecklare ser en chans att fylla det hål som blivit när CA börjat göra skräp.

De har lyckats knäcka moddandet för kampanj-kartan för Atilla och Shogun 2 så det kommer nog en hel del bra moddar med nya kampanjer snart

Känns som samma typ av höjning Max (HBO) gjorde.

Max: Höj priserna och lägg 4K och bästa ljudet i den dyraste nivån.

Microsoft: Höj priset och lägg day 1-släpp i den dyraste nivån.

Och båda ger en liten kaka till tidigare prenumeranter för att slippa klagomål. (Så länge de inte säger upp sig)

Spider-Man 2: Blev sommarens story-spel eftersom det var på rea för någon månad sen.

Warno: Fick bli sommarens tunga strategispel för sena regniga kvällar!

Skrivet av Alexraptor:

Snacka om historieförvanskning. Jag tycker du ska ta och följa ditt eget råd: "Gå en historielektion i hur människor levde innan."

Skrivet av Karmak:

Historiaförvanskning? Så när vikingar kriga så var de snälla mot befolkningen?

Att vikingarna var blodtörstiga mördar- och våldtäktsmaskiner är en modern tolkning och inte vad de var kända för under 700 - 1000-talet.

Skrivet av Karmak:

Monogami blev standard för kyrkan ville det.
Gå en historielektion i hur människor levde innan.
Giftemål gjorde man för helt andra saker än kärlek.

Vikingarna levde primärt i äktenskap mellan två människor.
Romarna fick enligt lag bara ha en partner.
Grekerna fick enligt lag bara ha en partner.
Inom hinduismen har man levt med en partner länge.
Antika Egypten var primärt en monogami

Monogami blev utbrett för 10 000 - 5 000 år sedan. https://illvet.se/manniskan/sex/nar-blev-manniskan-monogam

Finns det undantag inom alla dessa civilisation? Ja precis som det gör nu.

Skrivet av Karmak:

Djur har inte monogami och deras samhälls blomstrar och förökas

Går väl dock att hävda att de mänskliga samhällen som blomstrar mest är de med monogami?

Skrivet av dafuq:

Problemet är nog att dom sällan lyckas balansera 10 olika svårighetsgrader

Skrivet av Camlin:

Du tror dom försöker "balansera" att någon kan välja att vara odödlig ?

Då känns det ändå rimligt att de gör som nu. Balansera tre/fyra svårighetsgrader och lägg till verktyg för spelarna att ändra annat om de vill.

Skrivet av jeppe109:

När det är en front för andra agendor.

Jag är för att alla ska kunna spela exempelvis Elden Ring. Däremot tror jag inte på att odödlighetsläge i Elden Ring är den rätta vägen framåt. Snarare att hjälpa folk att kunna klara av utamningar på andra vis såsom att kunna använda alternativa kontrolldon eller coachning. Lära folk att kunna ta sig an svårigheter och inte nöja sig med att "fuska".

Hade man kunnat ställa in så att fiender i Elden Ring gör 25% mindre skada hade det inte påverkat din upplevelse på något sätt, men däremot kan det göra det möjligt för någon att uppleva spelet som annars inte skulle gjort det. De 25% kanske gör att spelet upplevs lika svårt som du upplever det istället för ett omöjligt spel och ni båda får ut samma upplevelse. Win win för båda helt enkelt.

Skrivet av jeppe109:

Det är inte upp till mig att bestämma.
Däremot kan jag tycka att vid en viss punkt övergår det från valmöjlighet till onödighet.
Vid någon punkt kommer det inte längre att vara ett hjälpmedel utan snarare något som förtar upplevelsen.

Jag är inte emot valmöjligheter, snarare tvärtom.
Men när övergår valmöjligheter till något annat?

Du skrev att det var tydligt att valmöjlighet bara anses bra åt vissa håll. Så vissa håll är det som inte är bra om det nu är så tydligt?

Skrivet av jeppe109:

Det är väl ändå en viss skillnad på att göra något enklare genom att ta bort skada helt och hållet jämfört med att göra något svårare?
Så att det skulle vara på samma sätt är det verkligen inte frågan om.

Dessutom skrev jag att valmöjligheter är bra.
Det betyder däremot inte att alla valmöjligheter är bra.

Vad är ens poängen med att spela ett spel om man till slut inte ens spelar? Det var min poäng. Att det förr eller senare kan komma att dras till sitt yttersta.
Vi har redan gott om zombies som konsumerar passiv media till den grad att man blir mörkrädd. Det behöver inte uppmuntras än mer.

När det kommer till handikapp räcker det att leta upp lite information om handikappade som spelar spel så inser man snabbt att väldigt många med hinder är bättre på spel än vad vi utan hinder är.

Vilka valmöjligheter är det som inte är okej?

Skrivet av jeppe109:

Nä, valmöjlighet är bra men det märks tydligt att valmöjlighet bara anses bra åt vissa håll. Ungefär som att diversifiering är bra men diversifierade tankegångar inte är det.

Vad har detta med svårighetsgraden i Dragon Age att göra? Har du läst nyheten? Spelet går att göra svårare på samma sätt som det går att göra enklare så valmöjligheten är åt båda hållen.

Skrivet av Alexraptor:

Och där kom den.

Väntat på detta ett bra tag, Inklusivitet-mantrat når nu nya höjder av dumhet.

Skrivet av dTexN:

Ett spel för alla är ett spel för ingen

Körde Baldurs Gate 3 på enklaste svårighetsgraden bara så ni vet <3

Skrivet av N3gn4v:

Det är inte att spela mot andra som stängs ner?

”Onlineservicen kommer vara kvar till 7 november. Därefter är det blott singleplayer som gäller.”

Skrivet av Ftmch:

Misstänker att det är lite samma för andra som det var med mig, man spelade väldigt intensivt i flera veckor och sen blev man helt enkelt lite mätt på det, det är ju mycket samma hela tiden så till sist tröttnar man väl eller väljer att vänta på mer nytt innehåll innan man ger sig in i en ny period av helvetesdykning.

Samma här. Känns ändå rimligt att ett live service-spel utan någon större uppdatering tappar majoriteten av spelarna. När nya fiender kommer får de säkert ett uppsving igen.

Sen ligger de väl fortfarande över antalet spelare de beräknade vid släppet?

Var är Mulle Meck-spelen!?!?

Skrivet av Kleptoman:

Tycker att single-player spel ska vara max 5 timmar långa. Finns ingen anledning till att de ska vara såpass långa som de är idag.

Vilka spel tänker du på då? Baldurs Gate 3 på fem timmar, njaaaaa. CoD-kampanj definitivt.

Skrivet av fanbot:

I Elden Ring är den öppna världen istället en del av mekaniken. Du får blicka ut över världen och fundera på hur du bäst ska navigera dig till ditt mål och använda landskapet som markörer, som ett äventyr i sig.

Man kan göra exakt samma sak i de senaste Assassins Creed. Stäng av alla markörer och låt utforskandet vara det roliga.

Skrivet av Sillgam:

Tyckte Ubisoft var bäst eftersom de faktiskt visade spel och inte bara filmer.

Håller med om det här!