Ubisofts marknadschef förklarar varför de första spelen till nya konsoler sällan når upp till förväntningarna.

När Playstation 4 lanserades förra veckan fick varken #Killzone: Shadow Fall eller #Knack några toppbetyg, det sistnämnda blev nästan sågat. Mottagandet lär inte bli särskilt varmare denna vecka då Xbox One har premiär i utvalda delar av världen. Historiskt sett har lanseringstitlar sällan älskats av kritiker och Tony Key, marknadschef på Ubisoft, tror sig veta varför.

– Just nu sker en omförflyttning av resurser hos alla utgivare. För ett spel som #Assassin's Creed 4 kommer merparten av försäljningen fortfarande att ske på current-gen. Vi kan därför inte göra Playstation 4- eller Xbox One-versionerna så dramatiskt annorlunda att vi inte kan marknadsföra dem tillsammans. Så för närvarande fokuserar utvecklare på att göra versioner som funkar på alla plattformar - men när flytten till next-gen görs kommer kraften i dessa maskiner möjliggöra mer kreativitet.

Att exklusiva titlar inte heller når särskilt högt på betygsskalorna beror enligt Key på att specifikationerna för såväl hårdvara som mjukvara på de nya konsolerna ständigt förändras och sällan blir helt spikade förrän väldigt sent. Båda dessa faktorer gjorde det, enligt honom, lätt att senarelägga #Watch Dogs till nästa år då situationen är mer stabil.

Skicka en rättelse