Med en rejäl spark i ändan sjösattes igår Swedish Game Awards 2008. I kårhuset på KTH hölls en kickoff som markerade startskottet för tävlingen som erbjuder aspirerande studentutvecklare uppmärksamhet och framgång. Tävlingens utmaning är att skapa ett så bra spel som möjligt med ett utvecklingsteam som består av som minst hälften studenter. Tidigare spel som nått framgång i SGA är till exempel #Dawnspire: Prelude, #Harvest: Massive Encounter, #Gravitron Ultra och #Fret Nice.

Ett föredrag om bland annat Harvest av Jens Bergensten

FZ-bloggarna och spelutvecklarna Christoffer Ekeroth (Gravitron Ultra) och Jens Bergensten (Harvest) höll varsitt föredrag om spelutveckling och gav tips för hur man bäst deltar i tävlingen. Därefter hölls en frågesession med en panel bestående av Johan Sjöberg från spelföretaget #Peligroso, Tommy Persson som är advokat och FZ:s chefredaktör @2 John Severinson.

Det var roligt att se att så många nyfikna utvecklaraspiranter kom. Det var bra frågor som ställdes och Jens och Christoffers föredrag var båda väldigt intressanta, kommenterade John efter frågestunden.

Nästa anhalt för deltagarna är att sätta ihop lag och skicka in konceptdokument. Lagen får sedan chansen att pitcha sina idéer för juryn.

Skicka en rättelse