Inlägg av Sebastian Lind
Inlägg som Sebastian Lind har skrivit i forumet
Med 115 miljoner Switch ute, vore det kanske en smärre katastrof att inte släppa nya Mario osv till gamla Switch.
Släpps ju fortfarande en del spel till PlayStation 4, över 4 år efter PlayStation 5 började säljas.
Säljer dom 20 miljoner Switch 2 första året, så är det ju mindre än 15% av deras totala marknad. Men ja, ska bli intressant att följa hur det blir.
Förstår hur du tänker, men vill vända på resonemanget lite. För att få folk att uppgradera behövs ju attraktiva spel som ger en anledning till att skaffa Switch 2. Och vad vore inte bättre än ett nytt och fräscht Switch 2-Mario som drar nytta av den nya konsolens högre prestanda? Förr eller senare måste man ju överge den gamla spelarbasen och Switch har ju redan haft ett långt liv nu, så nya flaggskeppsspel tror jag nog blir exklusiva för Switch 2. Switch säljer ju fortf anmärkningsvärt bra mtp hur gammal den är, men den är på de sista refrängerna nu.
Betänk också att av den höga siffran Switch-ägare är det långtifrån alla som är "aktiva", dvs fortf spelar på sin konsol och vill köpa nya spel till den.
Plus att spel som Minecraft och GTA V finns i princip till allt, GTAV har ju levt i många konsolgenerationer plus PC, helt otroliga siffror för GTA ändå såklart men frågan är om 65 milj för ett Switchspel inte är minst lika imponerande.
Ja, det har du rätt i!
Tror du har helt felt om online-aktivering. Så har aldrig back compat funkat på tidigare Nintendo-konsoler, känns som att det går emot deras etos. Nintendo har inte sagt något om det, det visades inget i teasern om det, vad som visades var att det bara var att stoppa in sin switch 1-cartridge och spela.
Mario Kart 8 Deluxe har sålt 64.27 miljoner ex. En uppföljare skulle antagligen sälja som smör som launch-spel.
Helt sinnessjuka MK-siffror, ändå. Det enda som är större är fenomen som typ Minecraft, GTA V osv. Men till skillnad från de flesta andra spel som är uppe och nosar på såna här siffror så är den stora majoriteten Nintendo-spel sålt till fullpris eller närapå, dessutom. Det gör det ännu mer imponerande.
Haha, jag köper det. Den här tråden har varit igång så länge nu att man har blivit van vid att klicka in här.
Jag kände dock att det var bra med en nystart i en annan tråd, där vi kan prata om mer officiella saker kring konsolen – allt från information som kommer direkt från Nintendo till utvecklare som bekräftar att de arbetar med något till den nya konsolen.
Vill man diskutera och posta mer lösa rykten, likt hur det har varit i tråden tidigare (där folk har varit lite oense om kvaliteten och varifrån ryktena kommer), så kan man göra det här tills konsolen släpps.
Jag tänker det med. Det finns inte så mycket att gå på ännu för folk som redan har en Switch och kanske inte är så insatta i allt som alla vi här på FZ är t ex.
När nya Mario, Zelda och annat visas upp så kommer nog de flesta vilja uppgradera Tur då att typ alla deras gamla spel, fysiska och digitala, hänger med.
Jepp, så är det ju. Attraktiv mjukvara säljer hårdvara, motsatsen är sann bara för de riktigt dedikerade
Youtube är ändå rätt stort så lär säkert poppa upp i random feeds. Söker man nu på Tears of kingdom 4k så blir det ju inte Switch 2 som första sökträff.
Det hade väl framkommit hur många som tjuvtankat, var det inte miljontals träffar?
Ingen aning, allt jag kan säga är att de som pysslar med Switch-emulering är en nisch inom en nisch.
Jag skulle gärna se att vi håller den här tråden till vad den är tänkt till, rykten, nu efter att konsolen visats upp. För officiella saker framöver så kan vi posta sådant där i "den stora tråden"
Haha, börjar bli smått förvirrande nu med två snarlika trådar, hälften av tiden glömmer jag i vilken tråd jag kommenterar i. Granted, kan vara en me issue, as well
Självklart kommer folk att jämföra hit och dit.
Om dom inte är helt klar med tears of kingdom kanske det kommer en dlc som bara finns på switch 2.
Den stora majoriteten har ingen aning om att det ens finns ett moddat Zelda, så det spelar inte så stor roll annat än för de som både är väldigt insatta och vill syssla med emulering.
Nintendo har väl uttryckligen sagt att det inte blir något DLC till TotK?
