Inlägg av Mellanare

Inlägg som Mellanare har skrivit i forumet

Skrivet av Riporto:

Sluta skriva "nyheter" om Star Wars: The Old Republic, det är ingen som bryr sig.

Sicken missbedömning!
Jag bryr mig...
...och jag spelar inte ens spelet.

Eget format på skivorna ser jag, som nintendos föregående konsoler. Men jag undrar, kommer den kunna spela CD-, DVD- och Bluray-skivor? Kommer man kunna lagra film på den för att spela upp?

Om den gör det funderar jag seriöst på att ersätta mitt PS3 med denna som mediacenter. Touchscreenen kan vara ett ypperligt tillbehör, som de där fake Samsung Galaxy S2orna som följer med Samsungs SMART-TV.

Skrivet av Zerofaith:

Skräll. Detta kommer Blizzard aldrig att förlora. "Requires battlenet" står det klart och tydligt. Att deras tjänst havererat under den anstormning av människor är mänskligt.

Stämmer man ica när favoritsmöret sålt slut ? Nä man åker till nästa ica. Så jävla enkelt är det!

Är du bränd på riktigt eller? Säg att SF säljer 25,000 biobiljetter till 1 visning kl 18 ikväll av nya filmen Prometheus. På baksidan av biljetten så står det att man MÅSTE ha en sittplats för att se filmen.

Klockan blir 18 och 25,000 biobesökare dyker upp för att se filmen men salongen rymmer bara 550 personer och således kommer 24,450 personer inte in. SF var väl medvetna om att de sålt många fler biljetter än salongen har platser.
Men nu tycker alltså du att SF inte har något ansvar för det stod ju faktiskt att det krävs en sittplats för att se filmen? Pfft, aldrig att du skulle tycka det var okej.

Så snälla, snälla, dra ur tungan ur Blizzards rektum och var tyst om du inte har något vettigt att komma med.

Skrivet av Struggle:

Ok, va bra då.

Om du läser alla inlägg så förstår du att det inte är ljusstyrkan jag snackar om. Den spelar ju ingen roll, bara dra ner gamman tills skärmen är kolsvart så har du det mörkaste Diablot oavsett om det är 1an, 2an eller 3an i ljusstyrka mätt.

Nej du, gå tillbaka och läs alla inlägg eller läs dem igen och skumma inte om du nu verkligen hade läst dem redan. Gör det så bör du förstå vad jag syftade på. (Hint; det är inte ljusstyrkan.)

Dessutom använde jag typ 5 adjektiv till i den där meningen som du så fint tog ur sin kontext.
Vad ville du få fram genom att singla ut 1 av 6 adjektiv och säga att du tycker att jag minns fel på just det ordet?

Skrivet av Alphons Alphahane:

Synd att de inte har med WW2-planen från San Andreas. Dogfights ovanför Los Santos vore trevligt.

Listan är med största sannolikhet inte komplett, mer av en sorts geekig teaser.

Skrivet av Gandir:
Skrivet av Woffen:

Det är ju inte Bethesda som hotar att stämma, det är Zenimax. En jäkla skillnad där!

Vet inte om jag skulle se de som så stor skillnad, bara att beslutet tas på en högre nivå inom företaget.

Jo det är en stor skillnad. Bethesda är en utvecklingsstudio som ägs av moderbolaget Zenimax som även äger fler utvecklingsstudios. Att anklaga utvecklarna på Bethesda för vad deras ägare och deras knippe advokater gör skulle vara lite som att skälla på en restaurangchef på en McDonalds för att McDonalds Sverige beslutat att sluta sälja glass... Poänglöst och missriktat.

Kan ju säga att Pete Hines som är "VP of PR and Marketing" på Bethesda skrev denna kommentar till nyheten på toucharcade.com;

Skrivet av Pete Hines:

Much ado about nothing. The app is up and will remain up.

Skrivet av snurrfint:
Skrivet av Mellanare:

Men herregud vad allt var ljust och gulligt i denna "hemliga" level... Såhär ska inte Diablo's estetik vara, helst inte ens på en bonus-nivå, även om det kanske inte är det viktigaste ifall resten hade varit okej.
-------------------

Är det bara jag som stör mig på att spelets genomgående estetik har gått från 1'an och 2'ans mörka goth-stil till en mer puttenuttig, gulligull-stil. Allt är i ljusa, fina färger, pasteller överallt?

