Inlägg av serdyllon

Inlägg som serdyllon har skrivit i forumet

Spelen går med andra ord i samma riktning som i stort sett all populärkultur?

Det som förr var en bok med inledning, mitt, crescendo och epilog övergick till trilogier med 2000+ sidor totalt. Medianförfattaren tycks helt ha förträngt begreppet "kill your darlings".

Filmer gick från 1:30h till 3:30h och när det inte räckte blev det trilogier där med. Marvel och DC skapade hela "universum" med metafilmer och årliga reboots.

Serier behöver vi knappt ens gå in på. När David Lynch fusionerade ihop drama/thriller med såpopera och skapade 20+ episoder av Twin Peaks skrattade Hollywood åt hans tokerier. Idag är nästan allt utbud från Netflix/HBO/Disney/Prime/Whatever skapat för binge-tittande.

Man får helt enkelt sovra och uppskatta varje pärla man hittar i de dunkla hörn av spelutbudet dit drakarnas Live Service, GaaS, MTX, DLC och annat fanstyg inte nått fram ännu.

Jag kan med glädje addera ytterligare ett dygn av mitt liv till att spela om en pärla som Grim Fandango...

... medan andra projekt tar emot redan från start.

Det svåra idag är att hitta stora utvecklare som vågar skapa spelupplevelser i "bite size"-format trots att de har budget och personal för att kunna utveckla gigantiska projekt under flera års tid. Trots att spelvärlden gång på gång belönar dem som vågar staka ut en egen kurs och och ta risken att gå mot strömmen.

"It’s going to be a lot harder to get good content if subscription becomes the dominant model and a select group gets to decide what goes to market and what not. Direct from developer to players is the way."
/ Swennis

Känslan är att utvecklare vägrar acceptera tanken på att spelarna inte kommer upptäcka side quests och liknande som man spenderar mycket tid och resurser på att lägga till i spelen. Så man hittar på olika sätt att "guida" (läs: tvinga) spelarna in på en kurs som gör att allt innehåll av värde upptäcks.

Det gör i sin tur att de små brödsmulorna som stakar ut vägen oftast upplevs som helt onödiga. Det blir samlingsuppdrag av olika karaktär. Har man sett ett så har man sett alla.

Jag skulle gärna se att utvecklare vågar mer framöver. Witcher 3 var stiligt just på den punkten: vissa av sidouppdragen kändes rent av mer engagerande än main quest. Och det var fullt möjligt att du missade flera av dem, rent av sannolikt, för den genomsnittliga spelaren.

Skrivet av Gaara:

Det där kan inte vara webhallen eller spelbutiken.

Förboket nådde gränsen ganska snabbt och togs ner. De lärde väl sig något efter fadäsen med PS5 mm

Skrivet av Gaara:

Ska förboka GTA 6 så fort det går både till Xbox och Ps5

Det har redan varit möjligt ett tag...

Jag kan varmt rekommendera alla som gått vilse i speldjungeln att söka frälsning hos Broder keffkebab, även känd som Backloggens befriare.

Ihärdiga rykten gör gällande att 2024 om exakt två månader lär proklameras som backloggens år!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag har sett Embracer lite som ett luftslott. Är det nu det sprängs?

Minns en artikel och podd men har glömt varifrån (DI kanske?) för några år sedan där Fredrik Wester intervjuades om sin exit från Paradox. Det ställdes en hel del frågor kring Paradox vs Embracer och hur filosofin skiljde sig åt mellan honom och Lars Wingefors.

Har för mig att det var i ett skede när Paradox hade gått från att sitta på småspararnas piedestal till att få ett par skakiga månader och se sig omsprungna av THQ/Embracer.

Tittar man på graferna för PDX vs EMBRAC B talar de sitt tydliga språk:

Paradox är gröna grafen. Fokus har legat på organisk tillväxt.
OMX-index inklusive utdelningar är gula grafen.
Embracer är den blå alptoppen. Fokus på belånad tillväxt via förvärv.

