Inlägg av anon16609
Inlägg som anon16609 har skrivit i forumet
Hur som helst så hoppas jag vi får någon klarhet i den här historien om personer som eventuellt modifierat data...
Det e-mail de flesta hängt upp sig på är ett där de refererar till "a trick" som använts i ett paper som publicerats i Nature (den mest prestigfylla av alla vetenskapliga journaler).
Många i USA verkar tro att "trick" här betyder att de fuskat eller manipulerat data. Detta hade kanske varit rimligt om mailet skrivits av en amerikan.
Men i brittisk engelska (University of East -Anglia ligger i Norwich) betyder "a trick" normalt ungefär "en smart metod", det är väldigt vanlig slang och här i England vet alla vad som menas (jag bor i London, och använder ordet "trick" i den betydelsen rätt ofta när jag diskuterar med kollegor) vilket också är anledningen till varför det inte blivit någon uppståndelse här (inte ens tabloiderna är intresserade).
Dessutom är "the trick" (som handlar om hur data kalibreras) faktiskt utförligt beskrivet i artikeln, de har alltså inte försökt dölja hur data hanterats.
Det HAR framkomit en del potentiellt allvarlig information i dessa mail. Det verkar som en forskare (som nu avgått) försökt slingra sig ur den brittiska motsvarigheten till offentlighetsprincipen (FOI) genom att uppmana kollegor att radera e-mail.
Fast enligt ryktena jag hört (inte i media) så beror detta troligtiv på en person (klimatskeptiker) som skickat in flera FOI förfrågningar varje dag, forskaren i fråga har tydligen vissa dagar fått ägna nästan all sin tid till att hantera FOI förfrågningar och till slut så tröttnade han...
Jag tvivlar inte på att SC2 kommer bli bra, men frågan är om det kommer bli lika revolutionerande som SC?
SC var aldrig specielt revolutionerande, bara jävligt finslipat. Det gäller alla Blizzards spel.
I beg to differ. SC var ett av de första spelen, vad jag minns i alla fall, som erbjöd tre unika raser att spela, men som fortfarande var väldigt balanserade.
Precis, jag kan inte komma på något spel före SC där raserna skillde sig så pass mycket och spelmekaniken ändå fungerade. Inte ens i Blizzards egna spel (Warcraft I,II) var väl skillnaden så stor (fast nu är det väl iofs sisådär 15 år sedan jag spelade dem, så jag kanske minns fel).
Kanske jag missat något. Men vad är egentligen skillnaden mellan SC och SC2?
Mer än lite bättre grafik och lite nya enheter alltså?
Jag tyckte SC var extremt roligt när det begav sig och spelade det en hel del. Det lustiga är dock att det jag sett av SC2 i princip verkar vara samma sak. Det kommer säkert uppskattas av de som fortfarande spelar SC, men många -inklusive mig- hade nog hoppats på något mer med tanke på hur länge SC2 varit under utveckling.
Jag tvivlar inte på att SC2 kommer bli bra, men frågan är om det kommer bli lika revolutionerande som SC?
Läste någonstans att det går rykten om en ny skiva från Garbage.
Och jo, Shirley är cool...
(kommenterar inte skitspelet)
Travis S såg anorektisk ut.
Jag tror det snarare rör sig om en CP skada; hans händer såg ut att vara spastiska vilket ju också skulle förklara armarnas utseende,
var är mina karoliner ...
exakt, hade hellre sett dom än de föräldrade Hakkapelita. dom användes ju på 1600-talet!
Det här har varit på tapeten förrut.
Karoliner finns redan med i spelet.
Karolin=Benämning på svensk soldat som stred under Karl XI eller XII
Karoliner var alltså ingen "elitstyrka" eller något i den stilen; det var helt enkelt namnet på Karls soldater.
"samma radiofrekvens" ehh.... va? Det sitter ju för tusan inga sändare på graffekorten.
Nja, det är naturligtvis inte MENINGEN att att det ska sitta "sändare" på grafikkortet. Men en radiosändare är inget annat än en drivkrets som matar en antenn (fast om man ex. vill skicka ljud så måste det även till ett mixnings eller moduleringssteg). En "radiosändare" är helt enkelt en krets som är OPTIMERAD för att göra detta så effektivt som möjligt, men principen är densamma för all elektronik. Om du kopplade FSB signalen till en matchad antenn (och kanske en förstärkare) så skulle det säkerligen störa din FM radio (och det faktum att den inte redan gör det beror på att kretskortet är designad så att ledningarna INTE ska fungera som effektiva antenner för 100 MHz).
Men som sagt så ska all elektronik testas för att försäkra sig om att man undviker detta (ex. lappen med "FCC approved" som brukar sitta på moderkort och liknande betyder att det testats på detta sätt); jag jobbar på ett institut där en del sådana här tester görs (fast mest på mikrovågselektronik)
Detsamma gäller för övrigt radiomottagare. Om man ex. har en bredbandig förstärkare (med hög förstärkning) så är det ganska vanligt att man får problem med störningar från ex. TV och radiosändare. Jag kan utan problem se signaler från TV och radio om jag kopplar in en spektrumanalysator till den elektronik jag jobbar med; trots att den är designad för att jobba vid betydligt högre frekvens (runt 6 GHz).
