Inlägg av Ahris

Inlägg som Ahris har skrivit i forumet

Skrivet av IMSG:

Har aldrig köpt ett spel i early access, tänker inte göra det nu heller, men hur funkar det? Uppdateras spelet kontinuerligt och mot slutet har man i princip den färdiga produkten, eller är det en gimpad version hela vägen fram till full release?

Misstänker att jag kommer tröttna på spelet rent generellt innan hela släppts och då slängt 600 spänn på ett demo.

I Larians fall släpper man spelets första akt, alltså en liten del av spelet, som early access för att testa allt nytt som införs under utvecklingen. Denna uppdateras kontinuerligt medan resten av spelet förblir hemligt till release.
På så sätt får spelarna som förbokar en sandlåda att testa allt i och även möjlighet att påverka spelets utveckling med önskemål om features och ändringar mm. utan att majoriteten av spelet spoilas innan det är färdigt. Early Access kommer att vara i minst ett år så de flesta kommer att testa en tid framöver och sedan lägga spelet vilande tills det släpps på riktigt.

Skrivet av Pretorian24:

Jag vet att det kan vara känsligt att prata grafik ("not that there is anything wrong with it.") men varför är grafiken så USEL!? Är det ett krav för att det ska fungera i VR?

VR innebär att spelet renderas separat för varje öga och kräver därmed dubbelt så mycket av din dator som ett vanligt spel. Det ska dock tilläggas att det inte ser lika 'uselt' ut i VR som det gör på en plattskärm eftersom det extra djupet gör att du ser allt på ett annat sätt.

Tror nog Cyberpunk 2077 blir höstens stora spel.
Personligen ser jag även fram emot Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning. Originalet var riktigt bra men led lite av att vara ett ommöblerat MMO, förhoppningsvis har det nya lite bättre fokus.

Ett namnbyte är ganska passande efter att Oculus grundare sparkades av Facebook.

@Soulless: Jag med hehe

Skrivet av CARTMAN:

Terve Kalle. En fråga.

Namnet ID SoftWare™. Har hört att ni uttalar det "iddd SoftWare" och andra iiie deee SoftWare™. Hur ligger det till egentligen. Har alltid trott det var iiie-dee tills jag hörde er. Ha det gött.

Om du vill ha ett oldschool-svar så sade de flesta i Sverige såvitt jag vet 'iiie deee' i slutet av 90-talet av den enkla anledningen att internet var väldigt litet och inte hade någon information om saken, det cirkulerade myter om vad det var en förkortning av, om det tex. var 'Idea' och jag vet att det ryktades om att det stod för 'Innovative designs' beroende på vilka kretsar man rörde sig i.
På den tiden var den svenska Quake-communityn delad i två grupper; Passagen och Torget, som var de stora internetportalerna (Quake server hostarna), de hade sina egna kulturer så de hade säkert olika tolkningar av vad Id stod för. Torgets Quake/spelservrar kallades FragZone och sedermera FZ men båda portalerna försvann sakta men säkert i och med att internet växte.

För länge sedan spelade jag på Everquetsts rollspelserver Firiona Vie, när den var ny hade den väldigt strikta specialregler som redan från början gjorde spelet svårare, man kunde tex. inte förstå andra raser utan att lära sig deras språk mm.

Jag anslöt mig till ett 'hardcore RP' guild som var strikt för goda och neutrala karaktärer, vilket innebar att vi inte kunde associera oss med onda klasser förutom om det var för att döda dem.

Det ansågs omöjligt för guilds av den typen att raida, dels för att vi gjorde allt 'in character' och dels eftersom vissa onda klasser var essentiella för raids men vi anslöt oss till en allians av andra likasinnade guilds och lyckades mot alla odds genomföra alla raids vi tog oss an, skaffade epics mm.
Om jag minns rätt så var jag var till och med den andra Gnome Paladin som fick en epic i Everquest och den första Paladinen som fick en på vår server (Paladin hade den i särklass svåraste epic questen på den tiden).

Allt 'in character' och allt utan onda klassers medverkan. Det var väldigt svårt och tidskrävande men extremt belönande när man lyckades.