Zombies har en mysig, babyblå färg och deras hud ser lika len ut som barnrumpor. Man vill bara springa fram och gosa med dem. Även där de lyckats få in lite mörkare och dystrare färgpaletter så är modellerna runda och bulliga till formen och stilen på landskapen ser lite barnsligt ut i form och färg. Allt verkar gå i WoW's anda när det gäller stilen och estetiken.

Haha, inser du inte att de gjort denna level bara för att driva med sånna som dig? Sånna som tror att spelt blir coolare och bättre om man gör om spelets färgpallet till en grå soppa och försämrar readablilty så att man inte längre kan urskilja en sten från ett fiende.

Blir lite extra kul när du ska klaga på detta i just denna tråd.

Om du kanske tog dig tid och läsa inlägget och inte bara den absolut första meningen så ser du att det står att just den här bonus nivån inte spelar någon roll IFALL resten av spelet hade varit okej.

Det är inte den nya "cow-leveln" jag kritiserar, även fast den var extremt skrikig till råga på resten av gulligullet i spelet. Det är hela spelets estetik jag har uttryckt min åsikt om i inlägget.

Ge fan i att kissa ner mina åsikter om du inte ens pallar ta dig förbi första meningen innan du börjar spy galla över mitt inlägg.

Skrivet av farbrorwiwi:

Tack som tusan, Mellanare! Ska döpa min character efter dig till din ära

Haha, tack. Glöm inte killarna som knåpade ihop filtret bara.

Och sprid sidan [www.darkd3.com] till alla som vill ha tillbaka den mörkare, skarpare och mer gritty känslan från 1'an och 2'an.

Jay Wilson, Game Director för D3 har bekräftat via sin twitter att det är tillåtet att använda DarkD3.

Skrivet av Jay Wilson:

"TOS against mods is so we can ban cheaters. I agree DarkD3 is not a cheat...yet. As long as it is not a cheat, no ban is likely."

Skrivet av Morgurthion:

Det är inte bara ljusnivån det handlar om. Jag håller med om att det inte alls är samma ödsliga undergångskänsla i Diablo II som i första spelet, men det var fortfarande ganska så rått. Den ljusaste akten är akt II, rent ljusnivåmässigt. Men det är ändå en stekhet öken där det ligger ruttnande kroppar som äts av gamar här och var, och där man måste ge sig ner i uråldriga katakomber för att slåss mot ondskan.

Som sagt, egentligen tycker jag tvåan gick lite åt fel håll det med, och man borde kört på mer i första spelets stuk, men det är först med Diablo III man gått för långt.

De skulle skitit i att göra hela världen till en lummig fantasy-värld. Eller ännu hellre, de skulle gjort som i Diablo, där man inte alls förklarade omvärlden, man var i Tristram, en till synes helt vanlig medeltida by utan allt för överdrivna fantasy-inslag (magiska vapen och artefakter skulle t ex kunna vara något som kommit upp ur helvetesrevan, inte något som tillverkas över hela världen). Men där en reva till helvetet öppnat sig och de få kvarlevande byborna sakta väntar in undergången. Mer än så får man inte veta, allt är hopplöst och mörkt, ändå beger man sig ner och möter mörkret. Djävligt obehaglig och kuslig stämning, vridet, rått och mörkt. Diablo när det var som bäst.

"Lite" glada nyheter till de som inte vill att sitt D3 ska ha den där färgglada, drömlika och suddiga finishen.

Tydligen är vi inte ensamma om att tycka att den mysiga och ljusa estetiken är helt fel riktning för Diablo. Någon har gjort ett grafikfilter till D3 så man i alla fall får bort det där ljusa blur-filtret som påminner om Gaussian Blur som finns i vissa bildredigeringsprogram. (*host* Adobe *host*)

Detta är inte en mod och den ändrar inte på några filer i spelmappen, utan använder ett externt Direct3D post processing-filter för att lägga på darken- samt sharpen-filter på spelet.

