Inlägg av Ringo
Inlägg som Ringo har skrivit i forumet
Den här veckan är det WRC-bilar kombinerat med Rally Mediterraneo, vilket i princip är Korsika om jag förstått rätt. Här gäller det att ha tungan rätt i mun och ta det försiktigt om man ska ta sig hela vägen!
Haha. Jo jävlar vad det går!! 😅
Jag har testat första sträckan en handfull gånger och aldrig kommit i mål.
Det kommer bli en utmaning även denna vecka!
Mitt problem är att jag börjar försiktigt för att sedan sakta successivt öka farten och risktagandet eftersom det går bra... Tills det inte längre gör det.
Men det blir en kul vecka. 👍😁
En blandning av vad jag anser är "bra kombinationer", "utmanande kombinationer" och slumpade kombinationer.
För den exakta proceduren:
1a - Jag använder en slumpgenerator för att slumpa fram 8 länder av alla som finns tillgängliga
1b - Om för många länder är exakt samma som tidigare säsong så byter jag dem mot nya länder
2a - Jag använder en slumpgenerator för att slumpa fram 8st bilklasser av alla som finns tillgängliga (minus de historiska långsamma bajsbilarna)
2b - Om för många bilklasser är exakt samma som tidigare säsong så byter jag dem mot nya bilklasser
3a - Jag parar ihop länderna med bilklasserna (i samma ordning som slumpgeneratorn gav dem)
3b - Jag, extremt subjektivt, kollar om det nu finns några extremt tråkiga eller dåliga kombinationer och gör erforderliga anpassningar
Klart!
När det kommer till själva rallyuppläggen så är grunden fortfarande att varje rally ska vara 6 sträckor, uppdelat på vad som ska kännas som två dagar i spelet. Grundprincipen är även att det ska vara service på sträcka 1 och 3.
Vad gäller väder så försöker jag hålla mig till att ca 1/4 av säsongen ska ha någon form av väderpåverkan. Ibland blir det kanske lite mer eller lite mindre.
Nu har jag dock försökt laborera lite med service etc då vi har tillgång till extremt långa sträckor, som du tidigare noterat.
Och till sist, ja det stämmer att det inte längre är bästa 6 av 8 som gäller. Jag anser att det i längden går emot allt som rally ska innebära (inte bara full gas - utan att faktiskt komma i mål). Man kan även diskutera om den regeln i slutändan inte gynnade de snabbaste och mest erfarna förarna mest ändå - på grund av att man fick större utrymme att köra "all in" eller "plattan i mattan" varje rally för man hade ju ändå "råd" att vaska två rallyn varje säsong.
Kul att höra hur du gör. 😀
Ett gediget jobb både före och under säsongen.
Gällande veckoupplägget. Osis att jag vaskade bilen andra veckan i en osynlig stubbe då. 😁
Tror personligen att jag kan lyckas få in mina sessioner under barnens lov. Men det var väl fördelen annars med det gamla systemet. Men jag köper resonemanget helt.
Ja denna veckan gick det åt h-vete. Hade ändå ett hyfsat tempo fram till S5...men där tog det slut..
Ett litet klipp på eländet nedan 😅
Fy fan. Det krävs inte mycket!
Snyggt och stabilt fram tills dess. 👍
Inget fan av GruppB då hoppar nog över veckans tävling, hade föredragit Twingo Cup 😋
Ingen favorit här heller. Alldeles för ovan för att bekvämt kunna ratta dessa monster. Lägg till blött underlag till det så är det ju ännu mer plågsamt. Och för att återgå till snacket om grafiken. På etappen med kraftigt regn ser man ju dessutom inte mer än 20m på grund av effekterna som känns mer som ett filter direkt på skärmen än att det skalar med avståndet från bilen.
2 punkor hann man med också. Varav den ena 3 km in på sista 18km långa sträckan så var tvungen att byta det direkt. Gaaah!
Detta till trots och med en känsla av att jag körde som en fegis hela tiden så är jag nöjd att jag tog mig i mål och inte hamnade med en DNF.
@Lerb Av ren nyfikenhet. Hur tar du fram vilka klasser som skall köras? Slump? Eller har du lyssnat in vad som efterfrågas? Eller kör du utifrån vad du själv är sugen på?
En till fråga när jag ändå håller på. Förut vill jag minnas att det var de 6 bästa av de 8 veckorna som räknades ihop till slutresultatet. Är det fortfarande så? Eller är det alla 8 som gäller?
