"Ett mer erfaret team hade skeppat TLOU2 för ett år sen."

Om The Last of Us: Part II hade utvecklats av ett mer erfaret team skulle det ha släppts för ett år sedan. Den beska kommentaren avslutar en lång serie tweets som utmålar Naughty Dogs om ännu ett företag som tvingar sina anställda till "crunch", massor av övertid för att spelen ska bli färdiga i tid. Avsändare är Jonathan Cooper, tidigare animatör hos studion och med spel som Uncharted 4 och just The Last of Us 2 på meritlistan.

Cooper säger att studion har massor av talang, men anklagar sin förra arbetsgivare för dåliga arbetsförhållanden, bland annat med massiv "crunch" (personalen åläggs att jobba övertid för att nå olika deadlines), vilket ska ha medfört att massor av erfaret folk lämnat Naughty Dog. Det ska i sin tur ha inneburit att företaget saknar erfarenhet på vissa områden, vilket bidragit till att The Last of Us 2 ännu inte är färdigt. Cooper menar att studion visserligen har talang, men att framgångarna till stor del beror på Sonys finansiella muskler.

Han ska själv inte ha drabbats av crunch, men han beskriver hur arbetskamrater efter en period i höstas tvingades vila upp sig i flera veckor. En ska ha hamnat på sjukhus på grund av utmattning.

Naughty Dog beskrivs som en studio som förlorat många av sina talanger på grund av dålig organisation och det merarbete det medför. Cooper hävdar att studion har så dåligt rykte i Los Angeles-trakten (de håller till i Santa Monica, strax intill LA) att det var omöjligt att få tag på erfarna spelanimatörer.

Cooper säger att han slutade för att han vill jobba hos branschens bästa, och att det inte längre är Naughty Dog.

Även i en omfångsrik Kotaku-artikel ges samma bild av tuffa arbetsförhållanden hos Naughty Dog. Ett antal anonyma anställda kallar situationen ohållbar.

Det är okänt om Naughty Dog besvarat Coopers anklagelser. Så tills de eventuellt gör det, ta uppgifterna som en persons åsikt. Det kan vara sant, det kan också vara falskt, och det kan vara en blandning av båda dem och massa andra saker.

The Last of Us: Part II ska släppas den 29 maj. PS4-exklusivt, men pc-rykten förekommer.

Skicka en rättelse
Förjävligt men många spelföretag lär köra på detta vis tills något större händer antar jag. Känns som att branschen i stort lider av dålig planering/press av ägare/bolag/publishers som leder till att sjuka mängder timmar måste levereras i omgångar på... 15/03 Detta är inte någon direkt nyhet. ND har haft detta välförtjänt dåliga rykte i snart ett decennium nu. De betar av folk på löpande band som bara jobbar ett projekt för att ha det på sitt CV. Det har nu nått en kritisk punkt där de har svårt att hitta... 15/03 Spelutvecklare har nog inte klagat särskilt mycket över situationen. Det finns mängder med unga människor som vill arbeta med spel och det fungerar precis som det ska fungera i kapitalismens högborg – där det finns en tillgång som överstiger efterfrågan... 15/03 Nej. Alternativet är att hitta ett nytt jobb inom en annan sektor. Människor byter jobb hela tiden p.g.a dålig arbetsmiljö. Det är inte ovanligt eller dramatiskt. Spelutvecklare har satt sig själva i denna situationen genom att frivilligt, under flera... 15/03 Då säger man upp sig och letar jobb som där man inte blir utnyttjad. Vet ett företag om att de kan utnyttja dig kommer de göra det. 15/03 Men de måste ju äta , betala hyra och allt annat som kostar. De har egentligen bara att välja på att bli utnyttjade eller att hamna på gatan. För om det inte är ND så är det någon annan arbetsgivare som gör likadant. 14/03 Får hoppas att alla börjar säga nej då :) 14/03 Den som säger nej får sparken. Bara ta in någon som säger ja istället. ¯\_(ツ)_/¯ 14/03 Att folk tar all skit men gissar att de är unga. Man säger ifrån direkt så de ser att det inte är ok. Då märker de inte klarar sig utan bra människor runt omkring sig och ett spel inte gör sig själv. Behövs kanske en "Me to" (No crunch) för att spelbran... 14/03 Människors hälsa ska inte pressas till gränsen när det gäller jobb, men denna slags situation hos Naughty Dog har varit länge känt. Man ska inte gnälla om man är medveten om vad man har gett sig in i. Att utveckla ett spel är ingen dans på rosor, utan... 14/03