När #Fable III tillkännagavs i slutet av augusti förra året var detaljerna sparsmakade, förutom att fokus ligger på ett nytt ledarsystem och att tunga beslut skulle vara en del av upplevelsen. Efter att Peter Molyneux äntrat scenen på #Microsofts X10-evenemang var det dock en annan nyhet som skapat rubriker. Spelet saknar gränssnitt, både hälso- och erfarenhetspoängsmätare har rationaliserats bort. Det kändes så 90-tal, som Molyneux själv uttryckte det.

Istället mäts dina framgångar i hur många fans du har (lite som dagens Facebook-hysteri alltså) och din karaktärsnivå visas istället genom utrustningen du bär. Det är fortfarande ett rollspel, försäkrar han, men det var många som inte förstod upplägget med mätarna och därför behövdes en förändring. Istället för att vi babblar på låter vi den (ö)kända designern och hans medarbetare presentera spelet genom ett närmare sex minuter långt besök på deras kontor.

[video=4462]
Så sent som förra lördagen tog vi del av information som gör gällande att utvecklingen är inne i sin slutfas men något annat releasedatum än årets fjärde kvartal har fortfarande inte avslöjats. Heller inte om funktionen att fisa flera minuter i sträck finns med i den tredje delen.