Ibland lönar det sig i längden att ha ett DNA som går ut på mer än att flippa nyemitterade aktier och jaga tillväxt via överbelåning. Att faktiskt ha en kärnverksamhet man själv tror på och vill förädla snarare än förändra.

Nu är det givetvis inte så att allting är guld och gröna skogar hos Team Paradox heller. Men det är intressant hur två jämnåriga svenska investerare i spelbranschen valde så olika strategier under samma era och vilka utfall det fick inte bara för dem själva utan kanske främst deras medarbetare.

Skrivet av Hipshot:

Det är ju alltid något "fel" om en person hoppar av mitt i en produktion, vad de än säger.

Skrivet av Derivat:

Att hon jobbat så pass kort tid, älskar fable och inte har ett annat projekt att gå till är en liten varningsklocka men som sagt omöjligt att veta. Speciellt eftersom ingen någonsin skulle säga "projektet suger och därför lämnar jag"

I det här fallet skulle det iofs kunna bero på strejken i Hollywood. Om hon inte är ansluten till facket kan hon kliva in som manusförfattare hos desperata streamingbolag som inte får fram nytt material just nu.

Eller så behövde hon bara en paus.

Eller så är det kris med Fable 😉

Satte 10 av 10 utan några gissningar. Är första gången vad jag kan minnas, inkluderat Sweclockers quiz. Varit en del tior men alltid med mist en kvalificerad gissning tidigare.

Detta kändes på tok för lätt

Det lustiga är att redan 2014 släpptes spelet Styx med en protagonist som lika gärna hade kunnat vara Gollum. Ett spel som fokuserade på att man var en liten, äckligt ful, lömsk, smygande och hämdlysten goblin.

Styx utvecklades också av en liten studio med vad man får förmoda var en betydligt mindre budget

Hur kunde Gollum nästan ett decennium senare "gå guld" och misslyckas så kapitalt med att göra ett spel som passade karaktären hela spelet baserats på? Det skall sägas att Styx var ett ganska mediokert spel. Jag tillhör minoriteten som spelade klart det. Så jämförelsen är inte på något sätt orättvis.

Trots det känns det som att om de bara hade lyckats nå upp till samma nivå som Styx gjorde 2014 så hade Gollum kunnat klara sig med ett "meh" och slinka in i Game Pass / PS Plus lite lagom obemärkt. Ingen gillar egentligen Gollum.

Känns som att hela hypen kring det här spelet byggde på att det såg så jävla risigt ut vid första revealen. Och sedan har det bara fortsatt.

En stor andel av alla PC-spel som inte kan anses ha haft väldigt simpel teknik när de släpptes har varit trasiga. Det var så förr, det är så nu. Konsolspel har i högre utsträckning varit okej vid släpp eftersom hårdvaran är enhetlig utan strul med drivare etc.

Skrivet av Shamanfox:

Så folk som har Talassofobi får inte njuta delar av spel, utan ska bli "påtvingade" KBI-session eller avstå helt från att kunna njuta av ett spel?

Hur påverkar det er som inte har fobin utav att utvecklarna har gjort en inställning där vattnet blir mindre "dimmigt"? Den där anpassningen låter inte som något som skulle ta mycket energi att implementera, utan mer att de har justerat några värden utav vattnets egenskaper.

Om folk vill utsätta sig för KBT-liknande förutsättningar så kan de göra så när det passar dem, istället för att förstöra ett spels spelupplevelse. Finns gott om "spel" och video som är gjorda enbart för att utsätta spelarna för deras fobier. Spel som är enbart menade för underhåll bör ha hjälpmedel för att motverka spelarna att behöva "lida" under spelandets gång.

Det (enda) argument jag stött på som ändå är begripligt i någon mån är att alla hjälpmedelsfunktioner gör spel väsentligt enklare vilket tar bort känslan av accomplishment för personer som inte har behov av stöden. Aim assist, bättre sikt, mer följsam kamera osv blir nästan som fusk om du saknar behov vilket påverkar hur svårt exempelvis platinum/100% anses vara.

