Inför GDC 2012 kunde vi rapportera att #Epic Games Unreal Engine 4 skulle visas upp bakom stängda dörrar och på grund av "icke-säga-något"-avtalet som behövdes skrivas på av närvarande finns ingen information om vad uppvisningen innebar ute. Men, Epics Mark Rein talade i ett annat sammanhang ut om vad du kan vänta dig. Minns du Samaritan-demonstrationen? Den som krävde 10 Xbox 360 för att visas upp? Ingenting i jämförelse med vad Unreal Engine 4 kommer bjuda på.

– Föreställ dig att den [Samaritan-presentationen] såg ut som skräp, vad skulle nästa steg bli? sa Mark Rein under evenemanget.

Även denna gång visades demonstrationen upp, men värt att notera är att det vid premiärvisningen krävdes tre överklockade 580GTX-kort, medan det denna gång räckte med en Nvidia Kepler-prototyp (nästa generations kort från Nvidia). Detta för att koden optimiserats oerhört mycket sedan förra året vilket vidare enligt Rein innebär att det inom bara något år kommer gå att köra demonstrationen på bärbara, eller kanske till och med tablets.

Med det sagt förväntar vi oss något utöver det vanliga när det någon gång senare i år visas upp vad Unreal Engine 4 egentligen innebär.

Ser nedstående demonstration ut som skräp i dina ögon?