#Runescape – knappast ett namn på allas läppar. Ändå – det största onlinerollspel som existerat. Med 200 miljoner registrerade konton har det en självklar plats i Guinness rekordbok.

För tolv år sedan släppte bröderna Gower en betaversion av vad de då såg som ett slags MUD med grafiskt gränssnitt. För de av er som inte var med när det begav sig var MUD:ar ett slags äventyrsspel där man kämpade med och mot andra spelare online, helt utan grafiska attiraljer. Du skrev in allt du gjorde, som exempelvis "go west" eller "say Hello, friend" och så vidare.

Jo, vi har kommit en bit sedan MUD-äventyren.

Runescape var inte det första grafiska onlinespelet, men blev snabbt ett av de populäraste. Det är det än idag, mycket beroende på att det är så enkelt att komma igång med spelet. Du laddar inte ner någonting, du skapar bara ett konto och börjar spela direkt i webbläsaren. Så har det varit ända från början, och den andra stora uppdateringen ändrade inte på det. Det gör inte heller den tredje stora releasen, som i dagsläget kallas #Runescape 3.

Jag säger "i dagsläget". Siffran här är nämligen inte så signifikant som man kan tro, utan snarare ett marknadsföringsknep för att få pressen att skriva om "Det nya Runescape" när det i själva verket handlar om en uppdatering av samma gamla spel som alltid. Men med tanke på hur mycket material som lagts till under tolv år, och hur stora förändringar som planeras, är det trots allt väl värt en titt. Så vi gör det. Det här är framtiden för Runescape.

Ett mobilt perspektiv

Den stora nyheten, den som #Jagex-bossarna gärna snackar mest om, är övergången till HTML 5 snarare än en ny Java-version. Det är ett steg som kan verka gå åt fel håll, men i själva verket finns det en bra poäng med det. HTML 5 låter dem köra spelet på moderna mobila plattformar utan problem. De vill inte ge någon tidsram, men att Runescape kommer att släppas på plattor och smartphones är det ingen tvekan om. Så fort Jagex lyckas åstadkomma ett gränssnitt som går att använda på mobilen, det vill säga. De har dock redan en fördel. Redan nu används musklick till allting och du kan inte röra dig med pil- eller WASD-tangenterna, hur mycket du än vill. Det borde göra det lättare att göra en mobilversion. Om den kommer att låta dig spela med samma konto som du redan använder via din webbläsare vet vi dock inte.

Snart i din mobil? Högst troligt, om vi ska tro Runescape-utvecklaren.

– Potentiellt kan vi köra spelet på en smart-tv, säger Phil Mansell, executive producer för spelet. Men det roliga är att det redan går att köra HTML 5 på vissa Android-enheter. Vi har upptäckt att det inte är det tekniska som är problemet, snarare är det så att spelets gränssnitt måste designas runt plattformen. Jag tror att vi satsar på plattor först, eftersom det större formatet passar spelet bättre. Men teknologin är ett mycket mindre problem för oss än designen. Det kommer inte att hända inom de närmaste månaderna, eftersom det är mycket jobb, men vi vill inte vänta flera år heller. Förmodligen har vi en mobil version tidigt nästa år eller så.

Även när allt är flyttat till HTML 5 kommer dock javaklienten och den gamla Classic-versionen att finnas kvar, för den som är lite traditionell eller helt enkelt vägrar att byta till Chrome, den enda webbläsare på pc som stöder HTML 5 till fullo just nu.