Man behövde inte heta Ruggero Deodato för att förstå skräckpotentialen i den Oculus Rift-version av #Alien: Isolation som visades på E3-mässan i somras. Men ganska snabbt förklarade #Creative Assembly och #Sega att Ouclus-stödet på E3 bara var en prototyp, i fullversionen skulle det inte bli några såna överjävliga otäckheter. Men de berättade inte hela sanningen – i spelinstallationen finns inbyggt, oaktiverat Oculus Rift-stöd, och det kan aktiveras utan större bekymmer.

Uppgiften kommer från en Neogaf-användare, som beskriver tillvägagångssättet i detalj och därtill Twitch-streamar när han spelar det. Vi citerar hur man gör:

1) in ENGINE_SETTINGS.XML (found in the DATA folder) change the stereo options to:

<Setting name="Stereo Mode">
<Quality name="Rift" precedence="4"/>
<Quality name="Off" precedence="4"/>
</Setting>

2) Set the Oculus to extended mode.

3) In the oculus configuration utility pause the service.

4) Start the game.

5) To play the game normally, reactivate the service by opening the display mode and set it to "direct to rift" and viola.

Tested it and it works... HOWEVER. Positional tracking is not yet working, Scratch that... the light does not come on but POSITIONAL TRACKING WORKS... you can lean around corners!! oh my god it is terrifying!

Och så här ser det ut:

Kanske inte det tekniskt mest tillfredsställande sättet att uppleva Alien: Isolation, men värt att kika på om du sitter på en Oculus Rift.

FZ recenserade Alien: Isolation förra veckan. Om du ännu inte skaffat ett exemplar viskas det om en tävling inom en nära framtid. Håll ögonen öppna.