Stardew Valley weekend V
Det är vinter i dalen, jag snyggar till bondgården med att göra vägar, göra mer permanenta placeringar för byggnader, staket osv. Dekorera och shit, mys mys! Har ett svinstort hus som är helt tomt, förutom vinkällaren, men Haley verkar ändå nöjd. Borde göra något åt det, huset alltså, men börjar dekorera utvändigt. Man kan sätta facklor på stenmuren!
Han har helt rätt, även om han låter lite galen samtidigt. 😅😂
Blev lite Lynch-videos igen.
Denna tycker jag är värd att spana in, lite blandat med galenskap, humor och värme. Man kommer sakna denna herre.
https://www.youtube.com/watch?v=TqZpi8zAqe0
Det lär nog bli lite Lynch-filmer snart igen(såg förvisso The Straight Story i december redan). Har även haft ett väldigt sug att se om Twin Peaks, men det har man väl alltid?
Var ett par år sedan man körde igenom TP senast. Ska man börja med Fire Walk with Me innan serien, den här gången?! Jag menar, jag vet ju redan vem som dödade Laura Palmer...
Ganska sugen på att se om prequel-filmen. Minns att jag gillade den, men ändå sörjde lite att värmen och humorn från serien var helt som bortblåst i den. Riktigt mörk film.
Mario Kart är nog ingen bra launch-titel, det är mer ett spel som väldigt många köper till en konsoll de redan har, men som inte många köper en konsoll för. Till skillnad från Zelda BOTW och Mario Odyssey som nog fick många att köpa Switch så fort som möjligt.
Men vi får se vad det blir, Nintendo har ju haft flera år på sig att i lugn och ro tänka igenom och planera detta faktiskt, till skillnad från när de i panik släppte Switch och yxade Wii U i förtid.
Undrar också hur det blir med fysiska spel, det finns uppenbarligen en port för Switch 1-spel. Misstänker att det kommer att krävas online-aktivering på en hel del spel.
Mja, Mario Kart är en av de bästsäljande spelserierna på planeten. Tror du underskattar dragningskraften lite där. Om de släpper det tidigt så kommer det sälja i drivor under hela konsolgenerationen. Sen kan de hålla liv i det genom att släppa DLC-paket då och då för att hålla spelet fräscht i många år framöver. Om det blir en liknande situation som med MK8D så tror jag definitivt MK9 (eller vad det nu kommer heta) kommer vara ett skapligt dragplåster som perfekt MP-spel och partyspel.
Själv är jag mest hajpad över nästa Animal Crossing, lär inte bli en ny konsol innan det kommer. Hoppas det inte är för många år bort
Oj, finner inga ord... Vilken tråkig nyhet... Vila i frid, David Lynch. Hoppas du kan njuta av ditt älskade kaffe och tobak nu på en bättre plats. För mig kommer du alltid vara den störste. 💚
Det hände, ändå! Kul. Jag hade föredragit lite mer färgglada kontroller och sånt, men konsolen ser ju trevlig ut. Switch 2 blir väl ett bra namn. Hoppas att så gott som alla Switch 1-spel kommer att stödjas på tvåan, i sådana fall blir ju ettan helt överflödig så man kan ge bort den eller nåt när man väl skaffar tvåan.
Nåväl, nu blir det ytterligare 2+ månader då innan det kommer mer matnyttig officiell info, som det verkar? Gissar på att konsolen inte kommer förrän i september eller däromkring, ifall en större reveal inte sker förrän början på april. Spännande, hur som helst.
Vänta du bara
Jag hejar på dig!
Ännu en kalldusch? Fy..... nu ger Gertzy upp snart
Vi får ordna med en supportgrupp, kanske en intervention eller nåt, det här går inte längre...
Hahahaha, fan, t om en skeptiker som jag hade ändå hoppats liiiite på idag. Tårarna är verkliga, och SALTA
Trams.
Att kunna skjuta/slå av lemmar i bethesdas fallout spel är en bra rolig detalj som bidrar till spelet. så nej inte bara soldier of fortune.
Lathet/inkompetebs Bethesda om moddare kunnat fixa detta.
Att avfärda vad någon skriver som "trams" är sällan en bra grogrund för en givande diskussion.
Vet inte om vi missförstår varandra här, men allt jag sagt är att jag ser inga konstigheter i att vissa features/inslag kapas (i detta fallet gore) på grund av tidsskäl, buggar eller, ja, alla andra faktorer det nu kan bero på. Den här utvecklaren förklarade ju varför det inte kom med i spelet och det är ju synd för de som verkligen såg fram emot det, men att kalla devsen för lata utan att ha mer belägg än så här låter en smula elakt.
