Dagens spel består av lättköpta poänger och saknar den kluriga humor som kännetecknade 90-talets äventyrsspel. Den salvan avfyrar Al Lowe, far till sex (eller sju!) Leisure Suit Larry-spelen under 80- och 90-talet, i en gästkrönika hos Wired. Samtidigt ställler han sig på samma sida som de som kritiserar dagens spel för att vara för strömlinjeformade.

– När blev klipskhet passé? När blev insinuation onödigt? När blev tänkande överflödigt?

Den gode Lowe svarar själv på frågorna. Äventyrsspelen var perfekta för 80-talets datoranvändare eftersom dåtidens datorer var så bökiga att använda att intresset för pussel och problemlösning närmast var ett krav. Och spel som Larry #Monkey Island, #Maniac Mansion, #Space Quest, #Sam and Max och #Day of the Tentacle passade dem förträffligt. Sen blev Windows användarvänligt, datornyttjarna blev användare istället för problemlösare och intresset för de kluriga äventyren störtdök.

Men Lowe tror att spelarfinansiering genom Kickstarter kan få pendeln att svänga tillbaka. När spelen finansieras av privatpersoners pengabidrag kan utvecklarna utforma dem som de själva vill, och Tim Schafers och Ron Gilberts mäkta framgångsrika Kickstarter-projekt #Adventure nämns som exempel.

Också Leisure Suit Larry är på väg att återuppstå med hjälp av Kickstarter. Målet var att skramla ihop 500 000 dollar till nästa vecka, och i går stod det klart att man lyckats. Men någon revolution för spelvärlden lär inte "nya" Larry bli, utan snarare en nytolkning av #det första Larry-liret från 1987.