Hårfina skillnader.

I kölvattnet av kraftdemonstrationen från Xbox One Series X tidigare idag har designern Ryan Whittaker snackat med Xbox Wire om den nya kontrollen, som vid första (och andra) anblick ser väldigt bekant ut. Skillnaderna är subtila; styrkorset, share-knapp, rundande bumpers, t.ex.

Å andra sidan är Xbox-kontrollen erkänt skön, så detta är nog vad vi väntat oss – och hoppats på? Whitaker berättar att filosofin inte är att återuppfinna hjulet, utan vara inkluderande.

That’s true for everything we make at Xbox. Whether we’re redesigning our standard controller or inventing a completely new one, like the Adaptive Controller, we ask ourselves and gamers, “How can we make gaming a better experience for everyone?”

Styrkorset, exempelvis, är en kombination av Xbox-kontrollens traditionella variant, och plattan som är ett av alternativen i den trådlösa Elite-kontrollen. Vinklarna har finjusterats och det finns en liten grop att vila tummen i. Komforten går igen i axelknapparna, som är mer rundade.

Målbilden var alltså att nå en större mångfald av händer, och "särskilt mindre händer". Whittaker hävdar att genom att fokusera på snittstorleken för åttaåringar kunde man förbättra komforten för "hundratals miljoner fler människor", utan att försämra upplevelsen för stora nävar.

Upp till bevis blir det lagom till jul då Xbox Series X ska släppas.

Här kan man (läs: din tumme) va'.

Skicka en rättelse