Inlägg av Albrion

Inlägg som Albrion har skrivit i forumet

Skulle inte kalla den för en Steam Deck-utmanare, snarare en primär utmanare till Rog Ally. Är det en Steam deck utmanare kan man kalla den för Switch utmanare också

Windows och Windows. Förstår att man ser det som en utmanare, men två helt olika system i två olika syften primärt i om man vill ha en Windows-dator med alla program tillgängliga eller ha en Linux-baserad handhållen spelmaskin. Finns möjlighet att lösa andra program utanför Steam på Steam deck, men det är lite meckigare.

I grund har dessa olika syften med hur man vill ha sin upplevelse, men samma mål att ha en handhållen gaming-device.

Överlag så har testerna för MSI CLAW inte varit speciellt bra om man jämför med Rog Ally Z1E. Men ska bli spännande att följa utvecklingen av både Claw i form av hur de uppdaterar och optimerar den framåt men också handheld generellt.

Skrivet av magma:

Om inte annat lär väl detta få motsatt effekt? Emulatorer blir ju allt kraftigare och spärras en dyker snart en ny upp och ersätter.

Är ju i princip "rea" så sällan i eshop, och när det väl är "rea" så snackar vi kanske 100-200 kr som max. Jag har i princip bara köpt spel på tradera för några 100-lappar.

Minns när kronan låg på runt 6 kr dollarn, nu är den mer än det dubbla...

Gör precis som dig där. Priserna på spelen, trots att de är bra, är väldigt höga. Köpte senaste Pokémon Arceus för 250kr begangnat istället för 600kr. Tyvärr också många orginalspel från Nintendo, trots om de är 3+ år gamla med samma pris nu som när de släpptes.

Skrivet av PFC Hudson:

Hehe många som tycker det är helt ok att man inte kan spela spelet man köper. Jag förstår att det var oväntat högt tryck. Därför man ofta hyr in skalbara lösningar. Se Palworld. De klarade över 2 miljoner vilket var långt över vad de räknade med. Men det var dyrt.

Hade varit fantastiskt om det var så enkelt!

Som jag skrev tidigare så handlar det inte om att köpa in mer servrar och platser, de har andra saker att jobba med i kodningen för att hantera allt. De gick ut med detta på X och Discord, t.o.m deras VD svarade personligen på de frågorna. Så de gör allt de kan, men det kommer tydligen inte hjälpa att bara köpa upp fler servrar för att öka volymen av spelare, det är kodningen primärt de måste jobba med backend om jag förstod det korrekt.

För att citera Arrowhead, vid frågor om att "bara" köp mer servrar:
"It's not a matter of money or buying more servers. It's a matter of labour. We need to optimize the backend code. We are hitting some real limits."

Måttligt besviken tyvärr. Men nog inte konstigt med allt fokus på Switch 2 som alla väntar på samt senaste ryktena om eventuellt Gamecube announcement till NSO.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Wait?? Har du inte spelat Magicka??? Om inte så tycker jag du bör göra det, asroliga spel

Måste kolla upp, tack för tipset!!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har lite insikt i Arrowhead då jag känner några av utvecklarna. Det största problemet är att INGEN trodde spelet skulle bli så stort. Ettan gick ju bra, och det beräknades ju att detta skulle i alla fall gå lika bra. Dock inte så bra som det faktiskt gått. Spelet har väl räknats som ett mellanspel, som släpps mellan större releaser.

De jobbar dock hårt på att få saker att funka och är så klart glada att folk gillar spelet.

Jag hade aldrig hört talas om Arrowhead eller Helldivers 1 förens Helldivers 2.
Ser redan fram emot vad denna spelstudio kan leverera för spel i framtiden!

Skrivet av PFC Hudson:

Hade gett medhåll om spelet sålts som early access.

Absolut, men då hade det inte fått släppas på PS5 tyvärr om jag förstod det rätt enligt reglerna Playstation har på sin plattform då den räknas lite som en "beta" i det fallet och inte en färdig release. Och med tanke på att Sony betalat en del för utvecklingen av spelet prioriterar dem PS5 rätt så högt.

Förstår dock att folk är ivriga att få spela det och vill ha en problemlös lansering. Dock så är nog det stora problemet hur stort detta spelet blivit, tror ingen riktigt var beredd på det. Något de pratade om, och pratar om fortfarande, och gick ut med var att det räckte inte med att bara köpa fler servrar, de har andra saker de behöver jobba på också pga. storleken för att servrarna ens ska hålla trots om de ökar på.

Jag vill ge cred till hela Arrowhead Game Studios för deras hantering hittills!

