#World of Warcraft är kungen på massiva online-täppan. Det vill säga när det kommer till antal användare på ett prenumerationsbaserat spel. #Blizzards Mike Morhaime meddelade nu under helårsmötet att titeln har 11,5 miljoner prenumeranter, vilket är samma antal det vart sen slutet av 2008. Det vill säga att den korrekta anledningen till att nyheter om att antalet spelare ökat inte tillkommit på senare tid är för att det inte ökat.

Men, då bör nämnas att #World of Warcraft: Wrath of the Lich King ännu inte finns tillgängligt i Kina där runt hälften av alla prenumeranter befinner sig. #NetEase som driver spelet i Kina gör sitt bästa för att tampas med myndigheterna för att få licens att driva även expansionen. Vi har tidigare rapporterat om trassel för titeln i Kina, och problematik ligger kring den byråkratiska processen att få tillstånd att driva dylika spel och program i landet.

Senare i år släpps även den tredje expansionen, #World of Warcraft: Cataclysm där allting bildligt talat vänds upp och ner. Hur tror du att det kommer följa i framtiden för onlinegiganten; stiltje, ökning eller avtagning?

Har hört detta många ggr :) Skulle inte Aion slakta wow? Icke Ska dem lyckas så får dem sluta försöka göra efter WoW! :P 14/02 Höll inte Blizzard på typ hela 2009 och skröt att dom hade 12 miljoner spelare? 11/02 Är inte förvånad. Det är ganska svårt att få en högre siffra, speciellt när det gäller MMO - där man måste betala. Om det vore gratis och andra sidan... oj, oj... Tror faktiskt det kan öka med en halv miljon när Cataclysm släpps. Sedan undrar jag hur... 11/02 Tvivlar starkt, Guild Wars 1 har inte så många spelare, och när jag testade det var spelet tyvärr segt och enformigt. Dock ska man väl säga att WoW var för simpelt och dåligt TP. Det enda mmorpg jag fastnat för hitintills är Star Trek Online, som å andr... 11/02 Är inte förvånad spelet har funnits ett bra tag nu ge mig starcraft 2 och diablo 3 istället. 11/02 Minns inte exakta anledningen (men vet att vi newsat om det tidigare), men som nån/några ovan sagt så beror problemen med WotLK-expansionen på bland annat Deathknights-klassen. Av någon anledning är skelett, dödskallar och liknande tabu och en big no-no... 11/02 Kommer att öka när cataclysm kommer, sen kommer det att minska igen. 11/02 Hahahaha!!! Rätt åt dem! :D Death to World of Nerdcraft! 11/02 Alltså, skulle antalet spelare öka bara för att dom släpper Wotlk i Kina eller vad menas? 11/02 Casualspelare som jag själv som spelade mellan 2005 och 2006 och sedan tröttnade kommer definitivt titta in när cataclysm släpps. De tidigare expansionerna har ju fokuserat helt och hållet på högnivåspelarna, och min bästa gubbe är typ lvl 45 :) 11/02
Skicka en rättelse