Inlägg av Jarnehall

Inlägg som Jarnehall har skrivit i forumet

Ett steg i HELT rätt riktning. Om nästa generations konsoler skulle läsa spel från skivor så skulle iaf jag hoppa över generationen helt och hållet. Hade tänkt spela Mass Effect 3 på min xbox, för jag tycker det spelet känns bättre med handkontroll än med tangentbort och mus, men efter jag testade hos en kompis och såg laddningstiderna så orkade jag inte ens åka mellan våningarna på Normandy för att uppgradera vapen osv.

Samma sak i Skyrim, att det ska ta 20-30 sekunder att ladda något som på min dator tar mindre än två känns vääääldigt förlegat, hoppas verkligen nästa generation använder sig av nerladdning av spel till hårddisk (som dessutom bör vara 7 200 rpm, vilket ändå kommer kännas segt om man jämnför med SSD) eller något snabbt minneskort/usb 3.0 minnesstickor till spel (borde gå att pressa priset rätt bra, och spel som tar minder plats som t.ex nya SSX som bara tar 3gb av skivan kan ha mindre minnen för att spara kostnader).

Och cute_ninja, varför skulle alla dina 360 spel bli helt värdelösa? Du har väl en 360 att spela dem på, eller? Bakåtkompabilitet är ju såklart ett plus, men inte något man borde ta hänsyn till om det skulle höja priset eller sänka prestandan på nästa gen för att det ska fungera.

Skrivet av RobbazSweC:

För den delen finns inte sockets eller gems heller.

Både sockets och gems finns...

http://us.battle.net/d3/en/item/gem/

Finns inte någon information om vad Emerald Gems gör i vapen än på den sidan, men från datamining har de fått fram att de gör "Critical Hit damage increased by X% (Weapon)", men det kanske är uppe i luften fortfarande med tanke på att det inte finns på blizzards sida.

Skrivet av Horniak:

djupare? förklara dig gärna... Health orbs, pots oanvändbara, behöver knappt hantera inventory osv.. urk. Eller inte ens behöva ta sig till staden för att identifiera om man glömt köpa scrolls osv. Småsaker som gjorde D1 & D2 grymmt som de plockar bort.

Att du ens kan respecca tar ju bort mkt enligt mig och gör spelet mer casual.

Hur är det svårare att trycka på 1-4 när man håller på att dö (eller meppra på dem oändligt och sticka till stan när dryckerna tar slut) som det var i DII gentemot att behöva döda och ta sig taktiskt runt fienderna för att få tillbaka liv?

Mycker är strömlinjeformat i Diablo III, men health globes gör ju spelet svårare och mer taktiskt än vad potions någonsin gjorde... Meppra potions, skjuta lite, ta town portal till stan, heala, köp potions, ner igen, rince and repeat.

Ingen fight i Diablo II (förutom några undantag som de tre barbarerna i Expansion där man inte kunda använda town portal) var svår, just på grund av att du alltid kunde fly på sekunden och få hur mycket liv och mana när som helst på grund av potions. I diablo III kan du inte fly enkelt, du kan inte heala dig utan att döda fiender. Allt för att göra spelet svårare och mer taktiskt. Hur kan man se det som en förenkling?

Och hantera inventory i tidigare Diablospelen var väl knappast svårt? Det är inte riktigt där tanken är att svårighetsgraden i spelet ska ligga, eller i att åka till stan för att identifiera items heller.

Bra, svåra och taktiska strider i ett Diablospel för första gången, men ändå kan folk inte göra annat än att klaga. Det är fantastiskt att se hur rädda alla är för förändring i någon form, till och med i något så oviktigt som ett tv-spel.

Skrivet av magma:

Gillar inte tanken bakom achievements eftersom man simplifierar spelet. Första och andra diablo hade inga achievements, varför ska denna ha det?

Checkpoints: Varför? Checkpoints är väl något man har i bilspel och inte i ett rpg-baserat spel? Tycker man istället ska använda skyltar. Läste om att man kunde stänga av tutorialen under spelets gång, men jag vet inte om checkpoints stängs i samband med detta?

Auktionshuset: Gillar inte tanken att man kan köpa upp sig till bättre utrustning så länge man har mycket pengar. Att man har anti-bot skydd kommer väl knappast hjälpa att folk kommer farma sönder spelet. Vad hände med den tiden då man faktiskt kämpade i flertalet timmar av ren spelglädje för att hitta ett riktigt grymt item? Nu behöver man ju knappt göra det.... man kan undra hur Blizzard har tänkt ut detta i samband med pvp?