De har skapat ett riktigt roligt spel med fokus på att ha just ROLIGT, något som jag tycker många spel saknat. Galet vilken "rörelse" detta spelet har skapat och extra kul att det är svenskt.

Absolut att servrarna och problem har uppstått, men de har haft en otrolig transparent kommunikation med communityn om problemen och vad det beror på, inkl. kommande lösningar och tidsramar, som jag tycker många större spelföretag bör lära sig av. Problem sker oftast vid lanseringar, men att ha en bra kommunikation och när saker förväntas lösa sig tar bort mycket av den irritation som större spelföretag lyckas skapa.

Kan man adda namn, dvs ej friend codes? Lägg isf till Albrion

Har tappat allt förtroende för Activision Blizzard tyvärr och detta hjälper inte riktigt.
Detta börjar bli riktigt pinsamt.

FFXIV
WoW
Fortnite
Overwatch (kan vara rätt skoj ibland)
Destiny 2 (dock har jag inte hunnit ta ikapp alla expansioner)

Kuuuuuuuul! Bra där Red Bull, Jacy'z och GBG! LAN med Las Vegas vibes

Ett riktigt bra spel, tror dock de haft lite "otur" med släpp i skuggan av Palworld där flest spelare går till.
Jag spelar dock båda, rekommenderas!

Blev rätt besviken att Gollum inte blev nominerad till Game of the Year

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns överlag som många i den här tråden har en ganska förlegad bild av spel på mobiler (och folk med Iphone). Jag förstår inte riktigt den här "jag har inte x/jag uppskattar inte x så därför är det dåligt"-mentaliteten.

Håller med 100%

Jag hade älskat att se en Playstation handkonsol... som inte är beroende av ett existerande PS5a.
Playstation Switch

VILL RÄTTA ARTIKELN LITE (bakgrund av Resident Evil Village iPhone-release):

Vill påpeka att Resident Evil Village hade sitt BASE GAME som kostnad på 459 SEK i app store när man kollade på "Köp inuti-app"-alternativ på app-store sidan för spelet INNAN release. Vid release kostade sedan BASE GAME 185 SEK.

En 60% minskning, skulle tippa på att RE4 kommer ligga på 299 SEK när det släpps vid release, se nedan hur de gjorde med RE:V.

Verkar som priserna speglar eventuella priset på App Store för Macbook, alternativt vad det kommer kosta för Macbook om det inte redan är släppt eller bara standardpriset innan det har justerats? Men det gick ner ordentligt för Resident Evil Village vid release för iPhone-priset, detta kommer också att göra det med största sannolikhet om man följer det som gjordes med RE:V.

Så lita inte på priset tills spelet är släppt, med tanke på att CAPCOM ändrade priset på Resident Evil Village samma patch och dag som spelet faktiskt släpptes till iPhone 15.

Kan vara bra att addera detta i artikeln att detta skedde och att folk var oroliga över priset för RE:V innan release också, så det ger sanning i att priset faktiskt kanske inte stämmer tills det faktiskt är släppt

Resident Evil: Village
Original Price: 459 SEK
Release Price, iPhone 15: 185 SEK

Resident Evil 4
Original Price: 739 SEK
Estimated Release Price, iPhone 15: 299 SEK

Skrivet av Devan:

Hittade trailern:

https://youtu.be/cbcC5YEslMg

Man kan tydligen testa det gratis så länge man har en 15 pro!

Det stämmer! Första kapitlet kan man köra helt gratis

Resident Evil: Village - iPhone 15 Pro

Nu har Resident Evil: Village släppts till iPhone 15 Pro och Pro Max.
Det första "AAA"-spelet till iPhone Pro modellerna för deras nya A17 Pro chip.

Jag vet att mobilspel för många inte är av intresse samt i många fall skapar irritation. Jag är ju en person som gillar denna utveckling, även om jag föredrar att spela på PC/PS5 så gillar jag utvecklingen att spela där man är och som man vill, speciellt om man är på resande fot ofta. Att ha möjlighet att spela vart man befinner sig är ju fantastiskt. En timme in i spelet och jag är väldigt imponerad!

Grafiken är fantastisk, fungerar otroligt bra med kontroll inkopplad och när man är på resande fot (vilket jag oftast är med jobbet) så är detta en fantastiskt sätt att kunna spela ett riktigt bra spel som inte heller försämrar upplevelsen (trots att man vill ha en TV att spela på). Jag är impad, Capcom har optimerat spelet fantastiskt på telefonen och för en kostnad på 180 SEK för bas-versionen (100 SEK för DLC).

Rekommenderar att koppla in en PS5/Xbox-kontroll, alternativt en BackBone One, till detta då touch inte är helt bra i spelet.

Riktigt rolig tävling, tog sin tid men man klarade det!