Medlem
Skrivet av soylentgreen:
Skrivet av LVX156:

Du vet väl att Bayonetta designades av en kvinna? http://platinumgames.com/tag/mari-shimazaki/

Varför skulle det designen vara mindre sexistisk bara för att den är skapad av en kvinna? Kvinnor kan också vara sexistiska, både mot andra kvinnor och mot män.

Man kan säkert argumentera för att det är en form av slut shaming Lite som att säga åt en kvinna att hon inte får klä sig i sexiga kläder.

Att vara sexig är en power fantasy.

Tycker dock att Mattias Frost har rätt att kritisera spelet för sexualiseringen om han själv inte gillar det. En recension är ju subjektiv (och ska vara det). Vi gillar olika!

Medlem
Skrivet av Juel91:

Visste inte det. Fortfarande när det skamlöst fokuseras på de sexuella attributerna genom kameravinklar etc. så blir slutresultatet samma. Det handlar inte nödvändigtvis bara om kläderna(tex TERA(MMOt) har löjligt skimpiga kläder för både män och kvinnor så på det sättet är det inte sexistiskt).

Skamlöst? Var inte så konservativ

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rekvim:

Nu var det ju så att ordet "sexigt" var en felstavning från min sida. Har poängterat detta i ett tidigare inlägg, samt borde varit underförstått.

Självklart finns det sexism för båda könen. Men bara för att det finns tillfällen där även männen porträtteras sexistiskt så är det inte underlag för att ignorera det hela. Det är ju fortfarande ett problem eller hur?

Ja, jag tycker som sagt att det finns manlig sexism. He-Man är väl ett ganska bra exempel. Men sexism är något som kvinnor utsätts för betydligt mer frekvent för än just män. Speciellt i verkliga livet, utanför spelets värld. Sen att DMC ska vara ett exempel mer på manlig sexism än kvinnlig så, njaa. De enda kvinnor som är med i det spelet är väl tillfredställa honom sexuellt om jag inte missminner mig. Hur som helst tycker jag att vi båda verkar tycka att sexism är ett problem, och då borde väl det diskuteras och kämpas emot, inte för.

Sedan är det ju jävligt bakåtsträvande att bara tänka "äsch, det finns ju tillfällen där män också blir sexistiskt behandlade, då skiter vi i det hela". Sexism handlar ju inte bara om hur ett visst kön är till utseendet sett, utan även till hur denne behandlas.

Pratade inte om din felstavning utan jag talade om Frosts syn på sexism. I hans värld är sexigt = sexism.
Så fort en kvinna är halvnaken så är det sexism och så fort en kille är helt naken så är det ok. Det är sexism!

DmC

https://www.youtube.com/embed/N2sfmoXGNPY

Efter du kollat youtube-klippet håller du fortfarande kvar på din kommentar tidigare?

Sexism är ett problem som måste bekämpas. Men det betyder inte att det är ok att vrida och vända på allt och tro att det är sexism, för där ligger ett annat problem och det är att man överdriver och på så sätt lägger det andra könet åt sidan vilket i sin tur är sexism.

Tar man Bayonetta tex. så är hon sexig och spelet lägger en fokus på att sexualisera henne. Likt man sexualiserar Dante i DmC. Men aldrig någonsin blir hennes karaktär förtryckt eller skapar ett förtryck mot sig själv eller kvinnor i allmänhet.
Däremot gör man som herr Frost och ser på sexiga kvinnor som något negativt så blir det kvinnliga könet objektifierat.
Vad är det man säger när en kvinna blir objektifierad på grund av sitt kön?

Suck, kom igen Marcus, du har en poäng, men jämför du verkligen det klippet med vad som diskuteras om Bayonetta? springer Dante runt i små manstanga med kameran inzoomad på hans tajta rumpa? Jag vet inte hur du fungerar, men fick jag den bilden uppkörd i fejset i var och vart annat spel skulle iallafall jag bli lätt illamående.
Det här var ju mer: Dante, demonjägare och rockstar, vaknar upp i sin trailer, bakis och med en seriös "idon'tgiveashitattitude" var på han faktiskt klär på sig i de efterföljande explosionerna. Kändes mer som en trailer till nästa "Expendables" än någon slags sexism, men det är ju bara min åsikt. Hade han fortsatt naken, med en kamera roterande runt sitt underliv hade jag sagt något annat.

Just Dante springer inte runt i kalsonger och visar sitt 6-pack.
Däremot allt du beskrev om Bayonetta gör Kratos i God of War serien OCH lite till!!!

