En ny forumtitel för våra galet kunniga ämnesexperter.

Jag kan actionspel, Tompa kan racing och Jocke kan inte sluta tjata om rpg och singlespelar-äventyr. Men i forumet finns det personer som kan minst lika mycket om helt andra saker, ämnen som vi på redaktionen bara doppar tårna i. Därför lanserar vi nu FZ:s ambassadörer, en ny forumtitel för dem som är extra insatta i ett ämne och gärna delar med sig av sin kunskap.

Först ut är fyra medlemmar som har så vitt skilda expertområden som speedrunning & retro, Xbox, The Elder Scrolls Online och League of Legends. Ämnen som vi kanske inte har haft fokus på men som vi vet engagerar många.

Målet med ambassadörsprogrammet är att stötta galet insatta människor i sin kunskapsfördjupning och hjälpa dem att sprida den här i forumet. Det kan röra sig om ordna möten med utvecklarna av deras favoritspel, lyfta streamingkvällar eller ordna fram spelkoder.

"Det här låter ju helfränt, hur blir jag en ambassadör?" tänker du kanske nu. Och det korta svaret är: det är inget du ansöker om. Vi som lever i forumet varje dag vet vilka av er som är extra insatta och benägna att ta egna initiativ till att sprida er kunskap. Vi kommer att hålla ett särskilt vakande öga de kommande månaderna då vi gärna ser att ambassadörsfamiljen växer till en tvåsiffrig skara innan årsskiftet.

Våra ambassadörer!

@Grukk - ambassadör inom speedrunning & retro

När började du läsa FZ?
Jag har läst FZ till och från sedan sena tonåren, så runt 2007. Efter att ha läst nyheter en längre tid fick jag tummen ur och blev medlem 2014 för att få en nyckel för Evolve Big Alpha. Efter några års speltorka blev det spelspelspel igen och med det blev FZ en naturlig samlingsplats.

Hur hittade du ämnet som du är ambassadör för?
Året var 2004, jag spelade fortfarande mycket Super Smash Bros. Melee på min kub. Målet var att samla så många troféer som möjligt så behövde klara ”Break the targets” på så kort tid som möjligt. Med bredbandet som jag precis tjatat mig till hittade jag snabba ”Break the targets”-videos på hemsidan speeddemosarchive.com. Efter att jag uppnådde mitt mål med break the targets-trofén började jag söka mig vidare in på speeddemosarchive och stötte på speedruns av Metroid Prime och diverse NES-spel. Jag var helt såld på konceptet och det har följt med mig sedan dess. I halva mitt liv har jag kollat på långa RPG-speedruns från Japan, korta runs av retro- och indie-spel, men även utövat det på en casualnivå med en inriktning på Disneyspel.

Vad borde folk veta om just ditt ämne?
Speedrunning är mer än Twitch och välgörenhetsevents som Games Done Quick och European Speedrunner Assembly. Det är blod, svett och tårar, det är gemenskap och tävling. Det finns personer som är mer hardcore och andra mer casual, precis som i många andra intressen. Alla jagar inte rekordet utan vill bara se var sin egen gräns ligger.

Det började som en utmaning för spelare som redan klarat ut barndomsspelen i pojk- och flickrummen och ville bemästra spelen på ytterligare en nivå. De spelade bara för sig själv på rummet med förhoppningen att få rekordet så de kunde visa upp sitt arbete för likasinnade. Idag livestreamar speedrunners sina försök och tittarna kan följa deras utveckling, inte bara se resultatet av all möda i form av en uppladdad video. Många vet att spelformen blivit etablerad i spelindustrin och att det dras in miljontals kronor till välgörenhet världen över, men många vet inte riktigt var det började.

@Dali - ambassadör för League of Legends

När började du läsa FZ?
Jag började hänga på FZ för cirka tio år sedan. I samband med "nylanseringen" när Joakim tog över blev FZ en större del av mitt internethäng men jag var mer av en "lurker" i början. Under 2010 blev jag medlem och började skriva blogginlägg. Tiden räckte dock inte till och det skulle dröja ca 7 år innan jag åter blev aktiv. Under dessa år har jag alltid läst forumet och nyheterna men inte varit aktiv.

