Mark Rein talade under GDC ut om framtiden. Förra årets spektakulära Samaritan-uppvisning ska dock inte vara något i jämförelse med nästa generations Unreal Engine.

Inför GDC 2012 kunde vi rapportera att #Epic Games Unreal Engine 4 skulle visas upp bakom stängda dörrar och på grund av "icke-säga-något"-avtalet som behövdes skrivas på av närvarande finns ingen information om vad uppvisningen innebar ute. Men, Epics Mark Rein talade i ett annat sammanhang ut om vad du kan vänta dig. Minns du Samaritan-demonstrationen? Den som krävde 10 Xbox 360 för att visas upp? Ingenting i jämförelse med vad Unreal Engine 4 kommer bjuda på.

– Föreställ dig att den [Samaritan-presentationen] såg ut som skräp, vad skulle nästa steg bli? sa Mark Rein under evenemanget.

Även denna gång visades demonstrationen upp, men värt att notera är att det vid premiärvisningen krävdes tre överklockade 580GTX-kort, medan det denna gång räckte med en Nvidia Kepler-prototyp (nästa generations kort från Nvidia). Detta för att koden optimiserats oerhört mycket sedan förra året vilket vidare enligt Rein innebär att det inom bara något år kommer gå att köra demonstrationen på bärbara, eller kanske till och med tablets.

Med det sagt förväntar vi oss något utöver det vanliga när det någon gång senare i år visas upp vad Unreal Engine 4 egentligen innebär.

Ser nedstående demonstration ut som skräp i dina ögon?

Får väl hoppas att den grafik som de presterar för den stora massan också blir bra, teoretiska maxgrafiken lär vi ändå inte se. Dock är unlimited detail fortfarande så otroligt mycket mer imponerande, om än den ifrågasätts av rätt skäl, så får den dagen... 13/03 En sak att tänka på är ju att även om en grafikmotor är kapabel till en viss grafik så betyder det inte att någon utvecklare kommer anse det värt besväret att verkligen skapa ett spel med sådan grafik. Det lönar sig helt enkelt inte att lägga ner FÖR... 12/03 Det finns ju 3 kepler-kort, k104,k107 och k110. Vilket används i demot? 12/03 na... läs länken istället. 12/03 Jag gav han tom en länk men han fatta iaf inte. Han kanske inte är läskunnig. 12/03 Ja! Gör ett spel så snyggt att det blir ospelbart som alla andra Epic spel! :D 12/03 UE4 : Native support for Voxels, and Sparse Voxels. Källa : Min röv. Skämt åsido, hoppas det imponerar. Man kan ju snacka mycket om grafikkrav osv, men det finns trots allt spel från nintendo 8bit som fortfarande ser bra ut. Det är helheten, så att säga... 12/03 Så fungerar det inte. XBox 360 har ett grafik-API som baseras på DirectX 9c. Även PS3 har ett eget API för detta (tror det är baserat på OpenGL). Ett bra API ger inte så stor prestandaförlust att det är värt besväret att göra på något annat sätt. 12/03 10 xbox360 för att köra old samaritian? Men nya xbox ska ju vara 7 gånger så snabb som den gamla, så den kommer alltså inte ens upp i den grafiknivån? 12/03 Ska bli spännande att se :). Garvar åt slutet på den bifogade samaritan videon. Stenhård snubbe. 12/03
Skicka en rättelse