#World of Warcraft tillkännagavs vid ECTS-mässan i september 2001, men det skulle dröja till den 23 november 2004 innan det såg dagens ljus, och ytterligare nästan tre månader innan det släpptes i Europa. Alltsammans tio år efter seriens första spel, #Warcraft: Orcs & Humans.

Ända sedan betatestningen drog igång i mars 2004 hade hypemaskineriet rullat på med en vansinnig fart. I stort sett alla som hade turen att få se eller testa spelet hyllade det. Jag minns själv när jag var på en pressvisning hösten 2004, vi var runt 20 personer där och efter en presentation fick vi testa betan. Jag sa redan där och då att om jag någonsin börjar spela det här så kommer jag vara fast – något som senare skulle visa sig vara helt sant.

När spelet sedan släpptes i november 2004 (i Nordamerika) såldes drygt 240 000 exemplar det första dygnet och det fick skyhöga betyg av en enig spelpress. Den 11 februari 2005 var det Europas tur och även här var succén ett faktum – 600,000 exemplar såldes den första helgen. Sedan dess har det gått spikrakt uppåt. Oktober 2005: 4,5 miljoner spelare. Maj 2006: 6,5 miljoner. Juli 2007: 9 miljoner. Och den magiska 10-miljonersgränsen sprängdes i januari 2008. Den senaste uppdateringen är från december 2008, då över 11,5 miljoner människor spelade.

Ett par tidiga skärmdumpar från spelet.

I dag har World of Warcraft alltså varit igång i fem år i Sverige. I samband med världspremiären nyligen fick jag en pratstund med Tom Chilton, lead designer på #Blizzard.

Först och främst, grattis till fem framgångsrika år!
- Tack så mycket!

När ni lanserade World of Warcraft, var ni det minsta oroliga över att spelet inte skulle göra succé?

- Nej, inte direkt. Vi kände att vi hade ett väldigt starkt spel och det bästa MMO-spelet då. Men att det skulle bli så här stort räknade vi förstås inte med.

Ja, apropå populärt - Sverige har 9 miljoner invånare och World of Warcraft har en bit över elva miljoner spelare. Kunde ni i er vildaste fantasi föreställa er ett sådant genomslag?

-Haha, nej, inte ens i närheten. Vi trodde som sagt att vi hade det bästa MMO-spelet just då, men vi anade inte att det skulle komma i närheten av något sånt här.

Traditionsenligt julfirande med en touch av MMO.

Nej, det var väl knappast någon som då visste att World of Warcraft inom några år skulle ha så många spelare. Men det handlar inte bara om det, WoW har blivit något av ett kulturfenomen. Folk som normalt sett inte tittar två gånger åt ett datorspel var plötsligt fast. Gammelmedierna började tala om ungdomar som blivit beroende och inte gjorde annat än att sitta och spela hela nätterna. Dessutom har WoW genererat otaliga kringprodukter såsom kortspel, brädspel, tecknade serier, ett helt eget South Park-avsnitt och - om allt går vägen – en långfilm som eventuellt dyker upp under 2011-2012.