Ser att vi har några tappra som hunnit köra veckans rally redan. Och att Peugeot'n verkar vara poppis.
Hoppas kunna köra idag eller imorgon för egen del. Och mitt val landar nog på Lancian denna vecka. Testat någon sträcka med alla bilarna förutom MG'n och tyckte det var Lancian som kändes trevligast.
En annan fundering. Är det bara jag eller är WRC stundtals sämre rent grafikmässigt än Dirt Rally 2? Jag kör spelet på Epic eller Ultra eller vad nu max är. Men här i Oceanien ser ju vägarna ut som platta texturer utan skuggor! Har reagerat några gånger tidigare också att det ser ganska fattigt ut. Ibland ser det helt OK ut. Men absolut inte något generationsskifte mot DR2.
Blev inget bra i Kenya. Efter första depå stoppet så blev min ratt helt konstig. Inget motstånd o rapp som en buss. Inte första gången detta händer, fasiken är det min ratt som börjar strula. Då måste jag pausa dra ut strömmen till ratten för att det ska funka. Men det blir tids straff av någon anledning då. O sen komma igång igen, ja man tappar lusten lite. Så resten av sträckorna kördes bara av ilska. O det brukar ju inte alltid funka.. Ja ja vi får ta nya tag, men grupp B i nästa tävling nja inte så sugen. Men vi provar..
Fy vad tråkigt! Aldrig kul när hårdvaran strular. Oavsett om det är spel som kraschar eller rattar och tillbehör som ger sig.
Det är ju dessutom i princip omöjligt att komma tillbaka utan att krascha om man pausar medan bilen är i full fart då man kommer tillbaka i samma hastighet.
Håller med. Denna vecka kommer bli en övning i självbehärskning och lätt högerfot.
Hoppas du får ordning på grejerna och att du tar dig igenom oskadd på en lite sämre tid än mig.
Äntligen måndag!
Fjärde rallyt för säsongen är avslutat och om jag får säga det själv - herrejävlar vilka dåliga vägar de har i Kenya Men jag tyckte ändå det var en rätt trevlig kombi. Lite svårt att få iväg bilen på låga varv men det kan jag ju känna igen mig själv i...
Ett extra stort grattis till @Balkp som tog hem grand slam med förstaplats samt även snabbaste tid på samtliga sträckor. 56 poäng rakt ner i fickan! Vi gratulerar även @fishfugg och @MrZteevee till andra och tredje plats
Den här veckan blir det furhjulsdrivna as på grus "down under", ha så skoj!
i.imgur.com/pdMVOjj.png
i.imgur.com/QspGoo4.png
i.imgur.com/PGCVpZE.png
i.imgur.com/JAcKDye.png
Tack för snabb rapport @Lerb!
Nej, Kenya var ingen favorit. Jävlar vad det hoppar o far emellanåt. Finns det några bra källor på vettiga setups för WRC än?
Eller ännu bättre om ni här som ligger i övre skiktet har lust att dela med er lite mer löpande av era tankar kring specifika bilval och inställningar så vore det grymt uppskattat. Gärna innan/i början av veckorna.
Jag gjorde ett par justeringar på fjädringen och drog ner växlarna lite i Kenya för o försöka öka på accelerationen och hantera underlaget lite bättre. Men det är små ändringar då jag inte vill sabba heller. Sen har jag inte tid o köra flera timmar med tester varje vecka då vi byter bilar. Därav skulle det vara guld värt för mig och säkert vissa andra också.
Vill man inte säga exakt vad ni kör för settings av tävlingsskäl kanske man kan skriva i mer generella ordalag
Ja det har kommit nya kampanjer. Men de känns alla väldigt snarlika. I alla fall jag tycker det blev lite enformigt. Upplägget att det alltid tycks spawna in mer fiender så man inte kan rensa en nivå helt är lite störande också.
Men upplägget och miljöerna är helt magiska, så jag ser ändå fram emot vad som kommer härnäst.
Workshop stöd hade ju varit trevligt exempelvis. Men det funkar ju inte när det ska vara Quest.
Det är gjort så med flit i Kenya och även i Japan Inget fel utan helt enligt plan.
Ja men då så. 😁👍
@Lerb Jag tror att det kan ha smugit sig in ett fel i veckans Event. Står på Racenet att det är en Lång service innan sista sträckan också och inte bara innan fjärde.
