Inlägg av Red_warning

Inlägg som Red_warning har skrivit i forumet

Tycker definitivt det var mörkt. Introt där prästen offras och Lilith föds ur ett nät tvunnet av blod, scenen i kyrkan där församlingen blir galen och mördar prästen, sidouppdrag där man hittar folk som blivit skinnflådda osv.

Skrivet av kebbe:

Konsumenterna spelar på Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Bethesda som självständigt företag vill maximera sin kundbas och släpper spel till Playstation, Switch, Windows och Xbox.
Microsoft köper ZeniMax och därmed Bethesda och säger samtidigt:

"This deal was not done to take games away from another player base like that. Nowhere in the documentation that we put together was: ‘How do we keep other players from playing these games?’ We want more people to be able to play games, not fewer people to be able to go play games.”

Omedelbart efter att köpet går i lås stänger man ute alla konsumenter som inte spelar på en Microsoft-ägd plattform.

Att blockera affären när Microsoft sedan lägger bud på Activision-Blizzard med en snarlik saga om "Mer spel åt alla" är att skydda konsumenterna. Vi vet hur Microsoft agerat förut, det är inte spekulation. De avser öka sin marknadsandel genom att minska konsumenternas valmöjligheter och reducera spelutbudet för sina konkurrenter. Man skulle ju inte bli förvånad om de även tillåts köpa Ubisoft och EA för att sedan göra Microsoft Store eller GamePass de enda vägarna att ens spela majoriteten av västerländska spel.

Inom kategorin spel har väl Microsoft färre marknadsandelar än både Sony och Nintendo. Jag håller med om att konsolexklusivitet är skit men om man kollar på marknaden som helhet så är verkligen inte Microsoft den största boven i sammanhanget, de har verkligen få titlar bundna till sin egen konsol jämfört med sina konkurrenter.

För övrigt anser jag att Microsoft har det långsiktiga tänket som krävs för att rädda Blizzard. Spelar väl ingen roll om deras titlar går att lira på alla konsoler om spelen är skit.

Skrivet av kebbe:

Man blir ju inte förvånad, genomkorrupta EU är ganska lättköpta.

Vet inte vad som får dig att säga så. EU är ju vida känt för att ställa sig på tvären mot megaföretag som Apple, Microsoft etc i tidigare fall.

Skrivet av mobmoben:

Vad får någon som dig att skydda ett multi-miljard företag gratis, ett företag som visat sig vara styrda av hemska människor och gjort hemska saker gång på gång?

Tror de flesta ytterst har en väldigt simpel inställning till spelutvecklare. Gör de bra spel som intresserar oss så köper vi, gör de dålig skit så köper vi inte. Om de gjort snedsteg innan så påverkar det inte min inställning till Diablo 4 om jag gillar vad jag ser.

Skrivet av Kleptoman:

Det sjukaste är att PoE kom ut 2013 och är bättre än D4.

Har småtittat lite på PoE för att eventuellt släcka min törst innan Diablo 4 kommer ut. Båda är ARPGs men där verkar likheterna sluta. Mycket högre tempo i path of exlies med färger och effekter som sprutar som fontäner åt alla håll, och ett talent tree som är omöjligt att navigera utan långa guider för den obekante.

Poängen är att folka inte ska respeca inför varje dungeon. Tycker det är rimligt, ens specialisering bör spela roll och inte vara något man ändrar på flera ggr per dag.

Skrivet av Blackwolfe:

Det är ganska dumt att schemalägga semester efter ett spelsläpp, speciellt då det är stor risk att första veckan kommer att vara kaos, laggig och allmänt problematisk

Jag har förbokat deluxe, och kommer att nöta hårt, men förväntar mig ingen smidig upplevelse första veckan (inkluderat early access).

Äsch då, har man några dagar över kan man lika gärna lägga dem på något man vet att man kommer njuta av. Men skulle det vara så att servern är död helgen ut (tror inte det för det flöt på hyfsat under betan) så är det ju bara att roa sig med annat, det är ju inte förlorad tid direkt

Redan bestämt mig för att ta ledigt fredagen och nöta maximalt helgen ut

Tror inte det kommer bli större strul att logga in för de som spelar redan under natten, endast de mest hängivna lär väl spela mitt i natten på en torsdag. Värre kan det nog bli på fredagen under kvällen

Skrivet av Aletheides:

Jag har köpt spelet så kommer köra det vid release. Men än så länge är min impression att det är väldigt mediokert. Ett OK spel men långt ifrån att revolutionera ARPG genren. Så mest troligt blir det köra mainstory och inte spamma live service content efter det.

På tok för mager character progression. Finns inte mycket till synergier att hämta där när man spånar builds. Mycket fokus på live service elementen. På tok för enkelt. Itemisation som trivialiserar loot. Hur kul är det att det sprutar legendaries i prologen i princip? Copy paste dungeons och cellars.