Hur hittade du ämnet som du är ambassadör för?
Jag och några vänner spelade League of Legends väldigt aktivt mellan 2010 och 2013. När universitetsstudierna krävde större sinnesnärvaro hann vi inte lira så mycket utan hade "streams" och Esports-sändningar på i bakgrunden. Det var inte bara Leauge of Legends utan mycket CS och Starcraft också. Att det blev League of Legends jag fortsatte följa tror jag har att göra med att dom satsat mycket kring sändningarna innan och efter matcherna. Det är mer likt en traditionell sportstudio jämfört med andra E-sporter där matcherna är det enda stora fokuset. Jag har alltid kollat på sport men med E-sport och speciellt LoL så får jag det bästa av både sport- och spel-världen.

Vad borde folk veta om just ditt ämne?
Worlds, vilket är LoL:s motsvarighet till VM eller Champions League, börjar 1 oktober. Här möts de bästa lagen från världens olika regioner och man kan se flera matcher under cirka en månads tid. Ett utmärkt tillfälle att komma in i LoL:s Esports-scen. Jag tror inte man behöver någon direkt kunskap om spelet utan bara titta och njut. Vill man därefter ha en civiliserad diskussion eller nörda ner sig i detaljer är det bara att höra av sig via FZ:s forum.

@Mortaigne - ambassadör för Xbox

När började du läsa FZ?
Någon gång runt millennieskiftet. Var först aktiv på PC Gamers forum som jag hittade till via papperstidningen, upptäckte FZ som hängde ihop där på något vis. Sedan blev jag fast här!

Hur hittade du ämnet som du är ambassadör för?
Spelat datorspel sedan barnsben, först C64 sedan Amiga och till sist PC. Aldrig intresserat mig för konsoler, det var ju bara sådana där hoppa-på-svamp-spel tänkte jag lite inskränkt. För sisådär 7-8 år sedan fick jag ett infall om att testa på det där med konsol, det såg ju trots allt ganska trevligt ut att mysa ner i soffan med handkontroll. Började kolla på och testa alternativen och just handkontrollen blev avgörande. Hade i stort sett noll erfarenhet av handkontroller så det var viktigt att det kändes bra. Xbox 360 hade en kontroll som satt som gjuten i nävfen! Sedan blev jag allt mer dragen åt konsolhållet och Xbox har varit min huvudplattform sedan dess!

Vad borde folk veta om just ditt ämne?
Mitt ämne är ju väldigt brett men framförallt att Xbox är en fantastisk plattform med en massa tjänster och spel som gör gaminglivet både enklare och roligare! Saker som bakåtkompatibilitet, Play Anywhere och Xbox Game Pass är fenomenala features, tillsammans med Xbox One S/X så är det en grym mix av mjukvara och hårdvara. Xbox One av idag är inte Xbox One 2013.

@Kristallkrona - ambassadör för The Elder Scrolls Online

När började du läsa FZ?
För ca 2 års sedan

Hur hittade du ämnet som du är ambassadör för?
2014 fick jag höra att det skulle komma ett onlinespel som handlar om The Elder Scrolls, tror det var på Bethesda hemsida jag hittade detta.

Vad borde folk veta om just ditt ämne?
Det är ett väldigt roligt MMORPG spel som utspelar sig i Tamriel.

@Berling - ambassadör för Quake

När började du läsa FZ?
Jag började faktiskt första gången 1999, även om min profil på FZ säger 2001, någonstans mellan 99 och 2001 så kunde profildatabasen inte överföras till den ”nya” sajten så fick godta att det inte sträcker sig längre tillbaka än så.

Anledningen till att jag började läsa artiklar och nyheter på FragZone (så fint som det hette och stavades förr) var för att det va den enda svenska webbsidan som skrev om Quake-relaterade nyheter, samt att väldigt många spelare inom denna scenen samlades i FZ-forumet. FZ var helt enkelt varje svensk eller nordisk quakespelares mötesplats, därefter så har jag hängt kvar och alltid haft FZ som primär nyhetskälla och diskussionspelare för allmän gaming genom åren.