Personligen påverkar det mig inte alls. Har själv ingen fobi men tycker överlag att anpassningar i den här stilen bara för gott med sig.

Resident Evil är ju i grunden skapade för att spelas flera gånger om man vill låsa upp allt och jaga trophies/achievements. Du kan fixa två sådana här biljetter med spelets egen valuta på enklaste svårighetsgraden när det fortfarande återstår en tredjedel av spelets main story. Det är inte svårt.

Vad Mercenaries snarare gjorde "fel" är att man gjorde S-rank alldeles för lätt att uppnå. Det tog mig en halvtimma att fixa S på alla tre kartorna och då får du spelets bästa pistol upplåst i storage-boxen. Innan Mercenaries släpptes hade du behövt spela genom en ganska hög svårighetsgrad och ranka högt för att få det vapnet i kommande genomspelningar.

Kort sagt: nu kan du börja med Mercenaries, sedan köra genom spelet med Handcannon från start och leka med allt motstånd. Balansen i spelet försvinner och som vissa i kommentarsfältet redan varit inne på (de som faktiskt spelat RE) tar det bort lite av känslan av accomplishment. Många skiter fullständigt i det och är bara ute efter storyn, men RE för mig har varit roliga spel att nöta och speedrunna och jaga trophies i. Trenden i Capcoms remaster-serie är att du kan köpa dig till easy mode och skippa all grind. Hade nästan föredragit att de gjort två separata releaser; en "riktig" release och en "casual" som enbart släpps digitalt men där man kan köra P2W-konceptet fullt ut. Så erbjuder man alla spelare vad de vill ha.

Förra helgen var det 1 timma kö, 1-15 minuter speltid, disconnect med error code, ny kö. Sedan löste sig allting på lördagen.

Tror det kommer vara exakt likadant denna helgen, möjligtvis att det blir segare än i morgon så att man får rikta in sig mer på söndag.

Skrivet av Atorak:

Tror på något sätt man kunde rida vet ej hur men sprang på en på mount jag hittade själv ingen någonstans i någon stad hittade stable men inga hästar. kan iof varit en blizzard emplye vet inte.

Det var NPCs. Mounts är inte upplåsta ännu, men stable där man skaffar mounts finns. Man behöver nå längre i quest line (ryktesvis sker det i Act II)

Skrivet av Rhymst:

Spännande ska bli intressant att se formkurvan när alla har röstat! Har spelat alla spelen och tycker egentligen bara att 6an är dålig. Personlig favorit är Resident Evil Remake 😊

Första spelets remake var klart över förväntan faktiskt! Tank controls är lite iffy med dagens mått mätt, men det hade inte känts lika autentiskt om de ändrat som i sina senare remakes. De är bra också, men är andra spel än originalen.

Riktigt sugen på fyran 👌

Svårighetsgrader appliceras nästan aldrig på ett vettigt sätt. Jag gick in i GoW Ragnarök när det släpptes efter att precis ha avslutat Ng++ i Dark Souls 2. ”Give me God of War” kändes givet.

Det lustiga är att bossarna hade bra balans, där kändes det roligare med den extra utmaningen. Men ungefär en tredjedel in i spelet drog jag ner svårigheten enbart pga alla trash mobs som blev för kaosartade. Det tog för lång tid av transportsträcka att långsamt manövrera sig genom alla horder av popup trash mobs som inte förde storyn vidare för att ta sig till nästa miniboss, pussel eller cut scene.

Kort sagt: jag såg inte nöjet av att banka skiten ur den svåraste Thor spelet kunde uppbringa, för att några minuter senare bli gankad av en random draug pleb.

Det är där FromSoftware excellerar. Spelen är designade för att ha en jämn svårighetskurva. Så fort man blandar in svårighetsgrader blir det nästan alltid en ojämn, stundtals tråkigare upplevelse. Då drar jag hellre genom storyn på easy.

Git gud är inte samma sak som att behöva acceptera vilken skit som helst från lata utvecklare. Då blir det snarare ett arbete och det är inte mitt yrke att balanstesta svårighetsnivåer.