Jag är lite av ett fanboy när det kommer till Diablo, det medger jag på förhand.

Men jag förstår inte hur du menar med att achievements simplifierar spelet? Om något så ger det ju spelet större svårighetsgrad och med djup (om du menar att det förstör inlevelsen så är det ett resonemang som jag kan förstå, men utifrån ditt ordval så känns det som du menar att det gör spelet mer simpelt).

Achivements är superbra för folk som tycker det är roligt (som jag gör), jag skulle till exempel aldrig spelat ett singleplayer uppdrag i Starcraft II mer än en gång utan dem, men nu spelade jag vissa 10+ gånger för vissa av de svåraste achivementsen, och jag hade väldigt roligt medans jag gjorde det. Samma sak gäller för spel på andra plattformar med achivements, där jag kan spela om sekvenser eller göra spelet svårare (och roligare) för mig genom att jaga achivements. Men om man inte bryr sig om dem (som du inte gör) så är det väl ingen direkt förlust för dig på något vis?

Sen förstod jag inte det du skrev om checkpoints, att man skulle ha skyltar istället? Hur menar du? Och att de skulle försvinna när man stängde av tutorialrutorna, de har inget med varandra att göra? Menade du något annat?

Real Money Action House håller jag med om att det skulle de kunna skippat för min del, men ett auktionshus med guld är ett måste i mina ögon för ett Diablospel i 2000-talet. Jag kommer i stort sett enbart spela hardcore, där de inte tillåter RMAH, så det spelar inte så stor roll för mig, men jag håller med dig på den punkten att man inte borde kunna köpa saker för riktiga pengar. Men jag är glad för att man inte kan göra det när man spelar hardcore iaf.

Skrivet av Noob72:
Skrivet av SWEBarb:
Skrivet av DeKvittar:

Spontant så undrar jag om det är en del som kör fult spel och har skapat nya konton för att ställa upp flera gånger.

ja då hoppas jag FZ inte är så dumma att dom kör med IP checks eller nåt för då är det fan fulspel när ändå bara är 200 nycklar.

Hoppas du att dom INTE kör ipchecks? Är väl endast då dom kan se fuskare....

Vore ju inte direkt schysst att köra ipchecks, jag och två av min kompisar som alla är besatta av Diablo är med i tävlingen, sen så råkar vi bo tillsammans. Ska vi tre bli diskade då för att vi har samma ip? Och idag är det ju ganska enkelt att gå runt ipchecks iaf, så varför ena lägga ner energin?

Jag kan verkligen inte förstå hur någon (utan synfel och vid sina sinnens fulla bruk) kan tycka att det här spelet ser snyggare ut än Diablo III. På samtliga plan (texturer, modeller, ljussättning, gränssnitt, animationer, fysik, grafisk stil) ser Diablo III bättre ut på.

Spelet ser helt okej ut, väldigt stelt, men okej. Det kanske är värt att titta vidare på, speciellt om det kommer ut som 100-150 kr nerladdningsköp. Men att det på någon nivå skulle se bättre ut än Diablo III är bara larv från anti-blizzard (eller World of Warcraft) fanboys utan någon som helst objektiv vy.

Skrivet av azynkron:

@ dotque 2011-12-03 21:09:26_ Jo de gör ju det och det är därför de är meningslösa.
Borde inte kulan gå bort när den träffar något eller t.ex 50 meter utanför banans gränser?
Jag tror mer det är som med RPGn som jag beskrev förut..

Nej, det betyder att kulan inte dör under flykten när du skjuter extremt långa skott. Har inget samband med vad du beskriver. Om skytten dör så dör också alla objekt i spelvärlden som skytten placerat. Vissa med fördröjning.

Precis rätt, sniperskott försvinner ur luften när de färdats 950-975 meter (någonstans där emellan), finns inget mer irriterande än när du har ett perfekt headshot på en kille en kilometer bort, också försvinner kulan en meter framför pannbenet på honom :(. Bra fix! Nu får jag och mina kompisar tävla om föresten över 1000 meter!

Skrivet av cute_ninja:

snyft känns som alla spelar bf3 utom jag i sverige, fan att man ite har råd med nytt grafikkort, sitter å stampar på ett 5850

Troll? Jag spelar Battlefield 3 i 2560x1440 och snittar på 60-70 fps med mitt 5850...

http://www.youtube.com/watch?v=H2AgqPrgmEQ&feature=player_emb...

