Så tänkte Mass Effect 3-utvecklarna kring homosexualiteten

Robot
Så tänkte Mass Effect 3-utvecklarna kring homosexualiteten

"Jag ville verkligen undvika att skriva något som folk skulle tolka som 'det där är en hetero-kille som gör lesbiska för andra hetero-killar'", säger en av Bioware-författarna.

#bioware


Inaktiv
Så tänkte Mass Effect 3-utvecklarna kring homosexualiteten

Riktigt bra gjort!

Medlem

Såklart är det skitbra att möjligheten finns.

Medlem

Jag gillade när min Jane hade ihop det med den blå Asari-bruden i alla fall.

Medlem

går väl bra, så länge det är bra skrivet...
ME3 hade det inte bra skrivet.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

Stort tack till Bioware som behandlar ämnet på ett värdigt sätt.

Medlem

Helt klart en punkt där Bioware är ett föredöme.

Nu vill jag bara se slutet på trilogin också så är jag nöjd.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

cred till EA, Bioware och författaren.

Medlem

Kul att se att ingen homofob har hittat till tråden ännu.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag undrar verkligen varför de bestämde sig för att plötsligt göra Ashley till en transvestit i 3e spelet, hon var uppenbarligen inte det i de andra två spelen, pinsamt dåligt bioware. Jag antar att man är ett föredöme bara man försöker nuförtiden för det är knappast kvalite på biowares senaste produkter - ME3 och DA2, otroligt dåligt skrivna båda två.

Medlem

jag är kär i traynor

Medlem

Det är otroligt rolig läsning i den andra tråden som är länkad i denna nyhet. Hade inte läst igenom den förut. Någon skriver t.ex. att denna ogillar HBT-personer på grund av hans religösa tro och vill därför inte se någonting som har med HBT att göra i sina spel...
Haha. Av någon anledning har han fått för sig att han måste köpa spelen, att det inte är helt upp till var och en att köpa och spela ett givet spel.

Det är enormt underhållande att se vissa människors reaktion till vad andra väljer att göra med sina produkter.
Sådant ramaskri som det blir runt homosexualitet i spel ser man nästan aldrig i filmindustrin konstigt nog.

Kan det bero på att den dominerande andelen gamers är killar åldern 12-25?


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

AW8
Medlem
Skrivet av Tybalt:

Kul att se att ingen homofob har hittat till tråden ännu.

Sant.


signatur

PC gamer 'til I die.

Inaktiv
Skrivet av Mellanare:

Det är otroligt rolig läsning i den andra tråden som är länkad i denna nyhet. Hade inte läst igenom den förut. Någon skriver t.ex. att denna ogillar HBT-personer på grund av hans religösa tro och vill därför inte se någonting som har med HBT att göra i sina spel...
Haha. Av någon anledning har han fått för sig att han måste köpa spelen, att det inte är helt upp till var och en att köpa och spela ett givet spel.

Jag hör att det är mig du refererar till. Jag har aldrig hävdat att jag prompt MÅSTE köpa ett visst spel eller att det INTE är upp till var och en att göra det valet. Vad jag däremot sagt är att det är ett inslag som jag ogillar och därför inte vill ska vara inkluderat i spelet.

Skrivet av Mellanare:

Det är enormt underhållande att se vissa människors reaktion till vad andra väljer att göra med sina produkter.
Sådant ramaskri som det blir runt homosexualitet i spel ser man nästan aldrig i filmindustrin konstigt nog.

Ramaskri? Jag kan då inte påminna mig om att mainstream-media valt att belysa den här frågan. I övrigt så skulle jag säga att spel är ett yngre medium där fler saker händer för första gången. Få spel har varit lika uppmärksammade som Mass Effect och därför så blir det också något som uppmärksammas.

Skrivet av Mellanare:

Kan det bero på att den dominerande andelen gamers är killar åldern 12-25?

