Inlägg av Jarnehall

Inlägg som Jarnehall har skrivit i forumet

Hur kommer det sig att Guitar Hero med gitarr kostar MINDRE (799 kr) än hälften så mycket som Rock Band 4 med gitarr (1 648 kr)?

Känns som de drar på ett jäkla överpris där på Harmonix. Var mer sugen på Rock Band innan, men lutar mot Guitar Hero nu istället.

720p max, vafan sysslar de med?

Hoppas de släpper en version till PS4 som releasespel.

Det behöver inte ens ha massa extra godis, kör bara med 1080p, mer AA, snabbare laddningstider och konstant 60 fps (vilket inte borde vara något problem med så mycket kraftfullare hårdvara än Xbox 360).

Jag skulle verkligen kämpa för att hålla mig och köpa det till PS4 istället för Xboxen. Med tanke på hur kasst optimerat GTA IV var till PC så håller jag mig nog till konsol på GTA V, eftersom man ändå vill spela det med handkontroll!

Jag förstår inte riktigt vad folk förväntade sig av "next-gen". PS4 specs är bra mycket kraftfullare än vad jag förväntade mig iaf.

8 GB GDDR minne, alltså fyra gånger så mycket som GeForce 680 för ca 4000 kr har. Det är shared memory visserligen, men gpudelen kan enkelt få tillgång till åtminstone två gigabyte (och mer gör extremt minimal skillnad på 1080p).

1,8 Teraflops beräkningskraft på GPU (motsvarande current gen GeForce 660).

Och det klokaste valet, att köra en x86 plattform.

Dessa specs var en bra bit över mina förväntningar, speciellt om rykterna om ett pris på 3000-4000 kr stämmer. Jag tycker det är lite orealistiskt att förvänta sig specs som motsvarar en 20 000 kronors dator, i en liten låda som dessutom måste vara väldigt tyst och billig.

Och det finns inget spel till PC som ser mycket bättre ut än Killzone Shadow Fall eller Deep Down (larviga namn) än sålänge.

Jag äger inte ens en konsol just nu, spelar enbart på PC, och vart PC-gamer sen tidigt 90-tal. Men det börjar bli larvigt hur fientliga många är mot konsoler, va lite mer öppna och objektiva så ska ni se att det finns många roliga spel till många olika plattformar att upptäcka.

Dessutom gör PS4 med sin x86 arkitektur och kraftfullare hårdvara att portar till PC förhoppningsvis kommer bli bra mycket bättre, så det gynnar alla inbitna och fientliga pc-gamers också på lång sikt.

Skrivet av Zappa:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Lasrod:

Om den blir så billig så kommer det säkert vara månadsavgift istället. tyvärr.

Jag tror garanterat att tjänster kommer att vara den stora drivkraften denna generation. Det ska bli intressant hur Sony använder köpet av Gaikai, det har ju varit en del spekulationer kring det.

En fast månadskostnad och kunna streama PS3-spel på din PS4 är ju ingen omöjlig tanke.

Det tror jag knappast. Möjligtvis att man kan hyra spel en kortare period eller köpa dem för att sedan strömma dem över nätet. Sony kommer inte ge bort ngt nästan gratis.

Sony tjänar inga stora pengar på Playstation 3-spel som vart ute i ett eller två år redan. Och den summan de faktiskt tjänar på dem kommer bli betydligt mindre när Playstation 4 varit ute i handeln ett tag.

Så det är väl en utmärkt idé för dem att få in 100-200 kr per månad och användare och låta folk spela lite gamla PS3 spel på sin PS4 när spelen i fråga knappt går att få tag på längre (förutom begagnatmarknaden där Sony ändå inte får ett öre för besväret).

Och de lär inte lägga till spel som The Last of Us, nya God of War eller Beyond från start, som ändå kommer vara hyffsat färska när PS4 kommer ut. Då kan de istället ha "nyrelease" av dessa spel framöver, så de får massa nytt folk till sin streamingtjänst lite då och då. Sen sätter man en bindningstid på tre månader eller något liknande (t.ex så bra tjänster att folk blir hooked när de väl har testat) så tjänar de massvis med pengar på "gamla" spel som knappt skulle generera något alls annars.

