Upprörda gamers rapporterar att spel köpta från tredjepartsbutiker försvunnit från deras konton.

På flera stora spelforum världen över har rapporter om att folks #Ubisoft-spel har raderats från deras konton helt utan förvarning. Den röda tråden tycks vara att köpen har gjorts på butiker som tillhandahåller cd-nycklar till kraftigt rabatterade priser.

Dessa butiker lever på att köpa in stora mängder spel från marknader där valutan är fördelaktig och kan därför erbjuda nya spel till väldigt låga priser. I det här fallet verkar det också som att stulna kreditkort använts av återförsäljarna och konsumenter som köpt dessa cd-nycklar har nu ha blivit av med sina spel. G2A är en av sajterna som nämns mest.

Många kan förstå att nycklar som köpts illegalt blir ogiltiga men den stora irritationen tycks ligga i att Ubisoft inte kommunicerat ut att spelen kommer att försvinna från folks konton eller förklarat varför, vilket såklart leder till spekulationer. Så här skriver dock en community manager i Ubisofts officiella forum:

If you wish to know why a code is revoked - your retailer should be able to answer and supply a new code or a refund.

G2A is not an official reseller of Ubisoft Codes - and as such, Ubisoft does not supply them directly - so we have no control over codes they may obtain via different methods.

Vi har kontaktat Ubisoft och ställt frågan om varför spel raderats och om några svenska Uplay-konton har drabbats och inledningsvis har vi fått följande svar:

– Vill håller på att undersöka det, återkommer när vi har mer information!

Uppdatering. Ubisofts officiella uttalande lyder såhär, tillsvidare.

[i]We regularly deactivate keys that were fraudulently obtained and resold. In this case, we are currently investigating the origin of the fraud, and will update customers as soon as we have more information to share. In the meantime, customers should contact the vendor from whom they purchased the key.

[/i]

Ring din konsument ombuds man och be om hjälp. För de får inte göra på det viset. 27/01 Jag märkte att mitt exemplar var bort i helgen. Hade köpt den via cjs, så det är tydligen inte bara G2A-köpare som är drabbade... 27/01 Tyvärr så tror jag inte att de någonsin kommer att få bukt på problemet. Eftersom de som ligger bakom bedrägeriet fortsätter att gå fria, pengarna har de redan fått och det kommer sannorlikt att vara samma visa nästa gång. Enda sättet att minska onlineh... 27/01 Herregud vilket jävla liv det var här då. Ja, köper ni stöldgods kan ni bli av med det också om polisen knackar på dörren. Ubisoft agerar lite vigilante med all rätt tycker jag. Börja grina, skaffa ett jobb och var ärliga i fortsättningen. Eller piratko... 27/01 Bedrägeriet måste ha skett mot antingen Ubisoft själva eller en handlare de samarbetar med, annars skulle de inte veta vilka nycklar det gäller. Ubisoft har ingen aning om vilka nycklar som specifikt sålts via till exempel G2A då dessa nycklar är bortom... 27/01 Ja det är dit du går för att häva köpet ja, men det är inte spelföretaget som bestämmer om det kan ta din vara ifrån dig eller inte. Sedan är det inte sagt vilken återförsäljare eller vilken mellan hand det är i det hela som har gjort bedrägeriet. Om... 27/01 De behöver inte bevisa att du är boven i dramat, högst troligt så har kortet poilisanmälts som stulet så det finns redan en polisanmälan i grunden. Och den kunden som "köpt" nyckeln som är ägaren av nyckeln sett från Ubisofts sida. Den som köpt en illeg... 27/01 Men olika priser hittar du överallt, på nätet, det varierar till och med mellan olika butiker, speciellt mellan tex vanliga elektronikkedjor och tex Gamestop/Game. Folk kommer alltid att söka sig till det billigare alternativet för det finns ingen anled... 27/01 Nyheten uppdaterad med det senaste uttalandet. 27/01 Det du säger fungerar delvis på Blizzards online spel ja, spelen försvinner inte men ditt konto blir bannat för att du utnyttjar antingen tredjeparts program eller glitchar osv. Det är inte fallet här och nej, Ubisoft har förnuvarande inga regler om frå... 27/01
Skicka en rättelse