Det kan det förstås bero på men det kan även bero på att spel är ett interaktivt medium till skillnad från t ex film där du bara presenteras en färdig historia.

Medlem

Skönt när man för en gångs skull ser den vanliga bögen i media. Det är störande att bli "representerad" av folk som man inte har någon igenkänning i överhuvudtaget... ni vet den där regnbågsflaggstypen. Blir lätt vi-och-dem när man diskuterar saker, där jag som bög kanske tycker som "heterosexuella" och inte RFSL ("bögarna").

Meh, rant.
Bra bra i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mellanare:

... Kan det bero på att den dominerande andelen gamers är killar åldern 12-25? ...

Medelåldern ligger kring 35.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Mellanare:

... Kan det bero på att den dominerande andelen gamers är killar åldern 12-25? ...

Medelåldern ligger kring 35.

vars har du läst det? trodde jag verkligen inte

Medlem
Skrivet av pezit:

Jag undrar verkligen varför de bestämde sig för att plötsligt göra Ashley till en transvestit i 3e spelet, hon var uppenbarligen inte det i de andra två spelen, pinsamt dåligt bioware. Jag antar att man är ett föredöme bara man försöker nuförtiden för det är knappast kvalite på biowares senaste produkter - ME3 och DA2, otroligt dåligt skrivna båda två.

Du kan ju kolla upp fakta bättre till nästa gång, för det verkar som du inte har NÅGON koll på de olika relationerna i spelet.

Medlem
Skrivet av Herk:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Mellanare:

... Kan det bero på att den dominerande andelen gamers är killar åldern 12-25? ...

Medelåldern ligger kring 35.

vars har du läst det? trodde jag verkligen inte

Åh, jag vet inte hur många gånger jag svarat på den frågan här på FZ. Varje gång gör jag en snabb googling och hittar alltid olika rapporter.
Nu hittade jag några (notera att medelåldern och antal spelare stiger från år till år):

I denna amerikanska från 2011 säger de att medelåldern är 37 och att 29% av alla "gamers" är över 50.
http://www.theesa.com/facts/pdfs/ESA_EF_2011.pdf

Intels från 2011 (såg inte just medelåldern men en hel del annan statistik):
http://pressroom-se.intel.com/article.php?id=477&p=

http://www.dataspelsbranschen.se/media/109788/dags%20att%20sp...

Om du är intresserad så finns det fler rapporter. Jag har för mig att SCB har gjort undersökningar. Nu är det sängdags så jag gör inga fler sökningar just nu i alla fall. *gäsp*


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Roligt att det blir en skitstorm pga utökade valmöjligheter, man är ju inte tvingad liksom:)

Medlem
Skrivet av Redstar:

Roligt att det blir en skitstorm pga utökade valmöjligheter, man är ju inte tvingad liksom:)

så sant att det är komiskt


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

tvivlar på att homofobi ens existerar i Mass Effects universum

Medlem
Skrivet av Gurant:

tvivlar på att homofobi ens existerar i Mass Effects universum

fy vad dåligt. Det är ju orättvist mot alla som är homofober.


signatur

Jag hatar dina åsikter, och är beredd att döda för att slippa höra dem.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Mellanare:

Det är otroligt rolig läsning i den andra tråden som är länkad i denna nyhet. Hade inte läst igenom den förut. Någon skriver t.ex. att denna ogillar HBT-personer på grund av hans religösa tro och vill därför inte se någonting som har med HBT att göra i sina spel...
Haha. Av någon anledning har han fått för sig att han måste köpa spelen, att det inte är helt upp till var och en att köpa och spela ett givet spel.

Jag hör att det är mig du refererar till. Jag har aldrig hävdat att jag prompt MÅSTE köpa ett visst spel eller att det INTE är upp till var och en att göra det valet. Vad jag däremot sagt är att det är ett inslag som jag ogillar och därför inte vill ska vara inkluderat i spelet.