Man kan välja mellan några olika inställningar för filtret. Efter att ha provat runt lite så rekommenderar jag den starkaste inställningen på både darken + sharpen.

Jag är mycket trevligt överaskad av resultatet, hela tonen ändrades till den stilen vi är vana att se i Diablo-spelen. Men förvänta er inga mirakel då alla modeller och landskap fortfarande är sig lika till formen, men det känns mycket mer likt de tidigare spelen i det att mörkret, skärpan och den där gritty-känslan kommer tillbaka.

I det här youtube-klippet växlar de fram och tillbaka med filtret på och av och visar tydligt vilken skillnad det blir.

Ta en titt på klippet i HD och fullscreen och döm själva.

Klicka här för att komma till sidan där du kan jämföra skillnaden mellan att ha spelet vanilla samt de olika inställningarna. Där finns nerladdningslänkar också.

Ska testa lite själv nu.

EDIT: Jag har testat själv lite nu och det fungerar bra i fullversionen. Eftersom den inte ändrar på någonting i själva spelet utan lägger på en overlay på samma sätt som FPS mätaren i FRAPS läggs på "ovanpå" spelet så ska inte det här strida mot ToS.

Alltså detta bör vara fullt tillåtet, men jag är inte säker då inga blåa har kommenterat det trots att det här först släpptes i slutet av januari.
Rekommenderar Stronger eller Hardcore som inställning för Darken-filtret och Sharpening - ON.

Skrivet av Luciphear:

Snälla FZ, ta bort ett par av hans spam-kommentarer. En räcker gott och väl.

Och för att ge ett svar på det, jag håller inte med. Visst håller jag med om att det ser väl lite "färggladare" ut på bilderna, men när jag själv spelar ingame tycker jag att det är precis rätt känsla. Den är behaglig.

Om du anser att det känns fånigt eller färgglatt, eller som "WoW" får du gärna tycka. Jag håller i alla fall INTE med.

Tror du inser själv att det inte är medvetet spam utan forumet som flippade ur. Istället för att posta mitt inlägg så gav den mig ett felmeddelande att tråden ej existerade, försökte 3 gånger utan att det gick att posta sen tappade jag helt kontakten med hela FZ. När väl sidan blev kontaktbar igen så hade det blivit så där. Har redan skickat in en felrapport så de lär ta bort kopiorna så fort någon av dem vaknar.

Men som jag skrev, det är inte bara färgerna jag anser att de misslyckats med, utan hela estetiken. Hurvida det är behagligt eller inte med den nya estetiken är ju inte det jag snackar om, jag tycker också den är mer behaglig och mysig att titta på. Det jag säger är att det inte ska vara behagligt och mysigt. Det ska vara Diablo, inte Fable, estetiken ska vara kall, hård och ogästvänlig... Mörk och skrämmande... Ångest och galenskap... Jag tycker att de har gått ifrån Diablo-stilen för mycket, och det är uppenbart när man spelar de båda på varsin skärm bredvid varandra.

Det är inte Diablo längre. Visst, det bygger vidare på samma bakgrundshistoria och lore, men det är ett helt nytt spel. Istället för D3 har vi fått The Legend of Diablo: Ocarina of Time...

Skrivet av Morkrah:
Skrivet av Mellanare:

Men herregud vad allt var ljust och gulligt i denna "hemliga" level... Såhär ska inte Diablo's estetik vara, helst inte ens på en bonus-nivå, även om det kanske inte är det viktigaste ifall resten hade varit okej.

Tror du har missat poängen

Haha, vadå, fattar inte? Vad är poängen med att de gjort hela spelet genomgående ljust och gulligt? Som jag skrev, den här hemliga nivån spelar ju ingen roll men de har gjort det med hela spelet.

Trippel-post. Snälla radera.

Dubbelpost. Snälla radera.

Men herregud vad allt var ljust och gulligt i denna "hemliga" level... Såhär ska inte Diablo's estetik vara, helst inte ens på en bonus-nivå, även om det kanske inte är det viktigaste ifall resten hade varit okej.
-------------------

Är det bara jag som stör mig på att spelets genomgående estetik har gått från 1'an och 2'ans mörka goth-stil till en mer puttenuttig, gulligull-stil. Allt är i ljusa, fina färger, pasteller överallt?