Dessa är avvikelserna jag hittat på Racenet.
W4 Kenya - Lång service innan sträcka 6 (3 totalt)
W5 Oceanien - Medium service innan sträcka 6 (3 totalt)
W6 Japan - Saknar service innan 4 men har lång innan sträcka 5.
Om detta är något avsiktligt som annonserats ut tidigare så har det undgått mig. Men då det var samma upplägg innan mitt uppehåll så var min känsla att detta alltså blivit fel? Sen blir jag ju inte förvånad om det rent utav är buggar på Racenet.
Kanske inte så mycket att göra åt nu när vi väl är igång med tävlingarna. Råkade bara se det nu när jag satt o bläddrade. Och tänkte att oavsett så behöver ju informationen ut då det kan vara av vikt att veta. Framför allt att man inte kommer få service på sträcka 4 i Japan.
Nepp, man ser bara att resultat uteblir tyvärr.
Jaha. Det var ju inget vidare. :/
Det är ju inte så att jag sitter o hoppas på att folk ska krascha och DNF'a. Men man vill ju veta om man sitter o inväntar resultat eller om resultatet redan är klart så att säga. Får väl hoppas de uppdaterar detta framöver nån gång.
Tyckte veckans rally var ganska kul. Kontrasten mellan uppförsbackarnas långsamma knegande och utförslöpornas stundtals hysteriska hastigheter var ju onekligen ganska påtaglig.
En fråga. Finns det något sätt man kan se på Racenet om en deltagare har en DNF på en stage? NU ser det ju bara ut som folk har valt att inte köra mer än några sträckor och sedan tagit en paus.
Eller är det något du får processa genom att räkna baklänges när du exporterar resultaten @Lerb?
Ser att nästan alla kör med Peugeot, har bara testat Forden. Är det någon större skillnad på dom ?
Den nya "lilla" uppdateringen tar tid, upplevde ni andra det också ?
Kommer köra Opeln. Varför? Ingen aning. Det blev den när jag tränade lite häromdagen så tänker inte byta nu
Ja det var 160 nånting MB nedladdning men den ska patcha hela spelet på 88GB tydligen... Tar tid här med.
Hade ingen energi för att slutfölja CER, men det kompenserade vi med att köra igenom Chile idag och då relativt blind som vanligt.
Jag föll för opel'n då den varvade högst och lät bäst i mina öron kom väl relativt oskadd (NOT!) genom första 3 sträckorna.
Tappade bara en dörr och skadade styrdelar o kylare men lät inte det hindra mig efter en mindre reperation, det är bara synd jag ogjorde allt relativt fort genom att skada kylare på nytt o mycket värre denna gången så både temp och motorlampa lös så vackert.
En varning om en eventuell bugg på första sträckan, precis innan checkpoint 3 så är det en hårnål höger som det verkligen gäller att ta ut... annars så fattar inte spelet att du kör på en annan väg och kommer att tjata om en resett.
Se bild så ser ni vad som är för tajt https://imgur.com/a/VkpYely
Hårda bud!
Det verkar ju som det finns en del missar när det gäller terrängen och banorna än så länge. Varför tjatar den om reset då? Borde den inte släppa det så fort du är inne på banan igen och på sin höjd slänga ut en penalty om du genat nånstans där du inte får?
Jag råkade ju ut för något osynligt som sprängde min bil totalt förra eventet så jag laddade upp vad jag trodde var första sträckan i Chile och tänkte att jag får träna lite där istället. Mitt val föll också på Opeln.
Råkade dock välja fel sträcka att träna när jag ställde in mitt träningschampionship och valde en sträcka på 34km!!!
Att sitta o hålla koncentrationen i närmare 30 minuter oavbrutet är fan ingen lek!
Och alla mordiska stolpar i varenda kurva kommer inte heller bli någon lek har jag en känsla av. Här gäller det o hålla in arslet rejält! Tur bilarna är små.
Min resa tog slut på strecka två. Var nöjd med min körning överlag. Men av någon anledning så tog den tvärstopp några ynka sekunder från mål på SS2.
(Dörren försvann vid sladd mot ett träd på SS1 men det var knappt en touch. )
Jag tror den avslutande avåkningen var typ 3'e gången jag var av banan med alla fyra däcken så det kändes väldigt kontrollerat dit fram. Lättade dock lite o fick ett hugg som kastade bilen så pass att den på returen kom över kanten på denna slänt som ni ser på bilden. Saktade in o försökte styra upp. Men det måste finnas nån mäktig jävla osynlig stubbe där för det tog tvärnit och "Terminal damage". Eller om kvistarna en bit fram räknas som betongvägg?
