Höjer upplösningen och förbättrar effekter, men prestanda står still.

Bethesda har sedan tidigare utlovat en uppdatering till Fallout 4 som ska lägga till förbättringar för den som äger en Playstation 4 Pro, och nu finns uppdateringen ute. Bland förbättringarna finns bland annat högre upplösning på 1440p, upp från 1080p i originalet, och en förbättrad lösning för kantutjämning (Anti-Aliasing) som får bilden att se mer 4K-lik trots att upplösningen inte inte riktigt når dit. Även ljussättningen har förbättrats.

En rad förbättringar alltså, men tyvärr verkar Bethesda inte tagit chansen att även förbättra prestanda. Prestandaanalytikerna hos Digital Foundry har testkört Pro-patchen och konstaterar att bilduppdateringen sjunker till ungefär samma nivåer som standard-PS4 i de scener som är extra belastande. De tar även prestandatestet steget längre och testkör Fallout 4 utan Pro-patchen på en Playstation 4 Pro som använder en betaversion av den kommande systemuppdateringen 4.5.

Ett av de stora tilläggen i systemversion 4.5 är ett Boost-läge som ger äldre PS4-spel utan Pro-stöd tillgång till de snabbare klockfrekvenserna för processorn och grafikkretsen. När Digital Foundry körde Fallout 4 med Boost-läget aktiverat flöt spelet på betydligt bättre i samtliga scener som led av prestandaproblem med Pro-patchen. Den som föredrar bra bildflyt över förbättrad bildkvalitet måste alltså se till att den senaste uppdateringen till Fallout 4 inte installeras på en Pro-maskin.

Den något spretiga situationen med Playstation 4 Pro-uppdateringar fortsätter alltså. Boost-läget i den kommande systemversionen blir ett trevligt tillägg för den med ett stort bibliotek av äldre titlar som inte uppdaterats med stöd för Sonys senaste hårdvara, men då Pro-stödet inte går att avaktivera blir det lite av en vilda västern-situation med vilka utvecklare som väljer att låta spelaren välja mellan prestanda eller ögongodis.

"och en förbättrad lösning för kantutjämning som får bilden att se mer 4K-lik trots att upplösningen inte inte riktigt når dit" Var det vanligt att folk sa att 1080p med AA gjorde så det såg ut som en högre upplösning? Inte var jag kan minnas. Men när... 14/02 Kör nog vidare med min PS4'a och sen blir det att köpa en Xbox Scorpio. Rätt onödigt att "mellanlanda" med en PS4 Pro när fetare grejjer är på G. :) 13/02 Det stora problemet med det här ser jag snarare i att det inte verkar vara en enda utvecklare(?) som gör som Naughty Dog med The Last of Us och faktiskt ger konsumenten ett alternativ där de kan välja vad de själva föredrar Högre bilduppdateringsfrekven... 13/02 Som vanligt är det ju Bethesda som inte kan optimera riktigt... 13/02 Ps5an kommer säkert ha samma problem. Utvecklarna föredrar grafik framför fps. 13/02 Jag skulle inte drista mig till att bråka om det, men nog är det synd att Bethesda inte valde att lägga till ett prestandaläge utöver det grafiskt förbättrade läget likt andra utvecklare har gjort. Bra bildflyt är för många en betydligt viktigare aspekt... 13/02 Bethesda bör gå en lektion i hur man optimerar sina spel. 13/02 Men vi fick bättre godrays, mycket bättre draw distance samt högre upplösning och bättre AA. I värsta fall dippade det 3 fps, är det något att bråka om? Turboläget gav väl bara lite bättre flyt, så varför skulle man vilja ha det? De få stackare som köpe... 13/02 Nyckeln är just det som du säger - att kunna välja. Varför är det så svårt för spelutvecklare att förstå en sådan fundamental sak? 13/02 Frågan handlar mera om varför det är en hets att pressa upp just upplösning och "kvalitet". Jag ser det som att Bethesda har en chans att ge stabil framerate, men väljer att slafsa på med ögongodis istället. Det hade väl varit okej om titeln låg på stab... 13/02
Skicka en rättelse