God of War om du spelat det så springer huvudpersonen Kratos runt i röda kalsonger och visar sin övernaturligt muskulösa NAKNA överkropp och visar både 6-pack och bröstvårtor för allmänheten att beskåda.
Varje gång det blir ett QTE event så zoomar kameran in och man får se Kratos NAKNA överkropp och hur han spänner sina muskler samtidigt som han visar sliter av ett huvud eller lem som den alpha hane han är.

Tänk nu om du skulle ta Bayonetta och slänga in henne i Kratos skor och så får hon springa runt i röda trosor med bar överkropp och varje gång hon ska utföra en attack så zoomar man inte på hennes nakna överkropp så spelarna får se när hon spänner ut sina tuttar åt allmänheten.

Så igen var är sexismen?

Skrivet av Tompa:

Så, jag måste fråga igen - varför får man inte ifrågasätta kvinnlig nakenhet?

Så, jag måste fråga - varför ifrågasätta kvinnlig nakenhet men ALDRIG manlig nakenhet?

Ja för kvinnorna i GoW spelen är ju inte heller löjligt lättklädda.

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Juel91:

Visste inte det. Fortfarande när det skamlöst fokuseras på de sexuella attributerna genom kameravinklar etc. så blir slutresultatet samma. Det handlar inte nödvändigtvis bara om kläderna(tex TERA(MMOt) har löjligt skimpiga kläder för både män och kvinnor så på det sättet är det inte sexistiskt).

Skamlöst? Var inte så konservativ

Långt ifrån konservativ, du vet vad jag menar. Fan service utan någon som helst sammanhang eller anledning.

Medlem

Problem solved

Medlem
Skrivet av Ender:

Det tog mig sju sekunder ner i texten att hitta följande citat: "After talking with Hashimoto and Kamiya, the three of us came to the conclusion Bayonetta’s not the kind of girl who’d show up with the same hairstyle for her sequel. A girl can be known to change her hairstyle depending on her mood, so I guess Bayonetta was in the mood for something short. Still, knowing her, there’s no telling when she’ll decide to change it again.
Bayonetta’s overall theme this time is “Solid.”
She’s still wearing black, and I think her shorter hair gives her a generally more masculine look. While her design in the last game focused on curves, this time we see more straight lines. All of her accessories follow this, except her glasses, which I gave a slightly softer design.
There was some debate about where to show skin. Once we decided her new cape would come around to the front, we closed the front of her suit off to let the cape stand out. In exchange, we opened up a lot in back.
.

Men du kanske trodde att dom tog in en frilansdesigner och bad henne skapa en stark kvinnlig karaktär utan extrem nakenhet, och att hon ÄNDÅ kom upp med det här? Jo, så måste det ju vara.

Om du ändå bara kunde ta dina intressanta åsikter, likasinnade, AdBlock samt "radikalfeministiska" konspirationsteorier och hålla dig borta från FZ helt och hållet, istället för att bara komma med tomma löften? Jag märker ju på dig hur jobbigt det är att läsa om sunda värderingar, jämställdhet, rättvisa och allt sånt där.

Sunda värderingar? Slut shaming och sexnegativism är alltså positivt enligt dig?

Det tycker inte jag. Inte heller spelets producent tycker det. Och vet du vad? Hon är också kvinna. Jag gillar verkligen hur vita, västerländska MÄN talar om för japanska kvinnor hur de skall göra sina spel. Sånt brukar ju annars kallas kulturimperialism och vara något negativt, men tydligen inte när det gäller att begränsa kvinnor artistiska frihet.

Och om kvinnor bar samma dräkter som män i fightingspel så skulle de vara topless ganska ofta.

Medlem
Skrivet av Juel91:
Skrivet av cm0s:
Skrivet av Juel91:

Visste inte det. Fortfarande när det skamlöst fokuseras på de sexuella attributerna genom kameravinklar etc. så blir slutresultatet samma. Det handlar inte nödvändigtvis bara om kläderna(tex TERA(MMOt) har löjligt skimpiga kläder för både män och kvinnor så på det sättet är det inte sexistiskt).

Skamlöst? Var inte så konservativ

Långt ifrån konservativ, du vet vad jag menar. Fan service utan någon som helst sammanhang eller anledning.

Varför är det skamligt?

Medlem

Wii-U ... nää..


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Längtar :).

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Tompa:

Så, jag måste fråga igen - varför får man inte ifrågasätta kvinnlig nakenhet?

Så, jag måste fråga - varför ifrågasätta kvinnlig nakenhet men ALDRIG manlig nakenhet?

