Det är inte bara #Oculus VR som satsar på virtuella verkligheter. Det ryktas om att #Sony arbetar på ett eget headset till Playstation 4 och i januari ger sig Valve in i matchen på allvar genom att visa upp en egen prototyp.

Mellan 15-16 januari annordnas konferensen Steam Dev Days och schemat avslöjar bland annat två punkter som berör VR. Först ut är Valve-programmeraren Mike Abrash med lektionen "Vad VR borde och nästan säkert kan göra inom två år". I beskrivningen skriver de också att de byggt en egen prototyp som kan ge "makalösa upplevelser".

En andra lektion, med Joe Ludwig (även han programmerare), ska avhandla vad Valve gör för att stödja och framhäva VR-spel på Steam. Bland annat kommer han att prata om hur gränssnittet kan anpassas.

Mer än så får vi inte veta förrän ett par veckor efter nyårsraketerna men det är inget snack om att VR kommer att utvecklas kraftigt de närmaste åren. Dock så är det lite oroväckande att så många parter verkar titta på egna lösningar. Om spelutvecklare ska se någon mening i att satsa på tekniken känns kompatibilitet emellan till exempel Valves lösning och Oculus Rift som ett måste.

I senaste fragzone pratar vi om just möjligheterna, och farhågorna, med Oculus Rift och låter två av våra skribenter testa för första gången.