Kolla uppladdningsdatumet, den 9 maj 2009! I HD då också, inte filmat med handkamera. Och det är inte gameplay, utan en target render.

Ibland undrar man ifall det bara är jag som är galet nördig när man såg sånt här för två och ett halv år sen, eller om FZ inte hänger med i svängarna.

Oj vilka objektiva läsare FZ.se har, helt otroligt. Grym sida, men en stor del av de som hänger här har ju inte alla pomfrites på tallriken om man säger så. Mest en bunt PC-nördar som hatar på allt och alla.

Missförstå mig rätt, jag tycker inte MW3 verkar lika bra och nyskapande som ettan var, men att ge det 1 i betyg, när man uppenbarligen inte spelat spelet är ju ganska larvigt.

I min mening så är det inte tillräckligt mycket nytt för att motivera mig att ge mig in i MW-multiplayer igen, speciellt nu när Battlefield 3 finns ute som jag tycker är roligare. Men CO-OP (har inte kört alla uppdrag än, men de jag testat) och single player delen slår ju Battlefield 3:s motsvarigheter med hästlängder.

Men det är spelet, kontrollerna och kampanjen är tighta som vanligt, ger det en svag fyra.

Skrivet av cinderella:
Skrivet av NympH:

säkerhetsskäl, vilket BS...det handlar om pengar inte säkerhetsskäl.

Jepp! Blir att tanka spelet med crack samt sp mod sen när det kommer.

GLHF på den, segt att springa runt i en halvtom värld, utan bra AI på monster och quests som någon hacker från Ukraina har skapat, med tanke på att all den informationen ligger på servern och inte i spelet. Det kommer bli som de hackade WoW-servrarna som inte alls var samma spel.

Burr, sen när är 1280x720 pixlar högupplösta bilder för ett spel som kommer till PC? Spelade ju med 1280x1024 för 10 år sen. Förväntade mig 2560x1440 efter ni skrev högupplösta, så man kan se vad som händer på dem :(.

Skrivet av aspunk:

Inga mod tools. GTFO

Bästa beslutet ever, i samband med att allt ligger på deras servrar så kommer det bli otroligt mycket svårare (jag vill inte säga omöjligt, men man kan alltid hoppas) att skapa MapHacks och TownKill fusk!

Många spel har modsupport bara för att ha det, även om det är dåligt för spelet. Titta bara på Heroes of Newerth, där du kan modda din UI hur du vill så att du får stora fördelar när du tävlar mot andra. Varför? Helt onödigt, lägg tiden på att bygga ett bättre UI och banna alla moddar helt istället!

Skrivet av Branoc:

Så nu är beställningen på diablo 3 bortagen !
Kan man inte spela sådant spel offline så kan det vara!
har nog fullt upp med BF3 och Star Wars the old republic en då!
Men det märks att blizzard inte är som blizzard har varit

Så du tänkte lira Star Wars: The Old Republic offline? Coolt, visste inte att de hade den funktionen, eftersom du tydligen inte har en Internetuppkoppling hemma!

Skrivet av Branoc:

Tja då blir det att avbeställa diablo 3 på Webhallen!
Skit trist när det blir så här och det suger med att kunna köpa prylar för riktiga pengar i sådant spel!

Skit är visserligen trist, men det är skittrist när det blir så här...

Skrivet av showerguy:

Dom flesta har Internet.. bara bra att vara på den säkra sidan. Det enda är om internet dör.. då ska man kunna fortsätta spela förfan!

Du kunde ju inte fortsätta lira med din gubbe om Internet dog i Diablo II, varför skulle det vara någon skillnad nu?

Skrivet av PcGamer:

Inte ens blizzard kan skydda sig mot DDoS attacker, det räcker med en sådan attack och ni kommer få stora problem med att spela era spel. Alltså ert egna nät kan funka hur bra som helst, om det är något som helst fel på deras nät så kommer ni således inte kunna spel eftersom det krävs att spelet har kontakt med servern.

Nej, och vi kan inte lira World of Warcraft, onlinematcher i Call of Duty eller Battlefield heller om de råkar ut för en tung DDoS-attack, varför skulle multiplayer i Diablo III vara någon skillnad?

