Ubisoft drog nyligen igång sin NFT-satsning Quartz – om än i ett betastadie – och succén lyser med sin frånvaro. Utöver rapporter om att anställda på företaget har kritiserat satsningen internt och stark kritik från spelarna själva, verkar de nummerstämplade vapen och annan utrustning de försöker kränga helt enkelt inte vara särskilt eftertraktade.

En titt på de webbplatser de använder för att sälja sina NFT:s, Rarible och Objkt, verkar faktiskt peka på att de sålt runt 20 föremål. Ett rejält magplask, med andra ord. Men skam den som ger sig (eller?), och i en intervju med Decrypt säger Didier Genevois – blockchain technical director på Ubisoft – att satsningen kommer att fortsätta.

Vi har fått massor av feedback sedan utannonseringen, och vi lyssnar på både uppmuntran och oro. Vi förstår varifrån tankegångarna kring teknologin kommer, och vi måste tänka på det varje steg på vägen.

Vidare säger han att Ubisoft ämnar att använda tekniken ansvarsfullt, bygga en trygg miljö där spelare kan utforska hur NFT fungerar, endast använda energieffektiva "proof of stake"-blockkedjor och fokusera på meningsfullt värde för spelare som förbättrar deras spelupplevelse.