#Quantic Dream är en studio som är ganska svår att få grepp om. Med titlar som #Heavy Rain och #Beyond: Two Souls bjuder de på skiftande kvalitet, men slutar aldrig att åtminstone eftersträva tunga och betydelsefulla manus.

Nästa spel, #Detroit: Become Human, är inte något undantag. Tvärtom ska det bli det manusmässigt mest komplicerade David Cage någonsin har skrivit. 20 gånger mer komplicerat, för att vara mer specifik. Det tog Cage två år att färdigställa manuset.

"It’s a big burden, to be honest. I’ve just finished the script for Detroit. It took me more than two years, and that’s working around six days a week. It’s probably 20 times more complex than anything we’ve ever done. It’s a lot for one brain to handle.

Fortunately, I have a very talented team helping me keep track of the branches and finding good ideas for each one. When it’s just one brain, you can only have so many good ideas in one day. The fact that it’s collaborative work helps me, but I like the fact that it starts with something very personal." - David Cage

Citatet ovan kommer från en intervju med Cage i gamesindustry.biz.

Nice. Vilket tyder på att jag inte var den enda som klagade på det. Fruktansvärt val av dom att hacka sönder sådär. 31/10 Kan ha funnits i 6:an, kommer inte ihåg men det var inte det som var poängen (förstärker bara min poäng). Frågan spelutvecklare också ställer sig är; hur kommer spelet att mottagas om vi struntar i feature X, Y eller Z.. Ofta kommer man undan med det,... 30/10 Ultima 7 var långt från först med det där, det var redan då en gammal Ultima-feature från 80-talet och förekom även i andra spel lika tidigt. Frågan en spelutvecklare ställer sig är hur stor betydelse en sådan feature har för själva spelet och om det... 30/10 På PS4 kan du välja om du vill spela i kronologisk ordning eller ej :-) 30/10 Fan vad kräsen du är:P 30/10 Beyond Two Souls hade grym potential om de inte hade klippt sönder kronologin. 30/10 Spel är till större delen teknik så fokusen måste ligga på det rent naturligt. Men man tittar sällan på milstolparna, det måste man göra om man gör film och vill ligga i framkant och försäkra sig om att både publik och recencenter ger tummen upp. Med... 29/10 Min erfarenhet är att det är precis tvärtom vad du säger. Fokus på teknik är mycket, mycket större i spelbranschen än i filmbranschen från konsumenters och recensenters håll. 29/10 Känner till det mesta om tekniken, därför jag även skrev just att man inte behöver använda dyra skådisar till det, för det finns självklart varianter där du bara spelar in själva rörelserna av ansiktet. Dvs. du kan ha te.x en demon eller vad som helst... 29/10 Jag tror att det är mer än ett case i spelet. :) 29/10
Skicka en rättelse