Man kan nog inte säga att 'gamers' har bättre reaktionstider än någon annan, däremot får spelare av vissa typer av spel det. Men det här är ju inget mysterium utan det har sedan urminnes tider varit känt att man blir bättre ju mer man gör något och att man fysiskt och mentalt förändras/anpassas för att kunna göra det bättre. Processen kallas 'Träning'.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Kampanjen kommer säkert vara kort, men de har garanterat lagt mycket krut på multiplayer också.

Ja det är inte många som skaffar det för kampanjens skull, det är multiplayer alla är ute efter. Det har dessutom VR-stöd, vilket nästan garanterar att vi som gillar VR köper det.

Skrivet av KoP:

Man är gammal när man vet att man lyssnat på Jesper Kyd sedan han komponerade musik på C64'an/Amigan. :'D

Go Silents!

Jag tror många har illusioner om vad en hög fps innebär för spelandet.
Högre uppdateringsfrekvens ger en stabilare och skarpare bild så jag tror att man har lite lättare att se vad som pågår och få en viss fördel av den anledningen men det är ju inte så att ens reaktioner registreras snabbare bara för att man har bättre bild.
Av våra populära FPS har i dagsläget Overwatch högst upplösning på sina serveruppdateringar med 64 Hz/ticks i sekunden och det innebär att oavsett hur snabba reaktioner man har kommer det som visas på skärmen ändå att rundas ner till de 64 Hz som servern är begränsad till. Man kan kanske få lite exaktare timing med högre fps men en spelare med 500 fps har egentligen inget praktiskt övertag så länge motståndaren har minst 64 fps och en nätverksanslutning med tillräcklig bitrate.

Det ryktas att Valorant kommer att få 128 Hz på sina servrar så småningom och då kommer naturligtvis 60 fps att vara en riktig nackdel men just nu är det väldigt mycket placebo i att skaffa dyra grafikkort för att prestera bättre i onlineshooters.

Alla medelålders gubbar som vill ha ett nytt Biowarespel på Infinity engine är BG3's största fiende, för det är ju den nostalgin i stort sett alla klagomål på design och combat är grundade i.

Det är ju en självklarhet att Larian gör spelet i sin egna stil eftersom det är hela orsaken till att WotC gav dem licensen, deras underliggande system är tekniskt sett helt överlägsna allt som Bioware någonsin producerade och DOS-serien den mest respekterade i genren på många år.
Sedan måste man förstå varför WotC licensierar D&D överhuvudtaget; De vill att fler ska börja spela D&D och köpa deras produkter, det är därför BG3 har tärningar och använder 5th edition som grund för spelet.

Man kan spela Pillars of Eternity om man vill ha mer Infinity engine, ska man på allvar jämföra BG3 med sina föregångare får man nog vänta tills man har sett mer av story och karaktärer, som i ärlighetens namn är vad som gjorde gamla BG minnesvärda.

Någon undrade vad som är fel på combaten i gamla BG och svaret är 'inget särskilt' om man spelar det som en Diablo-klon men 'det mesta' om man vill spela dessa D&D-spel med den frihet och kontroll som D&D kan erbjuda.

Arkane har alltid varit dedikerade till att göra spel i samma anda som Looking Glass Studios, som bla. definierade den moderna stealth-genren med Thief. Alla deras egna IP har en direkt anknytning till LGS, vilket de är helt öppna med och ofta skyltar med i form av easter eggs.

Arx Fatals - Ultima Underworld
Prey - System Shock
Dishonored - Thief

Arx Fatalis kanske är lite bortglömt numera men det är ett helt underbart spel med ett unikt magisystem.
Övriga projekt har gjorts på uppdrag av respektive utgivare och är inte deras egna IP men jag rekommenderar starkt Dark Messiah of Might & Magic om man gillar Dishonored.

Coolt! Så med Vampire The Masquerade: Bloodlines 2 får vi två nya world of darkness-spel snart.

Skrivet av Kiario:

Det går väl inte att spela alls då om man redan kör VR?
Man måste ju ha två olika konfigurationer att byta emellan om man vill flyga i VR och sen ta av sig headsetet vid FPS delen?
Inget köp av mig heller.

Man väljer vilka expansioner man vill spela med i launchern redan nu, vill du köra VR väljer du helt enkelt Horizons istället för Odyssey när du startar.