Zombies har en mysig, babyblå färg och deras hud ser lika len ut som barnrumpor. Man vill bara springa fram och gosa med dem. Även där de lyckats få in lite mörkare och dystrare färgpaletter så är modellerna runda och bulliga till formen och stilen på landskapen ser lite barnsligt ut i form och färg. Allt verkar gå i WoW's anda när det gäller stilen och estetiken.
Dessutom ser hela spelet ut som om de lagt på gaussian blur, allt ser ut som i en dröm med det suddiga skenet över hela paketet som komplement till de vackra, mjuka färgerna.

Diablo för mig ska vara mörkt, kallt och skrämmande med hysteriskt dystra färger, vassa kanter och väldigt mörkt och skrämmande i allmänhet.
Jag vill springa runt i en dödstyst krypta som verkar helt tom men så efter 3 minuter och en trappa ner så springer man helt plötsligt rakt i famnen på en flock med stora, skrämmande Umber Hulks och då sätter man hjärtat i halsgropen och adrenalinet börjar pumpa.

Här är en bra bild som visar vad jag menar, den här bilden visar endast vad som är fel rent färgmässigt. (klicka på bilderna för full storlek)

http://www.blog4diablo3.com/wp-content/uploads/2012/02/itshouldrh51.jpg

Men utöver färgerna så skulle jag ha velat ha mer Diablo-stil i själva estetiken. Alltså mer som det var i D1 och D2, innan allt blev kramigt och bulligt med söta små mulliga hus och mjuka, kramgoa zombies.

Jämför bilderna nedan från D2 och D3 och känn vad mycket estetiken har gått rakt mot Warcraft's mer mjukare, ljusare och rundade stil.

Diablo 2
http://img689.imageshack.us/img689/627/episode2tristram.jpgDiablo 3http://nspot.net/wp-content/uploads/d3ss1.jpg

-----------------------------

Diablo 2
http://media.desura.com/images/games/1/14/13824/Diablo-2-highres-8.jpg
Diablo 3
http://www.acgart.com/var/albums/%22Diablo-3%22-latest-screenshots/Diablo%203%20latest%20screenshots%20(23).jpg

-----------------

Till er som nu kommer säga att jag har fel, det är mörkare och mer skrämmande än någonsin; starta upp D2 på er laptop och spela lite side-by-side med D3 så får ni se hur kramvänligt Diablo nu har blivit. Påstår ni annat så ljuger ni antingen för mig eller så blir ni lurade av eran egen hjärna.

(P.S. citera inte hela inlägget tack, ta bort bildlänkarna eller välj det stycke du vill kommentera så slipper vi en massa jobbiga kopior )

Skrivet av KatOne:

Verkar ha rätt lågt tempo. Hoppas på rocket jumps.

Var det inte en rocketjump @00:20?

Det är otroligt rolig läsning i den andra tråden som är länkad i denna nyhet. Hade inte läst igenom den förut. Någon skriver t.ex. att denna ogillar HBT-personer på grund av hans religösa tro och vill därför inte se någonting som har med HBT att göra i sina spel...
Haha. Av någon anledning har han fått för sig att han måste köpa spelen, att det inte är helt upp till var och en att köpa och spela ett givet spel.

Det är enormt underhållande att se vissa människors reaktion till vad andra väljer att göra med sina produkter.
Sådant ramaskri som det blir runt homosexualitet i spel ser man nästan aldrig i filmindustrin konstigt nog.

Kan det bero på att den dominerande andelen gamers är killar åldern 12-25?

Skrivet av caelestis:
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av caelestis:
Skrivet av Mellanare:

Nja, skulle snarare vilja säga att den teknologin som finns tillgänglig för gemene man i dagsläget inte är tillräcklig för att förverkliga ett MMO som lever upp till Skyrim's standard

Skulle nog vilja påstå att det är fullt möjligt. Dock höjs ju den estetiska ribban varje gång de släpper ett nytt singleplayer spel. det kan till exempel vara svårt att få skyrim att flyta på med 100 spelare på skärmen, medan detta kanske är genomförbart i oblivion i dagsläget. Ett singleplayer spel kommer med största sannolikhet alltid se bättre ut än ett mmo för att miljön är mer kontrollerad.

