#OnLive är tjänsten som ska pensionera hårdvaruuppgraderingar genom att rendera spel på centrala servrar och sedan strömma innehållet till din skärm. Än så länge är många skeptiska till tekniken, den främsta rädslan är fördröjningar i bild och ljud eftersom datan måste färdas många mil.

En av grundarna av företaget är Steve Perlman, en entreprenör som inledde sin karriär genom leda gruppen som utvecklade #Apples multimediatjänster, vilka låg till grund för den första Quicktime-versionen. Nyligen höll han en närmare 50 minuter lång demonstration av tekniken bakom OnLive där han bland annat hävdar att så länge du inte befinner dig mer än 160 mil från servrarna ska fördröjningarna inte vara mer än 80 ms.

<embed type="application/x-shockwave-flash" src="http://video.seas.columbia.edu/mediaplayer/player.swf" style="" id="ply" name="ply" bgcolor="#FFFFFF" quality="high" allowfullscreen="true" wmode="opaque" allowscriptaccess="always" flashvars="file=http://video.seas.columbia.edu/Onlive.flv&image=/files_seasvideo/imagecache/videos-full/files_seasvideo/thumbs/Onlive.jpg&autostart=true&playlistsize=1&item=0&skin=http://video.seas.columbia.edu/mediaplayer/stylish.swf&stretching=uniform&icons=false" width="483" height="305"></embed>

Äntligen ett paradigmskifte på gång! Inga fler lådor överallt, bara en fet skärm och bra ljudanläggning att lägga pengarna på. Varför jag tror det kommer funka? Kolla in vilka som ligger bakom företaget: http://www.onlive.com/about/team.html riktigt tun... 01/01 Fan vad coolt. hoppas det fungerar bra så det kommer till Europa också. fast som någon annan skrev här, så kan man inte spela något om man har problem med internet, hehe. tror jag behåller mina konsoler och pc! 01/01 Eller så kollar vi bara på Quake Live, spela Q3 i webbläsaren, hur många trodde att detta skulle funka år 1999? 10 år och det funkar så bra, här laddar du ju ner på 2 gig och streamar, borde ju funka, men jag är lite skeptisk till detta jag med 31/12 Jag är som många andra skeptisk till mycket av det jag såg, jag tror inte det var så interaktivt som han gav sken av, snarare rullande film än folk som spelar i realtid. Men det vore tufft om det fungerar på ett sätt, jag HATAR skivor och fula PS3 och... 31/12 Precis! Man slipper köpa hårdvara. Och ja, visst skulle det kännas ett steg tillbaka med tanke på bildupplösningen jämfört men en PC. Å andra sidan så är det ett steg tillbaks att sätta sig vid t.ex. en PS3'a idag... men det duger till vissa spel. 31/12 Ni kan själva tänka er hur bra detta kommer att bli när det mognat så att säga. Slippa lägga många tusen på egen hårdvara när du med en säkerligen inte allt för hög månads-/årskostnad kan spela vilket spel du vill, när du vill, var du vill. Det e inte... 31/12 För er som säger "detta kommer aldrig att fungera", måste jag nog hänvisa till en viss gigant inom pc utvecklingen som sa "Man kommer aldrig behöva mer än 640Kbyte RAM i en PC". Eller en viss svensk politiker från riksdagen som sa "internet är en fluga,... 31/12 Har du provat på det i praktiken? :) Eftersom du verkar så säker att det kommer fungera bra för dig. De kommer ju placera ut servrarna så strategiskt som möjlig. Mening är ju att så många som möjligt får tillgång till tjänsten. Det som jag är mest intre... 31/12 Är man van att spela sina spel i 2500x1600 med max inställningar så kommer detta att kännas sämre som det presenteras nu. Men om vi tänker oss att tekniken slår igenom på allvar så får spelföretagen totalt nya förutsättningar att skapa spel på. Tänk om... 31/12 Riktigt nice om dom får det att funka, men jag tror inte att internet är snabbt nog i dags läget på dom flesta ställen. Sen ifall dom lyckas får ju dom stort övertag som företag och ifall deras system funkar varför skulle någon vilja testat nått annat... 31/12
Skicka en rättelse