Saxar in följande från recensionen av DMC:

"Jag råkar ha en frustrerande svaghet för den här genren. Svaghet för att spelen som regel är fruktansvärt roliga att spela. Frustrerande då de är otroligt testosteronpumpat objektifierande (av kvinnliga såväl som manliga karaktärer)."

Aldrig är ett väldigt långt ord, som min mamma brukar säga.


signatur
Redaktör
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Tompa:

Så, jag måste fråga igen - varför får man inte ifrågasätta kvinnlig nakenhet?

Så, jag måste fråga - varför ifrågasätta kvinnlig nakenhet men ALDRIG manlig nakenhet?

För att manliga skrev och rumpor ytterst sällan pressas upp i ansiktet på spelarna. Men om det viftas med mansattribut omotiverat mycket kommer åtminstone jag ifrågasätta det. Vilket jag gjort, t.ex. Gears of War 2.

Varför får man inte ifrågasätta kvinnlig nakenhet? Har fotfarande inte fått något svar.


signatur
Medlem

Är det inte helt uppenbart att karaktären är översexualiserad för att sälja spelet? Vad är annars motivationen?

Medlem
Skrivet av LVX156:

Sunda värderingar? Slut shaming och sexnegativism är alltså positivt enligt dig?

Har aldrig hört talas om Slut shaming/sexnegativism, men jag antar att det inte är något positivt.

Skrivet av LVX156:

Det tycker inte jag. Inte heller spelets producent tycker det. Och vet du vad? Hon är också kvinna. Jag gillar verkligen hur vita, västerländska MÄN talar om för japanska kvinnor hur de skall göra sina spel. Sånt brukar ju annars kallas kulturimperialism och vara något negativt, men tydligen inte när det gäller att begränsa kvinnor artistiska frihet.
Och om kvinnor bar samma dräkter som män i fightingspel så skulle de vara topless ganska ofta.

Även om hon har full "konstnärlig frihet" så visar det ju bara, föga överraskande, att även kvinnor kan vara sexistiska. Det är ju inte skaparens kön som definierar ifall en karaktär är sexuellt objektifierad eller inte.

Och om en kvinnas bröst skulle vara lika asexuella som en mans så skulle det inte spela någon roll ifall de var topless eller inte.

Medlem

Tack Mattias Frost för en bra recension! Håller helt med om den slentrianmässiga sexismen, det är tråkigt att det finns populärkultur som befäster och reproducerar normer kring manligt/kvinnligt och sexualitet.

Blir alltid, även om jag vid det här laget inte borde bli, häpen över den storm av kritik som sköljer över recensioner eller artiklar som helt eller delvis nämner sexism i spel. Att sexism som befäster normer där kvinnor underordnas som objekt försvaras så hätskt bevisar återigen att den här diskussionen måste fortsätta.

Medlem

Tycker det var ett väldigt lågt betyg. Kollade nyss på Gamespots recension och hör och häpna, dom tyckte spelet var så bra att dom gav det 10/10 !

Sen ger FZ det mediokra 3/5 och kallar det sexistiskt.... det är uppenbarligen så att smaken är som baken.

http://www.gamespot.com/reviews/bayonetta-2-review/1900-64159...

Redaktör
Skrivet av John.Blund:

Tycker det var ett väldigt lågt betyg. Kollade nyss på Gamespots recension och hör och häpna, dom tyckte spelet var så bra att dom gav det 10/10 !

Sen ger FZ det mediokra 3/5 och kallar det sexistiskt.... det är uppenbarligen så att smaken är som baken.

http://www.gamespot.com/reviews/bayonetta-2-review/1900-64159...

Mediokra spel får 1 eller 2 i betyg, en 3:a betyder bra. Men ja, vi ligger jämförelsevis lågt den här gången. Så sker ibland.


signatur
Medlem

Själv läste jag recensionen och ignorerade gnället om sexism eftersom det inte stör mig så jag kunde få en uppfattning om vad jag skulle tycka om spelet, så kam man ju också göra, just saying


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Sexualiteten som Bayonetta visar är 100% hennes. Från första stund som vi ser henne så är hon självsäker, kraftfull och i fullständig kontroll. Det är inte som andra japanska spel/anime någon skolflicka som oavsiktligt visar hennes trosor med stora ursäktande ögon och ett stereotypiskt "kyaaa"!

Det finns sätt att visa sex som en positiv egenskap och som något kul, och jag tycker Bayonetta gör det på ett föredömligt sätt, även om det också är på ett överdrivet komiskt sätt.