Detta är bara en tanke från min sida, men det är inte direkt nästan gratis. Utan en rejäl kassakossa för spel som nästan inte skulle generera inkomst alls längre för Sonys del.

Men det är mycket möjligt att man hyr spel eller köper dem och kan spela dem från molnet, det var bara ett exempel på hur de skulle kunna tjäna pengar på annat vis.

Dags att göra något åt er videospelare så man kan se mer än en minut av filmer om man sitter på mobil/tablet :/

Spelade AC3 med mitt 660ti på 2560x1440 med allt maxad förutom AA (körde bara med FXAA eftersom AA drar så mycket kraft och inte behövs lika mycket när man spelar med högre upplösning) utan några som helst problem. Jag såg aldrig min fps, men kände inte av några märkbara hack eller nedslöningar.

Så du borde kunna lira på rätt bra med din gpu, något är på tok.

Skrivet av Wilfer88:

Köpte Mirrors Edge och The Witchers 2 för 130 spänn totalt.
Känns som att man rånat någon.

Du vet att Steam kör med Euro och inte USD? The Witcher 2 kostar över 130 kr bara det nu under rean, om de inte hade mer än 50% rabatt tidigare...

Skrivet av walter_iego:
Skrivet av IceMan:

undrar som en annan kille gjorde, varför måste grafiken vara så mycket 90tal? MC äger. inget snack om saken, men att göra "samma" sak igen, finns det ett syfte bakom det eller försöks det att efterhärma MC stil?

Det är nog det som ska vara en del av charmen; stt man ser att det är ett Mojang-spel. Det finns så många där ute som kan göra snygga spel, men dessa blir inte nödvändigtvis roligare att spela. Jag tycker det är bra med kontraster.

Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java, det är inget medvetet val för att få en speciell charm, utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel och tror att han kommer undan med det (vilket han också gör, se bara på Minecraft).

Hoppas det blir riktigt bra, Torchlight 1 var ju helt okej första 3-4 timmarna, sen blev det hopplöst tråkigt.

Men mycket av det som gjorde ettan tråkigt (en enda grotta som bara gick ner och ner, ingen co-op, skillträd där man maxade en cool och rolig magi i början som sedan blev HEEELT värdelös sen så man fick ta bort gubben) verkar vara mycket bättre i tvåan.

Skrivet av sheiks:

Oj haha men 1-2 i varje stat kan göra rätt mkt. Jag kommer ihåg när jag fastnade på kulle i hell, räckte med att levla 2 levels, ca 5-6 + i alla stats. Jag tycker fortfarande de ska fixa en dungeon som är extra svårt så folk har ett mål med att levla alla dessa 160 levlar

Det var inte +5-6 av dina stats som gjorde att du klarade fighten, utan att du faktiskt gick upp två levels vilket innebär att du kom närmare Kulles level eller levlade över honom.

Vilket i sin tur gör att han gör mycket mindre skada på dig och du gör mycket mer skada på honom. Crit, Resists, Armor och dylikt är baserat på vilken level monstret du slåss mot är i förhållande mot dig.

Inom tio år, I find that hard to belive.

De bästa förrendrerade scenerna som finns idag är en bra bit från fotorealistiskt, speciellt om du har kontroll över kameran (som du ofta har i spel) och kan zooma in på grässtrån, ansikten eller sand. Och de scenerna kan ta veckor för en värstingdator att rendrera en frame.

Visst, om tio år kanske den typen av grafik kan finnas i realtid, men ett tränat öga kommer kunna särskilja det från live-action utan problem.

Och om någon tänker att Kim Libreri inte pratar om folk med "tränat öga" så hälsar min mormor som trodde Uncharted 1 var den nya Indiana Jones-filmen. Isf är vi redan där :).

Ni som säger att barbaren äger Inferno har nog inte testat på de andra klasserna...

Jag är i akt 3 inferno, men har lagt 7-8 miljoner på gear och kämpar mot vanliga kryp, champions med typ fire chain är bara att glömma.

