Det var faktiskt lite oväntat.

Det var länge sedan det stormade så mycket kring ett spel (och företaget bakom det) som med Star Wars: Battlefront 2. Sist ut på en releasehöst, som redan med Shadow of War varit präglad av mikrotransaktioner, har kritiken inte varit nådig. Mycket på grund av att det är ett multiplayerfokuserat spel. Men, lagom till dagens globala släpp, meddelar EA och Dice att de pausar möjligheten att köpa lootlådor i spelet.

We hear you loud and clear, so we’re turning off all in-game purchases. We will now spend more time listening, adjusting, balancing and tuning. This means that the option to purchase crystals in the game is now offline, and all progression will be earned through gameplay. The ability to purchase crystals in-game will become available at a later date, only after we’ve made changes to the game. We’ll share more details as we work through this.

Mikrotransaktionernas omfattning, och hur belöningarna från loot-lådorna du kunde köpa kunde påverka multiplayer-balansen, uppmärksammades i samband med att recensenter och streamers fick testa spelet för ett par veckor sedan. Detta har sedan följts av intensiva debatter, den mest nedröstade kommentaren någonsin på Reddit och flera försök från Dice att släcka branden. Bland annat genom att reducera priserna på lådorna med 75 % för den valutan du tjänar genom att spela matcher och nå milstolpar.

Nu återstår att se hur Dice väljer att återinföra mikrotransaktioner i Star Wars: Battlefront 2. Vi har en känsla av att oavsett hur de gör det kommer det att skapa nya diskussioner.

Tack till Theade för detta #nyhetstips!
EA är inte en studio, de är en publicists som äger studios. Majoriteten av de studios som EA lägger ner är p.g.a. deras sätt att leda dem och sätta omöjliga krav på dem. Samt att om du räknade med kronor så är 150miljoner ingenting och räknade du med... 20/11 Mm, men samtidigt, kollar vi Need for Speed så tog det 2 år att göra med 400 anställda. Med en lön på 30 000 i månaden hamnar detta på ca 150 miljoner. Sen tillkommer licenser, trademarks, marknadsföring, produktion, och folk med betydligt högre löner,... 20/11 Kolla bara BF1, det sålde 15milj exemplar och är man generös och säger att de åtminstone sålde spelet för $40 så (i vissa fall $100 med super duper mega delux paketen de gör nuförtiden) så fick de in $600milj på det. Sen hur mycket vinst det är, är man... 20/11 @ClockWise: ja självklart. Är väl upp till de att göra bra spel. 18/11 Om spelet är bra ja :) eller lyckas marknadsföras bra. Finns väldigt mycket fler spel i omlopp också. 18/11 @Hipshot: säkert att de har blivit dyrare att utveckla men hur många fler köper inte spel nu? De tjänar nog med pengar 18/11 240 miljoner kronor är ändå ganska lite. Drygt 28 miljoner dollar. Det är visserligen bara en av många utgifter. Att Battlefront 2 har varit dyrt att utveckla är det nog ingen som säger emot, men även om de sålde spelet för 300kr vid release så hade man... 17/11 EA unveiled their latest product. All new EA games must use this custom made keyboard. https://9gag.com/gag/aADLE5L 17/11 @KesoMannen: nu är de ju skillnad på lootlådor och lootlådor. EA verkar tro att allt ska vara lotterilådor som t.ex Cardsen i nya Need for speed osv. Allt behöver inte vara slumpade kort tycker jag. Lootlådor med bara skins är enligt mig helt ok. H1 och... 17/11 Ooh, du syftade på communityn, my bad! Jo, har märkt att det går lite upp och ner där, haha. Anser dock inte det ett problem(eller ens en överraskning) att det är i utvecklingen fortfarande med tanke på allt de måste utveckla. De uppfinner hjulet igen... 17/11
Skicka en rättelse