Medlem

Jag ser inget problem med att man berättar hur personer i spelet porträtteras i en recension. Däremot tycker jag det är lite tveksamt om det ska påverka betyget.

Jag har svårt att se att någon köper Bayonetta utan att vara medvetna om hur hon framställts i spelet. Skulle någon mot all förmodan inte veta detta och läser recensionen så blir de informerade och kan hålla sig borta oavsett hur högt/lågt betyget är.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av kebbe:

Har inte du klagat på allt sådant här i snart två år? Tycks mig minnas att det alltid är samma sak: "Ska snart sluta läsa."
Det verkar ju redan som du slutat läsa, det är iaf det du säger själv. "Läser bara plus och minus, sen väljer jag att kommentera att texten är dålig." I min bok förstår jag inte det resonemanget överhuvudtaget.

Ser inga som helst journalistiska fel i texten, och tycker en att objektifiering av kvinnor är det bästa som finns lär det finnas betydligt mer passande sidor.

Hr aldrig dragit iväg tomma hot om att sluta läsa, inte heller nu. Vad jag skrev var att anledningarna att välja FZ över konkurrenter börjar ta slut när de i allt större grad fokuserar på en fråga och endast den frågan. Särskilt när det är en tramsig icke-fråga.. Om en recension sedan verkar fokusera helt på den frågan så avstår jag dock från att läsa den, ja. Av samma anledning som varför jag byter till en konkurrent varje gång Arnroths trams täcker förstasidan här på FZ..

Medlem

Jag har kommit fram till att jag inte gillar Mattias Frost. Vad är det för fel på att ha en kvinnlig kropp? Och vadå, bara för att hon har tajta kläder så får jag inte, som tjej, spela spelet eller va?
I call bullshit!

Redaktör
Skrivet av Tovah:

Jag har kommit fram till att jag inte gillar Mattias Frost. Vad är det för fel på att ha en kvinnlig kropp? Och vadå, bara för att hon har tajta kläder så får jag inte, som tjej, spela spelet eller va?
I call bullshit!

Det där är inte alls vad Mattias skriver. Att han är kritisk mot omotiverad halvnakenhet betyder inte att han har nåt emot kvinnokroppar, tajta kläder eller att han vill förbjuda något. Det är vanlig kritik mot saker som funkar dåligt i ett spel, precis som berättandet och filmsekvenserna (som han också kritiserar). Den enda skillnaden är hur folk reagerar på kritik mot halvnakenhet.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Tompa:

Så, jag måste fråga igen - varför får man inte ifrågasätta kvinnlig nakenhet?

Så, jag måste fråga - varför ifrågasätta kvinnlig nakenhet men ALDRIG manlig nakenhet?

Saxar in följande från recensionen av DMC:

"Jag råkar ha en frustrerande svaghet för den här genren. Svaghet för att spelen som regel är fruktansvärt roliga att spela. Frustrerande då de är otroligt testosteronpumpat objektifierande (av kvinnliga såväl som manliga karaktärer)."

Aldrig är ett väldigt långt ord, som min mamma brukar säga.

Det där är det perfekta exemplet på det jag ville ha fram.
Kerstin talar om objektifiering av karaktärer av båda könen och inte av det enskilda könet.
Det är därför inget förtryck mot ett kön!
OCH är det inget förtryck mot ett kön så betyder det att det inte heller är ______.

"otroligt testosteronpumpat objektifierande (av kvinnliga såväl som manliga karaktärer)."


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ender:

Och om en kvinnas bröst skulle vara lika asexuella som en mans så skulle det inte spela någon roll ifall de var topless eller inte.

Och i en del länder säger dom samma sak om kvinnors ansikte...

Tyvärr delar jag inte eran nedvärderande syn på kvinnor. Jag tycker kvinnor ska ha samma rättigheter som män i alla avseenden så länge som dom själva känner sig trygga.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Redaktör
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Ender:

Och om en kvinnas bröst skulle vara lika asexuella som en mans så skulle det inte spela någon roll ifall de var topless eller inte.

Och i en del länder säger dom samma sak om kvinnors ansikte...

Tyvärr delar jag inte eran nedvärderande syn på kvinnor. Jag tycker kvinnor ska ha samma rättigheter som män i alla avseenden så länge som dom själva känner sig trygga.

Det är en diskussion ni får ta på annat håll.


signatur
ZF
Medlem
Skrivet av Tompa:

Varför får man inte ifrågasätta kvinnlig nakenhet? Har fotfarande inte fått något svar.