Min kompis lirar demon hunter, äger allt med 200% magic find gear på som han köpt för 3-4 miljoner. Eftersom han bara behöver skada och kan glida runt med 7000 i liv och 0 resist all.

Det är lite trasigt...

Skrivet av Fevolas:

Jag säger inte att de inte har rätt till pengarna, men herregud vilka summor! 1 miljon dollar per skalle för utveckling av ett spel? Ingen dålig lön de verkar ha. Någon som vet mer specifikt vad det är de ersätts för?

Som jag förstod det (2009, var ju ett tag sen) så vart de anställda lovade en bonus utefter hur bra spelet sålde, sen så sålde det mer än något annat spel genom tiderna, med en hel del, så det blir ju ett par kulor...

Lekte runt lite i Akt 1, började leta nytt eqipment i akt 2 för att inte dö, dött som en tok i akt 3, men det löste sig ganska bra när jag gick mer på vitality istället för skada. Kör dock med fullt party, men ändå, överaskad att man faktiskt kan bli oneshottad på normal om man inte passar sig (Fallen Lunatic någon? )

*edit* överaskad på ett bra sätt då förstås, kan tänka mig att bossfighterna i Hell och Inferno kommer vara rätt episka med mekaniken på bossarna!

Civ 5 mod?

Skrivet av MasterKJK:

Kanske lite överdrivet att ha ett sånt kort. När min asus gtx 560ti oc klarar av alla nya spel på hög-max helt sjäv. Räcker med att uppgradera till SLI om jag vill. Kommer nog inte att köpa det kortet på ett par år allafall

Jag kör själv på ett gtx 560ti, och tycker att det inte alls hänger med i spel som The Witcher 2, Metro 2033 eller Battlefield 3 på High. Jag har dock inte överklockat. Så jag undrar, vad spelar du på för upplösning? Jag kör med 2560x1440, och det verkar som om inte ens gtx 680 orkar med en del av dem spelen på high/ultra med AA om man läser testerna.

Just nu håller min dator dock, och det kommer inte superkrävande spel på ett tag iaf, så kanske väntar tills gtx 685 (eller vad deras high-end single gpu kommer heta) och Ivy-Bridge.

Skrivet av zunkenrunken:

Det är ju en multimediamaskin och inte bara en spelkonsol. Att inte kunna se på sina DVD/BluRay-skivor på den är ju rent ut sagt idiotiskt...

Det är faktiskt den största nackdelen med att lämna ute en optiskt läsare, men går enkelt att lösa med en BluRay-spelar som tillbehör via usb, som de gjorde med HD-DVD back in the day. Xbox satsar ju mycket på att det ska vara en maskin för streaming online (även om utbudet inte är så stort utanför USA änsålänge), men om de skippar optiskt läsare så borde det finnas som tillbehör.

Skrivet av DrBagguette:

Rea, prispress, sjukamde priser på äldre spel, andrhandsmarknad, låna spel av polare....
Hur menar ni förespråkare att allt det där ska fungera?

Så det går inte att ha Rea på material online? Oj, Steam och alla andra liknande tjänster höll nästan på att lura mig, måste sett fel när de erbjuder massa spel med 70% rabatt och liknande...

Om spel kommer på USB-sticka eller liknande (samt också nerladdningsbart för dem som har Internetuppkoppling som inte är från 90-talet) så finns det inga problem med att låna din kompis sticka, eller att butiker pressar priserna på stickorna gentemot varandra, eller att man sänker priser på äldre spel (som t.ex Steam gör idag).

Och andrahansmarknaden kommer de såklart inte att stödja, varför skulle det? Det vore ju som att stödja piratmarknaden genom att lägga upp sina egna spel på piratebay.

Finns inget spel i historien som inte blivit crackat, så varför sabba för betalande kunder?

Jag tror Splinter Cell: Chaos Theory var ett av de absolut första spelen med Secure Rom, och det tog faktiskt ett år eller så innan det vart crackat, men efter det har det aldrig tagit över en vecka, så varför ens försöka om det kostar pengar och förstör för hederliga betalande kunder...

Bra CD Projekt, hoppas fler följer ert exempel!