Har vänt o vridit i photomode men kan inte se vad som skulle orsaka terminal... Hur upplever ni andra detta? Är det random överlag?
Det tog alltså tvärstopp som om jag hade åkt in i ett träd.
Här har jag backat bilen en längd i replay. Inget där.
Bra kört ni som tog er runt!
Nya tag nästa vecka!
Är lite sugen på att köra igen. Hackar spelet fortfarande till ibland eller har de fixat till det? Det var inte jättekul när bilden frös till 1 ms flera gånger per sträcka.
Jag testade bara som hastigast i början och upplevde det du skriver. Men tycker det är bra nu. Har noterat några mikroskopiska stutters dock.
Appropå något helt annat. Praydogs Unreal Engine VR släpptes för några dagar sedan och tillåter VR i princip i alla UE titlar. Vilket inbegriper WRC. Får se om man orkar testa. Finns risk att man fastnar i nån anti-cheat historia om man kör online dock kan jag tänka mig. Men coolt som fan!!
Körde som 2a man efter Ringo, hade inga stora förväntningar. Första 2SS gick utan missöde men inte snabbt.
På SS3 kändes det som om bilen ändrat setup, den började bli riktigt jobbig att få runt. Snurrade ett antal gånger.
Sista SS6 var ju en katastrof, kändes som man var i Monte o körde. Kom i mål iaf som ledare. Men lär placera mig i bottenträsket.
Bra jobbat o ta sig i mål. Kanske inte så mycket skrytmån på o lägga sig över mig i tabellen. Men o skriva att man tar ledningen låter ju grymt! 😁👍
Såg att det fanns en kul funktion där man kan kika på replays via Racenet och se sin insats sida vid sida med en annan förare direkt i browsern. Tror det var en knapp till höger där det stod Analyze.
Men det kanske ni redan nämnt tidigare i tråden.
Lycka till till alla som har sitt rally framför sig.
Gott nytt rally-år!
Tänkte jag skulle ge mig in i träsket igen efter några säsongers uppehåll. Blev precis klar med veckans event. Landade i Opeln efter att först ha testat Porschen och dömde då ut de andra två med motor bak också
Fokus var att komma i mål utan större incidenter och det gick förvånansvärt bra trots minimalt med träning.
Sen kommer det inte vara någon tid som är med o slåss i toppen.
Enda ställena som kändes lite knackigt var på 4:e eller 5:e sträckan när man for runt uppe på någon bergskam. Jag får panik när det känns som minsta misstag kommer slunga ut bilen för ett stup och förvandla den till en boll med metallskrot. Så gick lite långsammare där. Sen lyckades jag ju få en punka trots all försiktighet pga. en av de steniga sidorna precis i början på den regniga sista sträckan.
Men kul vara det!
Blir intressant att testa. Allt som minskar momenten som krävs för att ta på sig headsettet är välkommet.
Virtual Desktop är ju i en helt annan liga än Metas egna Airlink kvalitetsmässigt. Jag körde en del Dirt Rally 2 förut och det var kört med Airlink om prestandan dippade ens lite. Det hanterar VD mycket mycket bättre.
Så blir spännande att se om Steamlink kan mäta sig där.
Detta blir intressant! Körde VR DR2 i samband med några säsonger i FZDZ. Det ger ju en helt annan nivå av inlevelse. (Om inte automatiskt bättre resultat ) Men prestandan var på gränsen med ett 2080 Super till mitt Quest 2 ens med låga inställningar. Dippar i FPS håller inte när man ska ligga o prestera flera sträckor i rad utan några större misstag. Det är tillräckligt svårt ändå
Och nu var det länge sedan jag satt med tre skärmar. Men det är ju en enorm fördel med titlarna som tillåter individuella inställningar för förhållandena mellan dessa. Likt Assetto Corsa och iRacing. Det ger ju en galen klarhet och djup kontra titlarna som bara sträcker ut bilden.
Provade nu med xbox-kontroll, det funkar med båda samtidigt. Ikonerna skiftar beroende på vad du använder för tillfället också.
Som sig bör alltså. Tack för att du tog dig tid! Det är uppskattat.