Det är snart 2012, är du gamer och inte har en stabil Internetuppkoppling så är det hög tid att införskaffa dig en. Du kunde inte spela med din onlinekaraktär i Diablo II utan att vara online, och varför skulle du vilja spela ENBART offline i ett spel som handlar om co-op, byteshandel med andra spelare och PvP?

Jag stör mig inte så mycket på hela Ubisoft DMR dispyten, men där handlar det om single player-spel, så jag kan förstå att folk blir upprörda. Men nu pratar vi om ett spel designat för multiplayer från grunden. Att klaga över detta är som att klaga på att du inte kan köra dina daily quests i WoW offline (eftersom du ändå inte spelar med andra då).

Nyheter som den här som får mig att spendera mindre och mindre tid på FZ.se. Det är inget fel på nyheten i sig, men när det kommer upp filmer som är över två veckor gamla (t.o.m gametrailers.com var långsamma på den här) så undrar man lite vad som händer på redaktionen.

Det är väl bara att ha RSS-feed från IGN, Gametrailers, Gamespot osv och sen översätta nyheten till svenska? Varför ska det ta flera veckor innan saker kommer upp på FZ.se?

Jag gillar FZ, kommer inte sluta komma hit på ett bra tag, men ibland önskar jag att man kunde använda FZ som ett sätt att ta del av nya nyheter inom spelvärlden, inte bara gamla översatta till svenska.

<EDIT>
Vet inte om det är emot reglerna att posta länkar till andra sidor, isf får ni gärna ta bort den här, men här är en länk till samma film som postades på Feber.se (inte ens en dedikerad spelsida), översatt till svenska tidigt den 24 juni.

http://feber.se/spel/art/215006/bakom_kulisserna_p_deus_ex/

Det här exemplet är lite extremt, men FZ är ofta en vecka sena om man jämför med t.ex gametrailers.com. Som sagt var, älskar FZ.se och kommer inte sluta besöka den bästa spelsidan i norden, men det finns utrymme för förbättring.
</EDIT>

För mig har systemchecken funkar på 10+ datorer med Win 7 64-bitar utan några problem, så det är inte alltid strul iaf..

20? 50 st på 50 olika datorer är mer rätta takter :).

Aldrig vart såhär hypad på ett spel sen Diablo II, och kanske inte ens då.

Skrivet av Storfors:

Det har fått sig ett skrapsår för att företag är lite penga kåta och vill få tillbaka det dom spenderar.

Zomg, företag försöker tjäna pengar?!?

Vad har hänt med världen från min barndom? *sigh*

Skrivet av Den Lille Grisen:

Jag kan inte fatta de som säger att han har rätt och är en "cool" kille.
Han är riktigt äcklig, och en djävul inom spelbranschen. Dessutom kan han inget om sitt jobb, bara om hur man tjänar pengar.

Wait, what? Kan inget om sitt jobb? Han är ju grym på det han gör, att tjäna pengar åt Activision-Blizzard, vilket du också säger i din post! Motsägande much?

Spelar väl fan ingen roll egentligen om han är gamer eller inte om han drar in storkovan åt företaget, det är hans uppdrag!

Sen om du inte gillar honom personligen och lever i en fantasivärld där alla spelutvecklare och publishers bara arbetar för att få betalt i kärlek från gamers så tror jag det är dags för dig att vakna upp och se hur världen fungerar.

Bobby skötte sig bra under intervjun, och hans svar på Battlefield 3 kan lika gärna tolkas som att han menar att Battlefield 3 har PC som sin huvudplattform, inte att det bara kommer till PC.

Jag är personligen inget fan av Kotick, men blir mer irreterad av alla som skriver på FZ's forum än jag blir på honom ibland.

Ni kan redan känner till det men när jag i Google Chrome (senaste versionen, alltså version: 9.0.597.107) trycker på Notifieringar (jordgloben) i nya menyn, och sedan på Bokmärk sidan (stjärnan) så kommer inte Bokmärk Sidan upp, istället stannar Notifieringar uppe och jag måste stänga den först.

Den lilla pilen under ikonen som markerar vilken undermeny som är öppen syns både på Notifierngar och på Bokmärk Sidan när jag försöker göra detta också.

Förutom den buggen så fungerar nya menyn klockrent! Mycket bättre än tidigare, bra jobbat!

*edit*
Kan lägga till att det blir samma fel från alla undermenyer ifall jag försöker öppna Bokmärk Sidan och redan har en annan undermeny aktiverad!