Infinity Ward, studion som gjort det första, det bästa och det (typ) sämsta Call of Duty-spelet, har lagt ut en jobbannons. Man söker en "narrative scripter", alltså en person som ska jobba med dialog och berättande, men det intressanta med annonsen är att den avslöjar lite om framtiden för serien. Dessutom öppnar den för spekulation kring när nästa konsolgeneration kommer.

I tjänstebeskrivningen framgår att jobbet gäller "ett nytt, spännande ej tillkännagett spel för flera next-gen-plattformar". Infinity Ward gör bara CoD-spel, och på senare år har de släppts med tre års mellanrum (Ghosts 2013, Infinite Warfare 2016). Av det kan man tänka sig att jobbet handlar om Call of Duty årsgång 2019.

Infinite Warfare är Infinity Wards senaste CoD. Om de följer trenden släpper de nästa år 2019.

Vilket öppnar för än mer intressanta spekulationer – att nästa konsolgeneration släpps 2019. För om Infinity Wards nästa CoD (vi antar att det är vad tjänsten handlar om) till next-gen släpps enligt traditionen (sent 2019) så bör det rimligen finnas next-gen-konsoler att spela det på.

Ytterligare en ingång till spekulation är att tjänsten gäller dialog och berättande. Höstens Black Ops 4 blir ju det första CoD-spelet utan renodlad singleplayer-kampanj, så kanske är tjänsten ett tecken på att den återvänder nästa år.

Det kan förstås också vara så att spelet i fråga släpps längre fram, att Activision ändrar utgivningscykeln för serien. Just det hände för några år sedan, när CoD-studiorna fick tre istället för två år på sig för sina spel. Det kan också vara så att arbetet med next-gen-versionen av spelet börjar nu, men att den släpps efter att huvuduspelet till befintliga plattformar har premiär - när de nya konsolerna är redo.

Vi lär få anledning att återkomma om både spelet och next-gen-konsolerna. Tills dess: Infinity Wards jobbannons:

Klicka för mer information

Come work with the game industry’s brightest on a new, exciting, unannounced title for multiple next gen platforms.

In this hands-on role, you’ll collaborate with scripters, sound designers, writers, and directors to implement voice-over performances in-game across a wide variety of player experiences – from combat to set-pieces.

Qualifications:

  • A cinematic ear for dialogue pacing.

  • A strong desire to bring life to game characters through naturalistic and cinematic implementation of vocal performance.

  • A strong interest and passion for First Person Shooter (FPS) games

  • The ability to dissect and discuss level design in recent games.

  • A broad understanding of both multiplayer and single player game design.

  • Familiarity with game editor tools such as Radiant, Unreal, Unity or Crytek Editors a plus.

  • Knowledge of scripting languages such as Python, Lua, or similar scripting language.

  • Self-motivated with excellent problem solving skills.

  • Good oral and written communication skills.

  • Prior internship or game development experience a plus.