I svallvågorna från gårdagens tillkännagivande, att #Electronic Arts fått exklusiv rätt att utveckla Star Wars-spel de närmsta åren, blev en dialog på Twitter extra intressant. Oskar Burman, chef på svenska #Rovio, minns hur nära det var att han fick arbeta med varumärket under anställningstiden på #Avalanche Studios.

Christofer Sundberg, en av grundarna av den svenska studion, svarade raskt med det något kaxiga uttalandet att #Lucasarts inte hade behövt stänga om Avalanche hade fått chansen att göra ett "storskaligt open world-spel".

Vår, och säkert din, nyfikenhet tändes och vi kontaktade därför Christofer för att få mer information. Händelserna ägde rum 2007, ett år efter att de gjort succé med det första #Just Cause, men Sundberg menar att det är svårt att veta hur nära de var att få avtalet påskrivet.

– Men vi hade en hel del ideer att tuffa till det hela avsevärt och göra det mer som Gears of War möter Star Wars möter Just Cause 2.

Om du är nyfiken på vad Avalanche Studios om framtidens spelande bör du spana in Fragzone avsnitt 6 där vi möter teknikchefen Linus Blomberg.