Att expansionen saknar VR vid launch är helt logiskt, förutom att det troligen kommer att ha högre krav på hårdvara är det ett ganska stort projekt att VR-anpassa ett FPS, det är inte alls samma som att gör det till en simulator/cockpit.

De flesta som kör Elite Dangerous gör det inte i VR, så varför skulle majoriteten behöva vänta på att VR-stödet blir klart?

Skrivet av erikcedervall:

Kan hålla med att det känns lite arkadigt pga förmågor och design. Men tävlingsaspekten är fortfarande där och jag tror det vekrkligen kan växa som en esport. Men sen kan ju Riot lika gärna göra en Overwatch och fokusera mer på arkad-känslan. Vem vet.

Håller med dig, jag gillar inte Valorant eftersom jag inte gillar CS-konceptet överlag men allt är designat från grunden med e-sport och skillbaserat spel i åtanke, jag ser potentialen det här spelet har för just e-sport och hur det kan vara väldigt attraktivt för de som gillar tävlingsinriktad aimbaserad gameplay.
Den bantade grafiken och de överdrivna kontrasterna är ett medvetet designval för att göra allt supertydligt och rättvist. Gör man ett misstag är det inte pga. otydliga grafiska effekter och annat lull utan det är tydligt vart gränsen för tex. rökmolnen går, dör man så är det ingen tvekan om varför.
Utvecklarna vet att de som spelar på elitnivå ändå drar ner grafiken till ett minimum så de har helt enkelt besparat dem besväret samt gjort det mer rättvist för de som alltid har sina inställningar på max.

Skrivet av loerk:

Det där är ju direkt felaktigt, då alla följer en viss standard så vet de exakt vad som ska optimeras. De första PCI.E 4 diskarna kan redan flytta 5.5GB/S i okomprimerad data.
De kommer snabbt bli snabbare.
Det går ju redan att nå 28 GB/S på en PC, även om detta inte finns för oss konsumenter riktigt ännu. Det som finns på den professionella marknaden trillar alltid ner till oss.

Tror inte du förstår vad jag menar, det är fortfarande en standard som måste följas vilket innebär att man inte kan lägga till några bättre lösningar och en disks prestanda är helt oväsentlig om inte kontollhårdvaran på moderkortet är kapabel att hantera den. Det spelar ingen roll vilken bandbredd en standard klarar, finns en bättre lösning som avviker från standarden är den ett hinder. Skräddarsydd hårdvara är alltid potentiellt bättre än universalhårdvara.

Underskattat spel som fick ganska mycket kritik när det släpptes men jag gillade det även om det som Single player-MMO var lite underligt ibland.

Jag kommer nog skaffa det här för att jag alltid har gillat temat och looken men det har nog alltid varit solklart att det är ett socialt sandlådespel och inget annat.

Edit: Efter att ha installerat det och kört introt kan jag konstatera att det inte kommer att bli något spelande på ett tag pga. överbelastade servrar. Det går helt enkelt inte att ansluta.

Skrivet av robbis:

Alltså jag är ingen pc master race boy utan älskar min ps4, switch och Google stadia. Men varför är ps5 så stort steg framåt, det är ju samma/sämre hårdvara än i tex en ny pc? Eller har jag missat nån ny ssd teknik som är nytt för ps5? Ssd har ju funnits en evighet nu. Laddar snabbare men det är ju inte nå Game breaking direkt. Min sambo kör ESO på ssd och jag kör på en Sshd, ibland laddar hon snabbare, ibland jag. Vad gör att ps5ans är så mycket bättre än en vanlig ssd?

Sony designar alla typer av hårdvara inklusive lagringsmedia so jag gissar att de har skräddarsytt hårdvara för lagring som är effektivare än en vanlig SSD. Till skillnad från en konsoll är PC ett ineffektivt system eftersom det är modulärt, vilket innebär att moderkort inte kan optimeras för en specifik disk utan måste passa för alla disktyper. Sony behöver bara designa SSD-chip och I/O som är optimerade för varandra för att bli bättre än något som finns till PC.

Med andra ord tror jag att de har specialtillverkade kretsar för lagring som inte finns i handeln.