Det kan ju vara så att de visste precis vad som behövde göras för att lösa gore-buggarna, men att tiden helt enkelt inte räckte till att fixa den här biten innan spelet skulle släppas. Då är det ju varken lathet eller inkompetens det handlar om utan vilka features/inslag man värderar högst... Som jag redan sagt, det är mängder med saker som inte kommer med i spelen vi spelar, som stryks av en eller annan anledning... Devsen har ofta jäkla tajta deadlines och det innebär inte per automatik att de är slöa för att de inte hinner få in allt i spelen som de önskar.
Jag kan tänka mig att många devs nog inte gärna pratar om kapade features i sina spel just för att gamers tenderar att "jump to conclusions" och utropa att X eller Y är "lata", "inkompetenta" när verkligheten inte behöver vara så. Spelutveckling är ett jobb som alla andra och det är få studios som har obegränsat med tid eller resurser.
Vad väntar ni på, jag gav ju er datumen igår... den 17 och sedan 3 mars släpps den
*läser inlägg, ohh insider-info!*
...
...
...
*ser signaturen*
Handlar väl inte om våld, mer om realism. Spelet innehåller våld redan, och skjuter man någon med rejält kaliber så förväntar man sig att det ska hända mer än att gubben trillar ihop. Sen om man inte gillar blod så kan det finnas en inställning att stänga av det, detta är bara lathet från utvecklaren.
Well, man kan se det på olika sätt. Att få till ett bra system för detta som inte är helt sönderbuggat är tydligen komplicerat, säger de. Då tycker jag att det är helt rätt prioriterat. Spelutveckling handlar ständigt om att göra avvägningar mellan vad vill vi göra och vad hinner vi göra – vad borde vi göra... osv.
Det låter ju som att devsen själva ändå ville få in detta, men insåg att det helt enkelt skulle ta för mycket tid och resurser. Låter inte som lathet utan som helt normalt kompromissande som dyker upp i all spelutveckling. Så gott som alla spel har mängder med "coola" inslag, levels eller features som kapas längs med vägen, men det är inte alltid vi får reda på det i efterhand.
Har för mig att det är runt 60/40 fysiskt/digitalt för Nintendo i Japan.
Jo, något däromkring. Japanerna var ju senare med att hoppa på digitala spel än väst, men även där är ju en betydande del av marknaden digitala sales nu.
Handhållet är bara mer populärt i Japan. Elden Ring t.ex. sålde lika "dåligt" som FFVII rebirth i japan vilket om man är helt ärligt är inte en dålig siffra.
Jo, bärbart är kung i Japan, så är det ju.
Sen vad som är dåligt eller ej, är ju lite hur man vill vinkla det. Å ena sidan är Rebirth det bästsäljande PS5-spelet i landet... Å andra sidan, i jämförelse med vad FF-serien brukade sälja i JP så är Rebirths siffror långt därifrån.
Jag menar, största rivalen Dragon Quest sålde en bra bit över en miljon i och med DQ3-remaken. Då är 340k inte heller en särskilt imponerande siffra, inte då både DQ3 och FF VII tillhör två av de mest älskade delarna i respektive serie. Budgeten för FF-spelet lär ju dessutom ha varit betydligt mycket högre.
Vad för saker skulle du säga är viktigare?
Well, det är ju ett RPG, så i första hand saker som är utmärkande för... RPG:s? Jag har inte i sak något emot överdrivet våld... Det har sin plats och var en viktig komponent i Soldier of Fortune (som någon nämnde), men det känns som rätt långt ner på listan över saker jag personligen vill ha prio på i ett Bethesda-RPG.
Det mesta väl? Avhuggna lemmar bidrar inte med särskilt mycket alls i de flesta berättelser eller spelmekaniska scenarion. Strider med ljussablar är väl ett undantag, motorsågsmassakern ett annat.
Ja men, just så. Med tanke på hur mycket jank som finns i Bethesdas rollspel så tänker jag att det finns viktigare saker.
Helt galet hur bra Mario Kart och Animal Crossing fortsätter att sälja, alltså. Även Minecraft. Riktigt svaga sales för FF VII-spelet, men frågan är ju vilka faktorer som spelar in mest där...
Är det att FF-serien som IP tappat mycket i värde/status? (högst troligt, men hur mycket översätter det i sämre sales...?)
Är det att mjukvaruförsäljningen till PS5 varit en krater, rent generellt? (definitivt, hade det varit en Switch-release hade vi sett högre siffror...)
Är det att det är en rak episodisk uppföljare? (japp, episodiska uppföljare tenderar _alltid_ att sälja sämre och sämre... svårt få nya att hoppa på en del 2 medan vissa kanske var mätta efter del 1)
Så, ja, är lite svårt att mäta vad som beror på vad med just Rebirths svaga försäljning. Ska bli intressant när väl FF XVII dyker upp, om det kommer att stå sig bättre. Del tre i FF VII-trilogin ska nog vara nöjd med att knäcka 300k physical lifetime, lol.