Däremot förstår jag inte varför de väljer att använda sig av en annan motor när de har en egen som de skulle kunna optimera för denna typ av spel, jag menar.. De lär ha en del folk som är insatta i det samt att det lär bli billigare? Vad jag förstår är det en annan avdelning som håller på med det, vilket kan förklara saken... Men det är tråkigt.

Nu var det ju inte grafiken som jag syftade mest på utan själva mekaniken bakom spelet. T.ex. stridssystemet i Skyrim, jag tror det är svårt att få det att fungera i RvR i ett MMO i dagsläget. Det kan också vara ett skäl till att de väljer att köpa in en annan motor då Hero Engine (eller vad den heter) är byggd för just den typen av WoW-mekanik som TOR använder och World of Elder Scrolls kommer använda.

Sen tror jag inte de har så många med erfarenhet från de riktiga TES-spelen då detta är en helt ny studio, Zenimax Online, skapad av Bethesdas ägare, Zenimax. De har inte så mycket mer att göra med Bethesda än att just ha samma moderbolag.

ok, jag trodde att du menade hårdvara när du pratade om "teknologin som finns tillgänglig för gemene man". Ser ingenting som hindrar stridssystemet dock, finns ju reda liknande stridssystem i multiplayer där man spelar (rätta mig om jag har fel) 64 spelare på en karta, Mount & Blade.

Jo men det var hårdvara och internetanslutningar jag pratade om.
Jag tror inte dagens teknologi skulle klara av säg 300 spelare (det hände hela tiden i DAoC) på samma område i RvR utan lagg.

Skrivet av caelestis:
Skrivet av Mellanare:

Nja, skulle snarare vilja säga att den teknologin som finns tillgänglig för gemene man i dagsläget inte är tillräcklig för att förverkliga ett MMO som lever upp till Skyrim's standard

Skulle nog vilja påstå att det är fullt möjligt. Dock höjs ju den estetiska ribban varje gång de släpper ett nytt singleplayer spel. det kan till exempel vara svårt att få skyrim att flyta på med 100 spelare på skärmen, medan detta kanske är genomförbart i oblivion i dagsläget. Ett singleplayer spel kommer med största sannolikhet alltid se bättre ut än ett mmo för att miljön är mer kontrollerad.

Däremot förstår jag inte varför de väljer att använda sig av en annan motor när de har en egen som de skulle kunna optimera för denna typ av spel, jag menar.. De lär ha en del folk som är insatta i det samt att det lär bli billigare? Vad jag förstår är det en annan avdelning som håller på med det, vilket kan förklara saken... Men det är tråkigt.

Nu var det ju inte grafiken som jag syftade mest på utan själva mekaniken bakom spelet. T.ex. stridssystemet i Skyrim, jag tror det är svårt att få det att fungera i RvR i ett MMO i dagsläget. Det kan också vara ett skäl till att de väljer att köpa in en annan motor då Hero Engine (eller vad den heter) är byggd för just den typen av WoW-mekanik som TOR använder och World of Elder Scrolls kommer använda.

Sen tror jag inte de har så många med erfarenhet från de riktiga TES-spelen då detta är en helt ny studio, Zenimax Online, skapad av Bethesdas ägare, Zenimax. De har inte så mycket mer att göra med Bethesda än att just ha samma moderbolag.

Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av joffjoff:

Ingen first person? då kan man lika väl låta det va.

Nej, inget first person... Inte heller stridssystemet som Skyrim har, där du kontrollerar båda händerna i realtime. Istället så kommer de använda sig av Hotbars och Hotkeys, de har själva använt termen "World of Warcraft-mechanics" för att beskriva hur stridssystemet kommer fungera.
Med andra ord inte realtime som i TES spelen utan World of Elder Scrolls kommer titta på WoW's stridssystem.

