Inlägg av Sarato

Inlägg som Sarato har skrivit i forumet

Skrivet av gundemannen:

Nu står jag egentligen på sidan som tycker att JRPG går fint att använda då det i nästan alla fall nu för tiden ses som något positivt, tänker att det kanske gjort likande resa som engelska orden Fun och Fond från något som kan ses negativt till rent positivt.

Dock är ju en stor grej med forum att kunna problematisera och diskutera och inte bara försvara något ur någon vinkel, vilket kanske inte denna tråden ledde så mycket till, även om lite fanns.

I det stora hela tycker jag dock att begreppet är lite förlegat då det finns bättre och mer användbara begrepp idag för att beskriva spel, och då tänker jag inte bara på jrpg där man lätt kan bytes ner det i annat, så som att FF XVI är ett ARPG tex. Men även Metriodvania som en bland annat kallas search-action i olika delar av världen. Men även roguelike är ju lite konstigt då väldigt få ha spelat rogue och har den referensramen. Det märks att spel är relativt ungt eftersom namnen på genrer är kopplade till länder och första spel och inte innehåll.

Instämmer med det du skriver. Det finns många spel idag som Undertale och Small Saga som är utvecklat av västerländska utvecklare men som definitivt skulle uppfattas som JRPG:n om folk inte visste att det var utvecklat utanför Japan.

Namnet JRPG i sig är förlegat men samtidigt har jag inget förslag på att kalla det istället.

Jag gillar fortfarande att använda JRPG som koncept för spel som mer eller mindre inte är västerländska RPG:n. Ser inte som att det skulle ha några fördomar i sig.

Självklart kan det kanske tolkas som ofräscht i vissa delar av världen. Vet att japanerna i sig inte är stormförtjusta i att det kallas för just det.

Skrivet av kebbe:

Ganska osmakligt med sex-fokus i ett spel som uppenbarligen riktar sig till en yngre publik. Lite som att slänga in ligga i Fortnite.

"Yngre publik"? Du vet väl att det är spel som har 16-årsgräns?

Skrivet av DarkSvenn1002:

För bästa filmiska upplevelse så är det ju bra om man inte kan dö. Personligen så tycker jag spel bara ska ha odödlighet eller hardcore sparpunkter förstör inlevelsen antingen dör man eller så gör man inte det.

Det är intressant eftersom det finns en del spel som har gjort liknande. Bioshock Infinite är ett praktexempel på att du "dör" men återupplivas på exakt samma plats.

Även Prince of Persia som kom till Xbox 360 och PS3 hade ett liknande koncept som jag uppfattat det som att det funkade suveränt även om hardcorepubliken klagade.

Man får inte heller glömma att moderna spel har klart större publik än vad ett spel släpps på Super Nintendo år 1991 hade.
Det är därför AAA-spel i regel kan gå i vinst. Sen förlitar sig många av dem på live service, mikrotransaktioner och season passes för att få ihop budgeten (tråkigt nog).

Många spelutvecklare har också investerare som ofta lagt in miljoner i utvecklingen så att studion ska ha råd att göra spelet i hopp om att investerarna senare får en bit av kakan från vinsterna.

Skrivet av Hipshot:

En gång i tiden så var Myst och Doom AAA-spel, de kostade typ inget att göra om man jämför med dagens AAA. Skulle man göra exakt sådana spel idag (indiespel) så kostar de fortfarande inte så mycket att göra, men vad för massa skulle köpa ett nytt myst idag? Kanske 50k pers? Kanske...

Förmodligen samma personer som köper Riven-remaken (som för övrigt är helt fantastisk)

Intressant. Skulle inte förvåna mig om det kommer bli DLC i sann EA-anda däremot.

Skrivet av jeppe109:

Det är väl ändå en viss skillnad på att göra något enklare genom att ta bort skada helt och hållet jämfört med att göra något svårare?
Så att det skulle vara på samma sätt är det verkligen inte frågan om.

Dessutom skrev jag att valmöjligheter är bra.
Det betyder däremot inte att alla valmöjligheter är bra.

