Inlägg av anon32111

Inlägg som anon32111 har skrivit i forumet

1

Jag tycker att det e intressant att flera har inne verkar tycka att second hand marknaden ar toppen for slutkonsumenten, och de har i viss man ratt. Men kom ihag att kund 1 koper spel A pa releasedagen for 699 kr. Nagra dagar senare sa byter kund 1 in det pa till exempel Game och far max 300 kr for spelet (tidigare tak hos Game for inbyte). Game kommer sedan direkt trycka ut spelet for hyllan begagnat for 649 kr.

Vad manga inom spelbranchen tycker e fel med detta ar att det e nastan e "oetiskt" av retail att salja produkter med dessa marginaler. Och det borde faktiskt kunderna gora assa. Som utvecklare kanske vi far max 100 kr vid forsta forsaljningen...Men retail tjanar alltsa 349 kr (fran ovanstaende exempel) vid 2:a koper.

Retail och spelindustrin har lange diskuterat detta, men retail star pa sig. Spelindustrin vill ju givetvis tjana mer pengar, och de flesta tycker att spel skall vara billigare 2nd hand.

Darfor infor bland annat EA (resten kommer snart att gora samma sak) systemet som kallas for "player one", vilket betyder att kund 1 far ett grundpaketet plus platinumcontent som t ex: kan vara extra kartor i MP. Platinumcontetet kommer som en kod i ladan och den lases till 1 anvandare.
Vill sedan kunden byta in spelet sa e det inga problem. Game kommer fortfarande att kopa in spelet, kund 1 kommer att fa lite mindre pengar. Men samtidigt kommer game faktiskt inte kunde salja spelet lika dyrt som i exemplet ovan. Kund 2 kan sedan kopa spelet pa Game och om denne sa onskar kan han/hon kopa platinumcontent digitalt...

Jag tycker att det e en alldeles utmarkt ide. Jag har arbetat pa Game under flera ar, jag koper begagnat ibland men jag tycker att beggat fortfarande e fett dyrt jamfort med nytt, och de senaste 5 aren har jag jobbat inom spelidustrin.

Jag ser hellre kundens pengar hamna hos spelutvecklaren an hos retail. Eller vad sager ni?

Angaende diskussionen om Far Cry och varumarken.
Har lite insikt i detta med tanke pa att jag jobbar pa Crytek...i England...sa det blir inga å, ä, ö.

Crytek ville efter det forsta Far Cry gora saker lite annorlunda med en mojlig uppfoljare. Ubisoft och Crytek gjorde da upp om saken. Ubisoft fick behalla licensen dvs. Namnet pa titeln, medan Crytek fortsatte med sin spelmotor. Sa det var alltsa ingen som salde licensen.

Att sedan Ubisoft gjorde Far Cry 2 e en helt annan sak. Crytek gjorde Crysis med EA som forlaggare, och sa aven nu med Crysis 2.

@Qrush: Visst e det så att en del spel klarar sig förbi checkarna även fast deras FPS e riktigt dålig.

@Hipshot: Jo, men du kan ju som sagt uppgradera din dator.

@HataMoto_: Frameraten e iofs inte allt. Om det känns som att spelet flyter på även fast det bara rullar i 25 FPS så spelare det ju ingen roll. Men jag skulle dock hävde att 30+ FPS på en konsoll generellt e en FPS som inte kommer att störa spelupplevelsen. Men det i min uppfatttning. Både MS och Sony's beskrivning av reglerna gällande FPS e ganska flummiga.

Nej, det stämmer inte. För att kunna få släppa spelet så måste de bli godkända av både Sony och Microsoft. Dålig framerate = tillbaka till ritbordet.

Men det flyter på bra i spelet, så det kommer nog inte bli några problem.

Jag tänkte bara lägga till lite information som verkar ha missats i tidigare inlägg.

Med tanke på att spelet kommer att komma ut på PS3, X360 och PC baserad på exakt samma kodbas så behöver ni inte oroa er för att behöva köpa er en ny grym monsterburk om ni har uppdaterat någorlunda nyligen.

Om spelet rullar på en PS3'a så kommer det fungera på er PC. Men givetvis så kommer det att finnas ett brett utval av options så kommer få den tuffaste hårdvaran att gå på knäna. Men bara om man själv vill det.

Alla bilder som är postade här är in-game-bilder, bara det att HUD'n e borttagen. Och för er nyfikna så kan jag personligen säga att spelet ser riktigt riktigt sweet ut in-game med bra flyt.

Tyvärr så kan inte alla utvecklare göra samma sak då man enligt Sony's och Microsoft's egna TRC/TCR regler måste visa Trophies/Achievements direkt när men erhåller dem.

Detta företag har fått undantag vilket inte e så svårt att förstå med tanke på att de e PS3 exklusivt.

Jag skulle vilja tacka alla fans som har hängt med oss, GRIN, genom åren. Vi gjorde spelen för er och för oss själva.

Tack till de som tyckte hade kul med BC, för det var riktigt kul att utveckla.

73mpl4R: Du menar Eskil Steenberg.

1