Skrivet av Mellanare:

Det är enormt underhållande att se vissa människors reaktion till vad andra väljer att göra med sina produkter.
Sådant ramaskri som det blir runt homosexualitet i spel ser man nästan aldrig i filmindustrin konstigt nog.

Ramaskri? Jag kan då inte påminna mig om att mainstream-media valt att belysa den här frågan. I övrigt så skulle jag säga att spel är ett yngre medium där fler saker händer för första gången. Få spel har varit lika uppmärksammade som Mass Effect och därför så blir det också något som uppmärksammas.

Skrivet av Mellanare:

Kan det bero på att den dominerande andelen gamers är killar åldern 12-25?

Det kan det förstås bero på men det kan även bero på att spel är ett interaktivt medium till skillnad från t ex film där du bara presenteras en färdig historia.

Vag jag inte forstar ar hur du kan ha ett problem med det eftersom det ar ett val i spelet. Varfor valde du att vara homosexuell i spelet? For det maste du ha gjort. Annars marks det ju inte av.

Gallande han i kallaren sa kan du ju bara notera att han ar gay och helt enkelt aldrig mer snacka med honom. Ungefar som du antagligen gor i verkliga livet.


signatur

Taskigt.

Medlem
Skrivet av Strasser:
Skrivet av Gurant:

tvivlar på att homofobi ens existerar i Mass Effects universum

fy vad dåligt. Det är ju orättvist mot alla som är homofober.

Haha sant.


signatur

Taskigt.

Inaktiv
Skrivet av Cple:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Mellanare:

Det är otroligt rolig läsning i den andra tråden som är länkad i denna nyhet. Hade inte läst igenom den förut. Någon skriver t.ex. att denna ogillar HBT-personer på grund av hans religösa tro och vill därför inte se någonting som har med HBT att göra i sina spel...
Haha. Av någon anledning har han fått för sig att han måste köpa spelen, att det inte är helt upp till var och en att köpa och spela ett givet spel.

Jag hör att det är mig du refererar till. Jag har aldrig hävdat att jag prompt MÅSTE köpa ett visst spel eller att det INTE är upp till var och en att göra det valet. Vad jag däremot sagt är att det är ett inslag som jag ogillar och därför inte vill ska vara inkluderat i spelet.

Skrivet av Mellanare:

Det är enormt underhållande att se vissa människors reaktion till vad andra väljer att göra med sina produkter.
Sådant ramaskri som det blir runt homosexualitet i spel ser man nästan aldrig i filmindustrin konstigt nog.

Ramaskri? Jag kan då inte påminna mig om att mainstream-media valt att belysa den här frågan. I övrigt så skulle jag säga att spel är ett yngre medium där fler saker händer för första gången. Få spel har varit lika uppmärksammade som Mass Effect och därför så blir det också något som uppmärksammas.

Skrivet av Mellanare:

Kan det bero på att den dominerande andelen gamers är killar åldern 12-25?

Det kan det förstås bero på men det kan även bero på att spel är ett interaktivt medium till skillnad från t ex film där du bara presenteras en färdig historia.

Vag jag inte forstar ar hur du kan ha ett problem med det eftersom det ar ett val i spelet. Varfor valde du att vara homosexuell i spelet? For det maste du ha gjort. Annars marks det ju inte av.

Gallande han i kallaren sa kan du ju bara notera att han ar gay och helt enkelt aldrig mer snacka med honom. Ungefar som du antagligen gor i verkliga livet.

Jag valde givetvis inte att spela som homosexuell i spelet.

Gällande att man inte märker av det annars håller jag inte med om för fem öre. Varje gång jag gick ned i källaren så spelades en ljudslinga upp där bögens pojkvän tjatade om hur han älskade honom.
Den karaktären störde mig dock inte ens i närheten så mycket som flatan uppe vid galaxkartan som gaggar om sina preferenser och går du ned till journalisten så hör du henne också försöka ragga via skeppets intercom.

1
Skriv svar