Vad är ens poängen med att spela ett spel om man till slut inte ens spelar? Det var min poäng. Att det förr eller senare kan komma att dras till sitt yttersta.
Vi har redan gott om zombies som konsumerar passiv media till den grad att man blir mörkrädd. Det behöver inte uppmuntras än mer.

När det kommer till handikapp räcker det att leta upp lite information om handikappade som spelar spel så inser man snabbt att väldigt många med hinder är bättre på spel än vad vi utan hinder är.

Men det är fortfarande saker som finns där om man vill. Precis som fuskkoder förr i tiden när man kunde göra sig odödlig i Doom eller Warcraft 2. Förstörde det spelet på något vis för de som valde att inte spela med koder?

Tillgänglighet är alltid något positivt så länge det är valbart.
Se bara på Celeste där du ges möjligheten att kunna slå på oändligt med dashar i spelet som tekniskt sett förstör bandesignen men är fantastiskt för de personer som tyckte spelet var för svårt men ändå önskade att få uppleva spelet och dess tema.

Skrivet av Molotov:

Battlefield bad company på xbox 360 minns jag.
Enda konsol-BF jag kört. Det må inte varit "Battlefield" egentligen men det var kul

Nog en av de bästa onlinespelupplevelser jag har haft någonsin. Älskade Bad Company 2.

Skrivet av Alexraptor:

Och där kom den.

Väntat på detta ett bra tag, Inklusivitet-mantrat når nu nya höjder av dumhet.

Skrivet av dTexN:

Ett spel för alla är ett spel för ingen

Skrivet av kebbe:

Ganska tydligt att de främst riktar sig till barn under 10 så detta var ju väntat. Vore ju hemskt om dessa spelare mötte något som helst motstånd.

Ingen av er har ordentlig läsförståelse. Detta är inget påtvingat. Spela på Hardcore om ni vill det istället.
Er e-penis krymper inte för att andra vill spela spel på story mode-svårighetsgrad.

Första Bayonetta hade också ett Super Easy Automatic Mode där spelet spelade sig själv av att man tryckte på en enda knapp och det blev ändå ett fantastiskt spel.

Ska man vara petnoga så är Duke Nukems första kommentar "Let's Rock" när man valt svårighetsgrad. Så det borde vara det rätta svaret.

#CoverQuest #527

🟩⬛⬛⬛⬛ 🎉 1/5

https://coverquest.jbonet.xyz

Så tondövt att uttrycka sig så. Folk är redan övermätta på Live Service.

Skrivet av Hipshot:

Konstigt mail, vill de inte att du ser ditt ordernummer?

Inte ett dugg konstigt. Jag redigerade det innan jag laddade upp det här. Jag kan såklart se mitt ordernummer.

Jag gjorde det ett långt tag. När jag väl skaffade Xbox 360 så var det en lång period som jag endast kunde spela spel med achievments. Fanns inte det i ett spel så kändes spelet poänglöst (ursäkta ordvitsen).

Skrivet av Bennii:

Nu skulle det vara grädden på moset om posten tappar bort paketet.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nämen!

Hoppas vi att paketet innehåller något mer än lufta bara...

Det är nästan så att jag hoppas att det försvinner för det vore ett perfekt slut på cirkeln. Jag misstänker att det landar i brevlådan idag.

Plötsligt händer det!
Efter två månaders väntan så dyker det upp ett mejl:

Skrivet av 8bit:

Exakt. Djävulens advokat. Men vi vet sanningen och det är enbart det som gäller i alla scenarion gällande allt och alla.

Folk vrider och vänder på allt.

"Vi vet sanningen" gällande Jesus korsfästelse? Tror inte det direkt.
Jesus var skyldig enligt de judiska lagarna och blev godkänd att avrättas enligt de romerska ledarna.
Ska man gå på vad som var rätt då så blev han straffad efter lagbrottet.

Men berätta gärna vilken sanning du anser att du vet.

Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag har svårt att förstå hur man vill ha umgänge med 17åringar när man är över 30 men i Sverige är det väl inte olagligt då jag fått för mig att man är byxmyndig vid 15 och bör väl få ha relationer med gamla gubbar om man vill?

Problemet är att det här som inträffat inte är i Sverige.