Vi kommer inte se mycket ändras till Launch. De kommer stampa ut några buggar och skruva lite på balansen men mer än så kan vi nog inte vänta oss. Vad vi såg är vad vi kommer få i princip.

Men jag är den första att bli överlycklig om Blizzard skulle komma med positiva överraskningar vid release.

Legendary drop rate var ökat x3 just för betans skull. Tycker det fanns gott om synergi i träden, annars hade ju flera builds inte fungerat öht som bleed eller corpse explosion etc.

Skrivet av MulletDeluxe:

Herregud ja, dialekten. Vad i hela friden tänkte dom?

En sak som jag verkligen reagerade för var den något cringeartade brutaliteten. Könns som ett gäng metal-teens från 80 talet fått designa den biten.

Diablo 1 är ju från 1996 så du är nog inte helt ute och cyklar

Är väl en smaksak om man gillar eller ogillar de nya online-elementen i spelet men jag tycker det blir löjligt när man kallar det MMO. Det är verkligen inget massivt i att se 8 spelare i stan eller att stöta på någon i vildmarken en gång per halvtimme.

Gissar att studion måste fullkomligt slaktat Witcher-världen i kommande säsonger för att Canvill ska ha tagit detta beslut.

Skrivet av Ronzem:

Spela inte open queue. Spelet är inte alls balanserat för det nu.
Lira Role Queue istället

Ah, jo det stämmer. Spelet kommer numera balanserar utifrån role queue så kör man något annat än det blir det nog trist och enformigt.

Skrivet av Jinxswe:

Bara jag som känner bara allmänt att gå från 6vs till 5vs5 har gjort spelet tråkigare? Har liksom blivit att nästan varje match spelas med 3 tanks ibland 4 och 1-2 healers. (Ja jag kör alla roller). Och enbart ett fåtal heroes användes hela tiden. Känns som balansen är off.

Beror så klart på vilken nivå du spelar, men skulle säga att balanseringen generellt är väldigt bra och under top 500 kan man köra i princip vad som helst.

Hujedamei

Skrivet av Pettor:

Hehe jodå jag har kollat dessa och även de för TW3, bara att jag inte fattar grejen. Kanske är det att jag inte tar allt som sägs som sanningar men framförallt är det så oviktigt med features hit och dit. Vissa ovan är definitivt lite större och hade hjälpt göra ett bättre spel men annars är det inte dessa som avgör mig upplevelse. Det är summan av allt som avgör; atmosfär, hur spelet ser ut och känns samt gameplay. Allt detta är bra presenterat i deras gameplay. Sen om features hit och dit inte är med, det är knappast listan ovan som spelet föll på imo. Det är helheten som avgör ändå.

Sen tror jag inte på att alla besvikna kunder kunde allt ovan utantill o läst det. Utan det var hype, PR, trailers och gameplay som självklart var avgörande för bilden av spelet. Och sen varför dessa inte stämde överens med ens förväntningar är en annan diskussion.

Listor som dessa kan göras även för mästerverken, bara att vi inte bryr oss då spelen varit såpass bra. Lyssna inte på PR och ta det inte som sanningar. Sen finns det gränser, jag fattar det. No Man's Sky är exempel på när gameplay tydligt var för annorlunda. Men hur kan man inte gå på gameplay-videos för att få uppfattning om hur spelet är?

AI har alltid varit trubbigt. Oblivion hade massvis med tjat om detta och även demonstrationer som visade dagliga rutiner osv. som sedan inte var sanna. Spelet är bra ändå med sin kassa AI. Visst hade Cyberpunk en för dålig NPC AI men det var ändå inte detta som på något sätt avgjorde om spelet hade varit mästerverk eller inte.

Säg att du fått allt ovan. Hade spelet då varit ett mästerverk som du önskat dig?

CDpr ljög stort, om och om igen. De lovade en monumentalt mästerverk som skulle revolutionera hela spelvärlden, la du inte märkte till det var du helt enkelt inte uppmärksam. "Ta inte PR på allvar" är att förminska de enorma lögnerna de matade alla med under årens lopp.

Tyckte redan innan släppet av Cyberpunk att CDprojekts aktiekurs måste varit evinnerligt övervärderad, de var världens högst värderade spelföretag på den tiden. "Mer värderat än Rockstar? Verkligen?" minns jag att jag tänkte.

En grej med Japanskt media jag märkt är att många karaktärer kacklar som galningar, speciellt skurkarna som alla har sina egna unika och överdrivna skratt.

Tycker väl generellt att JRPG:n verkar rikta sig mer åt en tonårspublik och det är förmodligen därför som så många element i dem kan kännas barnsliga.

Skrivet av trickeh2k:

Läst du inte artikeln? Influencers som inte ens är intresserade av spelet eller serien fick spela tidigare än andra och spoilade story content.

Så har det ju varit länge nu även i väst.

Målgruppen tycks ofta vara en yngre publik när det gäller japanska spel. Högt tempo, tuttar och glada färger