Det är för övrigt inte allt för ovanligt att jag plockar upp störningar från datorer (gamla CRT skärmar är hemska), fast då jobbar jag med extremt känslig elektronik; normalt ska det inte vara några problem.
[quote=naycon]
Mycket troligare ett elfel. Att ett grafikkort skulle generera radiovågor är ju nästan lika befängt som det låter.
Det är ingen tvekan om att grafikkort -precis som all annan elektronik som jobbar vid höga frekvenser- genererar radiovågor, ex. FSB ligger ju på några hundra MHz, precis som FM radio och TV) och ledningarna fungerar som antenner.
Dock designas kretskorten etc normalt på så sätt att detta inte ska vara något problem.
Det finns det drivor med regler och lagar som reglerar HUR MYCKET en dator (med grafikkortet i) får störa (googla "EMC" så hittar du några av dessa) och alla produkter ska -enligt lag- testas innan de får säljas så normalt ska något i den här stilen inte kunna hända.
Observera att jag inte säger att det personen i fråga hävdar verkligen stämmer, men någon teknisk omöjlighet är det inte.
Tyvärr är det fortfarande extremt buggigt. Spelet krashade efter (och ofta pckså under) i stort sett varje slag till dess att jag plockade hem lite äldre drivrutiner (vilket är den rekommenderade lösningen) mitt 8800GTS. Nu krashar det inte lika ofta men istället så "låste" sig "Road to Independence" kampanjen mitt i, jag fick inga nya objectives. Att ladda en sparat spel verkat inte hjälpa....
Det kan nog bli ett bra spel men det behöver defintivt patchas. Första patchen ska komma nu i veckan, jag kommer inte spela mer än enskida slag fram till dess att de i alla fall fixat buggarna i kampanjen.
Jag är också lite skeptisk. Är det verkligen "story elementet" som saknas i dagens MMO?
Poängen med ett MMO är väl att man tillsammans med andra spelare så att säga ska skapa sin egen story.
Ett MMO kan ju faktiskt -till skillnad från andra genrer- faktiskt vara kul även om man inte har något direkt mål för sitt spelande.
Jag spelade också SWG i början och tyckte det var riktigt kul, speciellt att det fanns entertainers, en någotsånär vettig spelarekonomi etc; dvs. det var en "levande" värld. Någon story saknade jag då inte.
Risken är väl att det nya spelet blir ett "RPG med många spelare" utan någon riktig "värld".
Sen är ju frågan vad som händer när man spelat igenom storyn? Ex. AoC har ju rejäla problem med att lvl80 spelare lämnar spelet pga att det inte finns tillräckligt mycket att göra, hur ska det då bli i ett story-drivet spel?
Hoppas att jag har fel...
Hehe, jag vill inte förstöra ert party här men hade jag haft 200miljoner och varit tvungen o välja att åka ut i rymden eller ge bort dom till forskning eller liknande hade jag valt det senare. Om det varit privata pengar dvs.
Det är väl iofs det han gör? Visst kostar det pengar att skjuta upp honom till ISS, men inte 200 miljoner. Det mesta av pengarna är ren "vinst" för ryska rymdprogrammet, dessutom så blir det ju så att att denna uppskjutning (där ju också två "riktiga" kosmonatuer finns med som ju ska jobba på ISS) så att säga inte kostar något för ryssarna.
Så det mesta av pengarna går faktiskt till rymdforskning.
Huvuvida det är DHLs "fel" har inte med saken att göra, poängen är att de hade ansvaret för frakten så det är dem MS kan stämma.
DHL i sin tur kommer antagligen stämma det företag som hanterade själva tågfrakten (om det inte var DHLs eget tåg) och få sina pengar på det sättet eller också gå via sitt försäkringsbolag, i det senare fallet kommer försäkringsbolaget i sin tur antagligen i sin tur stämma någon för att för att få ut pengar, i alla fall om det går att visa att någon varit försumlig.
Företag stämmer varandra titt som tätt och det betyder inte att de är "sura" på varandra, många gånger är stämmningen helt enkelt ett sätt att få ett papper på hur mycket man tycker anser är värt så att man sedan kan gå vidare i ett ärende.
Det finns en anledning till varför det finns så många advokater i USA.
Jag tillhör också dem som inte haft några större problem med AoC (köpte det någon vecka efter att det kommit ut). Det enda "allvarliga" problemet var diverse problem med lagg-spikar i början men det verkar löst sig. Tror inte heller någon annan i mitt gille haft några verkliga problem.
Det är helt sant att det är många som haft problem med att spelet krachar, i alla fall om man ska gå efter vad som skrivits på forumen. Fast ibland undrar jag om det inte helt enkelt är så att en del sitter med buggiga drivrutiner till grafikkort osv, dvs. alla problem är nog inte Funcoms fel.
