Inlägg av Gesturr

Inlägg som Gesturr har skrivit i forumet

Skrivet av lonian:

Såg just att det finns den elite strap med batteri så ska ändra ordern. Men behövs batteri? Hur mycket mer får man ut av den?

Det är inte främst för batteritiden för det är osannolikt att du kommer regelbundet köra mer än 2h i sträck ändå, det är mer för komfort/viktfördelning med batteritid som bonus

Skrivet av brunnlake:

Blev överraskad över att det på pappret ändå är högre FOV. Upplevd FOV verkar ju vara ungefär som Q2 dock. Men det i kombination med betydligt större sweet spot (edge to edge clarity?) gör ju att man vill klicka på köp asap.

Det är högre FOV, roterade dubbla displayer och mycket större linser. Tror t o m den är lite bättre än Index i horistonell FOV. Det är mest att du behöver få ögonen tillräckligt nära linserna, har du glasögon på blir det svårt

Quest Pro 256gb lanserades för 19500kr och kostar 13500kr efter en prisdumpning, detta förefaller nästan förmånligt i jämförelse

Skrivet av Guld:

Klart det var magplask för dig och för många andra med när ni började spela ett ofärdigt och buggit spel på release dagen.

Nu efter Fix uppdateringarna och dlc till lägget då är spelet perfekt att starta.

Som jag skrev väntade jag på version 1.5. Hade lite buggar men inget allvarligt, tyckte mest att spelet var tråkigt och oengagerande

Jag tvingade mig igenom grundspelet, då hade jag ändå väntat på version 1.5-nånting. Riktigt magplask

Skrivet av pazu:

Det ser inte likadant ut.

Jag kör DLSS quality och jo, det ser lika bra eller rentav bättre ut.

Skrivet av eld:

Den är TDP-begränsad, och spel innebär en konstant belastning, så den kan inte använda sina teoretiska högsta performance.

Men det är annars det jag försöker säga, den kan såklart få konsolspel, men det har även tidigare iphone och ipads kunnat få, vad är skillnaden nu?

Var dock just en sån sak som presenterades för iPhone 15 Pro:

Citat:

MetalFX Upscaling combines the performance of the GPU and the Neural Engine to produce high‑resolution graphics while using much less power. So you can game on and on.

Märker tydlig skillnad på min PC att köra med/utan DLSS på hur hårt GPU:n flåsar, trots att det visuellt ser likadant ut.

Skrivet av eld:

Nuvarande konsoler och datorer är redan otroligt mycket snabbare, alla dessa spel som får iphone 15 portar är spel som släppts till playstation 4, en 10 år gammal konsol.

Processorn i iPhonen är en skaplig bit snabbare än PS5/XSX. Svårare att tävla med en fullstor GPU, men uppskalningstekniker och annat väger upp för det delvis. D:OS2 finns till iPad, har absolut för mig att BG3 ska släppas med.

Skrivet av Rhymst:

Nu är jag ganska dålig på hur teknik funkar men kan någon förklara hur det kommer sig att Playstation 5 är stort som ett kylskåp när en telefon som får plats i fickan kan spela samma spel? Vore lixom skönt om konsol tillverkare var lika duktiga på att bygga mindre prylar så man får plats med allt i vardagsrummet!

En faktor är att PS5 kör x86-arkitektur, som PC, medan iPhone kör ARM64 som är en modern arkitektur. Tänk hur relativt kompetent Nintendo Switch är trots lastgammal hårdvara och kompakt format. Sen är Apple ledande både på processordesign och har senaste tillverkningstekniken.

Skrivet av Lisch:

Tänkte börja mitt Baldur's Gate-äventyr senare idag Har någon en bra spoiler-fri guide att rekommendera innan? Eller är det bättre att bara gå in helt oförberedd och se var det tar en?