Det är i år det händer!

Får påminna mig själv att runda av backloggåret 2022 i föregående tråd senare idag.

Gott nytt spelår allesammans!

Total backlogg (inklusive förbokningar) vid årets början: 31
Inköp: 0
Avklarade spel 2023: 0
Avklarade spel från backloggen: 0
Avklarade nyköp: 0
Återstående backlogg: 31

Värde: +0.0

  1. Batman: Arkham City GOTY

  2. Dark Souls III

  3. Dead Island 2 HELL-A Edition (förbokat)

  4. Elden Ring

  5. Fallout: New Vegas

  6. HITMAN

  7. Pillars of Eternity

  8. Satellite Reign

  9. The Witcher 3: Wild Hunt

  10. Torment: Tides of Numenera

Steam
  1. Assassins Creed Origins

  2. Death Stranding

  3. It Takes Two

  4. Little Big Planet 3

  5. Mass Effect Legendary Edition Trilogy

  6. Resident Evil 3

  7. Sackboy: A Big Adventure

Playstation 4
  1. Assassin's Creed Valhalla

  2. Beyond A Steel Sky

  3. Ratchet & Clank Rift Apart

  4. Resident Evil Village

  5. Gotham Knights

  6. FINAL FANTASY XVI (förbokat)

  7. Diablo 4 (förbokat)

  8. Horizon Call of the Mountain (förbokat)

  9. Resident Evil 4: Remake (förbokat)

  10. Hogwarts Legacy (förbokat)

  11. Saints Row (Criminal Customs Edition)

  12. Uncharted™: Legacy of Thieves Collection

Playstation 5
  1. The Legend of Zelda - Breath of the Wild

  2. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (förbokat)

Nintendo Switch

September fram tills nu spenderades på att sätta 100% i Horizon Forbidden West, Demon's Souls, Call of Duty: Modern Warfare 2 och Dark Souls 2.

Hann preeeciiis klart med NG++ i Dark Souls 2 SoTFS innan dagens release av GoW Ragnarök

-----

Total backlogg vid årets början: 28
Inköp: 8
Avklarade spel 2022: 17
Avklarade spel från backloggen: 9
Avklarade nyköp: 8
Återstående backlogg: 19

Värde: +0.8

  1. Batman: Arkham City GOTY

  2. Dark Souls II: Scholar of the First Sin

  3. Dark Souls III

  4. Dear Esther

  5. Deus Ex: Human Revolution

  6. Elden Ring

  7. Fallout: New Vegas

  8. HITMAN

  9. Little Nightmares

  10. Pillars of Eternity

  11. Satellite Reign

  12. Sniper Elite III

  13. Styx: Master of Shadows

  14. Syberia 1

  15. Syberia 2

  16. The Witcher 3: Wild Hunt

  17. Torment: Tides of Numenera

Steam
  1. Death Stranding

  2. God of War (2018)

  3. God of War: Ghost of Sparta

  4. It Takes Two

  5. Little Big Planet 3

  6. Mass Effect Legendary Edition Trilogy

  7. Resident Evil 1 Remaster

  8. Resident Evil 3

  9. Sackboy: A Big Adventure

  10. Spider-Man

  11. The Last of US Part 2

Playstation 4
  1. Assassin's Creed Valhalla

  2. Call of Duty: Modern Warfare 2

  3. Demon's Souls

  4. Horizon Forbidden West

  5. Ratchet & Clank Rift Apart

  6. Resident Evil Village

  7. Stray

Playstation 5
Skrivet av Slimebeast:

Vadå, respawnar crystal lizards? Visste inte det.

Varierar beroende på titel i serien, men exempelvis DSII SotFS respawnar varje lizard till dess att man har haft ihjäl den, om du sätter dig vid en bonfire. I Demon Souls respawnar de 3 gånger oavsett om du lyckas ha ihjäl dem eller ej.

Detta är ett av spelen jag sett fram emot sedan revealen. Glädjande att det är svenskt, gör det lite lättare att köpa istället för att "hyra".