Vad gäller innehållet så är det väl mest PvP där det varit problem. De flesta (inkusive mig) spelar ju PvE och där är buggiga quests ändå rätt sällsynta, jag har bara råkat ut för en allvarlig bugg (pyramiden, slutbossen droppade inget).
Visst, jag kan förstå att det är irriterande för folk som köpte spelet för PvP innehållet, men det är samtidigt lite orättvist att säga att HELA spelet är "trasigt". Det har ju dessutom tillkommit en hel del PvE innehåll sedan det släpptes.
Det stora problemet för mig är att det är svårt att hitta vettiga spelare, i allt för många av de grupper jag varit med som INTE enbart bestått av folk från mitt gille så har det varit folk som betett sig endera som 10-åringar (och förstört för alla andra), loggat ut mitt i en quest eller helt enkelt varit otrevliga. Men det kan man ju inte skylla på Funcom.
Jag har för övrigt spelat som HoX (lvl 62) och håller just nu på att levla upp en PoM (just nu lvl 26). Kommer nog starta upp ytterligare en alt på en av PvP servrarna så småningom.
Jag tycker spelet är riktigt kul; har haft många roliga timmar med det.
Ett "problem" är naturligtvis att en Wii aldrig kan bli en bra personlig tränare, vi är alla så olika att även fasta träningsprogram är ganska vanskliga.
En "riktig" instruktör har ju en människa (vanligtvis) med flerårig universitetsutbildning och kan anpassa övningar och program till varje individ, det är knappast realistiskt att en plastburk ska kunna göra samma sak.
En annat problem är väl gissningsvis att Nintendo noga måste akta sig för att bli stämda, hade Wii fit haft "riktiga" träningsprogram så hade nog stämmningarna från de som fått hjärtattack då de följt programen börjat droppain ganska kvickt; genom att göra övningarna "frivilliga" är väl gissningvis risken lite mindre (fast stämda lär de bli ändå).
Låter tråkigt att ett så frustrerande moment som att jaga besegrade arméer tillåts fortsätta existera spel efter spel
Jag tror anledningen helt enkelt är att det var så det var i verkligheten. Det var ändå relativt sällsynt att armeer totalförintades och då kommunikationerna var så långsama så ledde det till att arméer rörde sig kors och tvärs över kontinenten. Lägg detta kommer att det enda sättet att att få ihop tillräckligt med förnödenheter var att plundra, verklighetens arméer var helt enkelt tvungna att röra på sig och hela tiden erövra nya områden.
Det finns för övrigt gott om exempel på riken som grundats av resterna av en besegrad arme ( ex. Isle of Man), en grupp av de soldater som överlevt gick helt enkelt ihop och erövrade något lämpligt landområde.
Verklighetens befälhavare tycke förmodligen också att det var frusterande;)
Finns säkert någon som sagt det, men anledningen till att han får fortsätta är uppenbarligen för att folk tittar på hans skitfilmer. Ingen filmbolag hade ställt upp om man inte gick i vinst.
Det är inte alls säkert. Efter vad jag läst -och det kan iofs vara fel- så är Bolls projekt rätt populära som investeringsprojekt för folk som vill kvitta av skatten på vinster mot ett förlustprojekt. Tydligen är skattereglerna för just film så generösa i Tyskland (en form av filmstöd) att hans investerare faktiskt kan gå lite plus ÄVEN om filmen som sådan går back.
Tycker inte alls det ser ut som Homeworld, det verkar alldeles för "2D".
En av de roliga sakerna med Homeworld var ju just att man kunde röra sig i alla led, inte bara i ett plan som fallet verkar vara här (kameran är 3D, men alla skepp verkar hålla till i samma plan).
Woah! Hårda ord från FZ:as medlemmar. Siten hålls väl av "the Sun", en av englands största nyhetstidningar?
Att kalla The Sun "nyhetstidning" är väl lite att ta i. Det är en "tabloid", ta de mest "spektakulära" nyheterna ur en svensk kvällstidning och blanda med barbröstad kvinna på sidan 3 så får du innehållet i The Sun.
Inte så att the Sun är värst (det priset tar nog Daily Express) men att det finns värre säger nog mer om tidningsklimatet här i England än något annat.
Japp, bor i London sedan ungefär 2 år.
Det är inte direkt så att de söker en ny 007. Fältarbete är ju en väldigt liten av verksamheten, i huvudsak så är det kontorsarbeta det rör sig om. Vad jag vet så söker de tolkar, administratörer, journalister, bibliotikarier (för hantering av den ENORMA mängd information de får in varje dag) etc. Dvs. helt vanliga yrkesgrupper.
Både MI5 och MI6 har expanderat kraftigt de senaste åren och för att kunna få tag på folk så har de tvingats "öppna" upp en hel del. Att jobba åt dem är knappast ett glamoröst jobb och lönen är väl troligtvis inte lyssande heller (civil servants tjänar inget visare), särskilt med tanke på vad det kostar att leva och bo här i London.