Välj inte Dark Urge som första karaktär, annars är det mest att go with the flow. Dina beslut påverkar världen, du behöver alltså inte hjälpa onda personer om du spelar som god och vice versa

Scam Citizen

Bara för mig spelet verkar ta länge och längre tid att starta? Har en snabb gaming-PC så tror inte det är hårdvaran, bara att uppstartstiden verkar eskalera hela tiden. Skulle tro det är runt 2-3 minuter eller nåt nu

Skrivet av Tor:

Sitter här i valet och kvalet kring att spela the dark urge med en "god" karaktär första vändan, någon som provat? Är det att rekommendera? Vända två lär vara väldigt avlägset, kanske om något år tidigast med den mängden speltid jag har att avvara just nu.

Jag råkade ut för samma sak, valde Dark Urge första karaktären utan att förstå innebörden. Kan tycka att dom borde slängt på en varning för den som inte Googlat innan.

Slutade med att jag började om med ny karaktär, tror charmen med Urge är att ge efter för elakheten

Skrivet av Mirage:

Brukade vara standard på konsoll, men inte PC. Det är det jag blev lite förvånad över

Ja, vår svenska krona saboterar onekligen spelköp just nu.

Om det är nån tröst är priset per timme väldigt lågt, jämfört med en del andra AAA. Gog blev en gnutta billigare än Steam med.

Blev fullständigt hårdbonkad av mobben i Dank Crypt, såg mig omkring och blockerade dörröppningen med stolar och lådor. Kunde sen dra igång striden och plocka av dom en och en från en platå när dom trängdes i dörröppningen.

Härligt att Divinity/BG3 lånat sån här interaktion från Ultima 7 och att turbaserat möjliggör strategi

Skrivet av ompalompa:

Det finns mycket olika saker har hittills gjort mig rätt besviken över BG3. Men det absolut värsta var att dom valde att använda "äkta" turbaserade strider såsom d&d IRL är, istället för att vidareutveckla det mer actionorienterade och taktiskt djypa systemet med pausbar realtid där alla karaktärer agerar samtidigt (med sexsekundersintervall) som de tidigate BG-spelen (och sina systerspel neverwinter nights) byggde på.
Systemet de har nu är förvisso likt det som IRL-rollspel använder, men det som är utmärkt runt ett köksbord är inte alltid så bra på en datorskärm...

Det systemet som BG1/2 använde var för mig själva kärnan i spelen och avsaknaden av det gör att BG3 inte alls känns som en uppföljare, och det turbaserade systemet de har nu är rätt mycket sämre.

Tycker tvärtom, striderna var det sämsta och det som åldrats sämst med BG 1, 2 m fl. Att kunna köra taktiskt a’la Xcom istället för kaotiskt där alla skjuter på varandra är en stor förbättring

Skrivet av Deekar:

Är sjukt sugen på detta spel men är lite orolig för att de ska vara för komplext för mig och så är jag inget jättefan av turnbased. Orkar man lägga 700kr på en chansning🤔

På GoG har du 30 dagar på dig att returnera om du inte är nöjd, oavsett speltid vad jag förstått (skulle du ha klarat ut spelet kan dom säkert neka). Steam har 14 dagar eller 2 timmar speltid.

Turbaserat är ROLIGT när det görs rätt, det är därför Xcom är populärt och har massa kloner

GoG blev det, brukar inte köpa där men att det är äkta DRM-fritt (inget Steam som agerar DRM) gjorde att det kändes OK. Försöker minska behovet av Steam generellt, lätt att låsa sig vid att allt ska vara där

Gris är grymt?
Barely e-nöff?
Tryne too hard?
Knorrmal svårighetsgrad?
Bökiga kontroller?
Förtryffligt?
Heroinnan är en riktig babe?
En pigg 3a?
A bacon in the dark?
Scan-dinavisk känsla?

Nu är väl det mesta avverkat...

Det säljs ju på GoG också, vilket CS:GO och Dota2 inte gör