Det var länge sedan det stormade så mycket kring ett spel (och företaget bakom det) som med Star Wars: Battlefront 2. Sist ut på en releasehöst, som redan med Shadow of War varit präglad av mikrotransaktioner, har kritiken inte varit nådig. Mycket på grund av att det är ett multiplayerfokuserat spel. Men, lagom till dagens globala släpp, meddelar EA och Dice att de pausar möjligheten att köpa lootlådor i spelet.

We hear you loud and clear, so we’re turning off all in-game purchases. We will now spend more time listening, adjusting, balancing and tuning. This means that the option to purchase crystals in the game is now offline, and all progression will be earned through gameplay. The ability to purchase crystals in-game will become available at a later date, only after we’ve made changes to the game. We’ll share more details as we work through this.

Mikrotransaktionernas omfattning, och hur belöningarna från loot-lådorna du kunde köpa kunde påverka multiplayer-balansen, uppmärksammades i samband med att recensenter och streamers fick testa spelet för ett par veckor sedan. Detta har sedan följts av intensiva debatter, den mest nedröstade kommentaren någonsin på Reddit och flera försök från Dice att släcka branden. Bland annat genom att reducera priserna på lådorna med 75 % för den valutan du tjänar genom att spela matcher och nå milstolpar.

Nu återstår att se hur Dice väljer att återinföra mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront 2. Vi har en känsla av att oavsett hur de gör det kommer det att skapa nya diskussioner.