Hur hittade du ämnet som du är ambassadör för?
Har spelat i stort sett alla Quake spel man kan tänka sig, vissa lite mindre än andra, men det började med QuakeWorld år 1996, sedan vidare till Quake 2 år 97-98 som blev en storfavorit och spelas än idag. Quake 3 Arena Blev 2000-talets stora nyhet för oss Quakers, något nytt och snyggt som verkligen höll måttet, saknade dubbelhoppet men ändå ett spel med påminner lite mer om första Quake.

Nästan 10 år senare utvecklas Quake Live som indirekt är Quake 3, men gjort för att spelas direkt i webbläsaren. Konceptet kändes märkligt till att början men började snabb inta Quake-scenen både brett och hårt, idag är Quake Live mer eller mindre Quake 3 bortsett från vissa undantag. För lite mer än ett års sedan släpptes
Quake Champions och detta har spelats från dag ett! Både ofta och mycket, och jag har inga planer på att sluta gibba heller, någonsin!

Vad borde folk veta om just ditt ämne?
Ja, vad borde man inte veta? Gillar man scenen som är grundpelaren för all nuvarande teamplay, lag mot lag, dueller, 2on2 för FPS så är Quake ett måste.

Det många kanske inte vet idag, åtminstone den yngre generationen av gamers är att Quake faktiskt har skapat många vägar in i pro gaming som det ser ut idag. Kolla till exempel på hur stort Counter-Strike med flera blev och fortfarande är, detta tack vare just Quake.

Vad är då Quake för Er som inte vet? Quake är ett First Person Shooter där utmaningen av kontentan är att ta kål på din fiende genom att använda ett ganska brett sortiment av vapen. Quake har genom åren alltid haft en snabb och växlande rörelsemotor där precision och timing är nyckeln till en vunnen match. Vill man ha fart med kontroll och häftiga rörelser så är Quake just för dig! (Plus att du slipper vänta en hel runda på att det blir din tur igen..)

@Almblad - ambassadör för Quake

När började du läsa FZ?
Jag började läsa FZ runt 96-97, då Fragzone skrev mycket om Quake. Kommer vagt ihåg att man gick in på hemsidan när vi hade raster i skolan, då vi saknade internet hemma.

Hur hittade du ämnet som du är ambassadör för?
Har varit en trogen följare av Id Software sedan tiden deras första spel kom ut, Commander Keen in Invasion of the Vorticons. Några år senare släpptes Wolfenstein 3D och Doom av Id Software, som blev några av de första FPS spelen som jag själv fick satt tänderna i. Lärarna i skolan tyckte dock inte det var anpassat för oss i den åldern, så vi fick smygspela när lärarna inte såg på. Lagom till 1996 så köpte föräldrarna en ”datormaskin” och i mitten av samma år så släpptes det första Quake-spelet. Ett spel som jag och några i samma klass delade intresse av och vi anordnade Lan för att kunna spela mot varandra. Vi försökte testa våra färdigheter i Quake på en speltävling som anordnades i Stockholm, men blev totalt överkörda. Året efter kom Quake 2 ut och spelades flitigt av oss, men vi tävlade aldrig i det och spelades mest för skoj skull på Lan. Men när Quake 3 började närma sig att släppas diskuterade jag och några andra tillsammans ifall vi skulle börja tävla i spelet. Vi spelade mycket Team Deathmatch, fyra mot fyra, och kan i efterhand säga att det gick relativt bra då vi spelade mot några av världens topplag. Vi ordnade också två internationella tävlingar i Quake 3, Qlan 1 (2003) och Qlan2 (2004) i Enköping. Till båda lanen kom det folk från alla jordens hörn. Efter Quake 3 har jag följt scenen väldigt passivt då Quake 4 inte riktigt slog igenom. Ska bli roligt och följa Quake Champion och se hur det utvecklas då det ligger i early access.

Vad borde folk veta om just ditt ämne?
Quake är en Arena Shooter som både kan vara intensiv att spela som att se på när andra spelar. Från Quake 1 till Quake Champions, har spelen åldrats bra och är än idag en av de roligare spelen att spela på lan mot varandra. En tävling som kommer upp här näst kommer vara PGL Quake Champions Open, 3-7 oktober. Kanske vi får se en svenska ta hem tävlingen i duelltävlingen.

Skicka en rättelse