:

Skrivet av Ender:

Har aldrig hört talas om Slut shaming/sexnegativism, men jag antar att det inte är något positivt.

det beror ju helt på vilken agenda man har. om målet är att alla kvinnor ska kunna känna sig bekväma i att inte behöva se sig tvungna att vara objekt så är det såklart jättebra med "slut shaming", om den nu leder till vad man vill uppnå alltså.

Skrivet av Kazutoyo:

någon skolflicka som oavsiktligt visar hennes trosor med stora ursäktande ögon och ett stereotypiskt "kyaaa"!

tja.. Bayonetta kan visserligen inte sägas vara representativ för vad som historiskt sett ansetts attraktivt i Japan på nåt plan egentligen.

men, vad som saknas i all kritik är hur hon skulle vara istället. för om vi går tillbaka till tiden för när häxjakten var veckans snackis så beskrevs de misstänkta bland annat som ovanligt lediga och provocerande. görs då ett spel med den bakgrunden som vill vara lite utmanande så blir det ju minst sagt absurt om det skulle utelämnas.

vore iof spännande att se hur ett sånt spel hade sett ut, och hur det mottagits.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Tycker det är rätt att vara kritisk gentemot sexism.

Tycker ovanstående kommentarer är lite löjliga.

Du är medveten om att personen som designat henne är en kvinna, va? Shimazaki Mari:
http://2.bp.blogspot.com/_KCq7KItblAU/TO3sIKJEchI/AAAAAAAAAEA...

Det finns för övrigt sexpositiv feminism.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av LVX156:

Sunda värderingar? Slut shaming och sexnegativism är alltså positivt enligt dig?

Har aldrig hört talas om Slut shaming/sexnegativism, men jag antar att det inte är något positivt.

Skrivet av LVX156:

Det tycker inte jag. Inte heller spelets producent tycker det. Och vet du vad? Hon är också kvinna. Jag gillar verkligen hur vita, västerländska MÄN talar om för japanska kvinnor hur de skall göra sina spel. Sånt brukar ju annars kallas kulturimperialism och vara något negativt, men tydligen inte när det gäller att begränsa kvinnor artistiska frihet.
Och om kvinnor bar samma dräkter som män i fightingspel så skulle de vara topless ganska ofta.

Även om hon har full "konstnärlig frihet" så visar det ju bara, föga överraskande, att även kvinnor kan vara sexistiska. Det är ju inte skaparens kön som definierar ifall en karaktär är sexuellt objektifierad eller inte.

Och om en kvinnas bröst skulle vara lika asexuella som en mans så skulle det inte spela någon roll ifall de var topless eller inte.

Så, sexpositiv feminism är alltså misogyni enligt dig..? Wow. Skamligt.

Medlem
Skrivet av Bikki:
Skrivet av Apministern:

Tycker det är rätt att vara kritisk gentemot sexism.

Tycker ovanstående kommentarer är lite löjliga.

Du är medveten om att personen som designat henne är en kvinna, va? Shimazaki Mari:
http://2.bp.blogspot.com/_KCq7KItblAU/TO3sIKJEchI/AAAAAAAAAEA...

Det finns för övrigt sexpositiv feminism.

Spelar det nån roll? Bara för att det är en kvinna som designar behöver det inte vara OK


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av kebbe:

Har inte du klagat på allt sådant här i snart två år? Tycks mig minnas att det alltid är samma sak: "Ska snart sluta läsa."
Det verkar ju redan som du slutat läsa, det är iaf det du säger själv. "Läser bara plus och minus, sen väljer jag att kommentera att texten är dålig." I min bok förstår jag inte det resonemanget överhuvudtaget.

Ser inga som helst journalistiska fel i texten, och tycker en att objektifiering av kvinnor är det bästa som finns lär det finnas betydligt mer passande sidor.

Hr aldrig dragit iväg tomma hot om att sluta läsa, inte heller nu. Vad jag skrev var att anledningarna att välja FZ över konkurrenter börjar ta slut när de i allt större grad fokuserar på en fråga och endast den frågan. Särskilt när det är en tramsig icke-fråga.. Om en recension sedan verkar fokusera helt på den frågan så avstår jag dock från att läsa den, ja. Av samma anledning som varför jag byter till en konkurrent varje gång Arnroths trams täcker förstasidan här på FZ..

Sen kan det ju också vara så att FZ endast uppmärksammar det varje gång det påträffas, och att det är så otroligt omfattande att du upplever det som att det bara fokuseras på det hela tiden...tänkt på det? Fast om du ser det som en "tramsig icke-fråga" så antar jag att svaret blir nej.

Skriv svar