Det enda som verkar skilja det här från skaran hittills är public dungeons och stort RvR a'la Dark Age of Camelot för er som minns det. Lyckas de få in DAoC's superba känsla från deras RvR i World of Elder Scrolls kan just den aspekten bli ganska häftig.

MEN, det kräver en stor spelarbas vilket de inte kommer att få. Detta eftersom de satsar på att stjäla WoW's kunder genom att "göra det bekvämt för folk som kommer från stora MMO's" (deras egna ord) istället för att satsa på att få in de som älskar TES-spelen och den mekaniken som finns där.

Istället slänger de TES' rulebook på brasan och kopierar den som redan finns i WoW och alla dess kopior för att det ska vara lätt för de som spelar WoW och alla liknande att gå över till World of Elder Scrolls.

Sen blir jag förbannad på att de pekar på DAoC och säger så ska vi göra, för att senare i samma veva påstå att de inte tänker leverera Player Housing för att det är för svårt att implementera i ett MMO. Grattis grabbar, DAoC hade player housing som fungerade utmärkt, men ni klarar inte av det menar ni alltså.

Asså jag tror inte TES stridssystem skulle funka i ett MMORPG. Fan minsta lilla lagg så går ju allt åt skogen med blocka och bonka liksom. Känns som bäddat för frustration. Jag älskar TES men fan, ALLT är inte ämnat för multiplayer så är det bara. Kolla bara red dead redemption och GTA. Asbra spel, men multiplayer fungerar inte... Det är inte den typen av spel helt enkelt.

Nja, skulle snarare vilja säga att den teknologin som finns tillgänglig för gemene man i dagsläget inte är tillräcklig för att förverkliga ett MMO som lever upp till Skyrim's standard och mekanik.

Någon dag kanske tekniken är där men tills dess så är det ett misstag att göra det här spelet. Det enda det här spelet kommer lyckas med är att göra det bra mycket svårare att lansera ett nytt "äkta" TES MMO när tekniken är tillräckligt utvecklad. Detta eftersom World of Elder Scrolls skadar deras trovärdighet rejält när det gäller MMO's.

Såg att någon kommenterade att vi inte borde döma ut World of Elder Scrolls eftersom det inte släppts någon info ännu, bara några bilder.
Det vi baserar vår kritik på är artikeln i GameInformer, en tidning, där utvecklarna själva säger att spelet kommer använda sig av "WoW-mekanik" i striderna, inga strider i realtid, det kommer använda sig av Hotbars och abilities med cooldowns osv osv. Läs artikeln, tror Ankh länkade den högre upp i denna tråd.

Skrivet av joffjoff:

Ingen first person? då kan man lika väl låta det va.

Nej, inget first person... Inte heller stridssystemet som Skyrim har, där du kontrollerar båda händerna i realtime. Istället så kommer de använda sig av Hotbars och Hotkeys, de har själva använt termen "World of Warcraft-mechanics" för att beskriva hur stridssystemet kommer fungera.
Med andra ord inte realtime som i TES spelen utan World of Elder Scrolls kommer titta på WoW's stridssystem.

Det enda som verkar skilja det här från skaran hittills är public dungeons och stort RvR a'la Dark Age of Camelot för er som minns det. Lyckas de få in DAoC's superba känsla från deras RvR i World of Elder Scrolls kan just den aspekten bli ganska häftig.

MEN, det kräver en stor spelarbas vilket de inte kommer att få. Detta eftersom de satsar på att stjäla WoW's kunder genom att "göra det bekvämt för folk som kommer från stora MMO's" (deras egna ord) istället för att satsa på att få in de som älskar TES-spelen och den mekaniken som finns där.

Istället slänger de TES' rulebook på brasan och kopierar den som redan finns i WoW och alla dess kopior för att det ska vara lätt för de som spelar WoW och alla liknande att gå över till World of Elder Scrolls.

Sen blir jag förbannad på att de pekar på DAoC och säger så ska vi göra, för att senare i samma veva påstå att de inte tänker leverera Player Housing för att det är för svårt att implementera i ett MMO. Grattis grabbar, DAoC hade player housing som fungerade utmärkt, men ni klarar inte av det menar ni alltså.