Trots ett mindre än stekhett mottagande ska Gothic-utvecklaren Piranha Bytes släppa en uppföljare till sci fi-spelet Elex. Elex 2 kommer även det att bjuda på en vidöppen spelvärld och stora möjligheter att skräddarsy sin karaktär, men det vankas även en del förbättringar.

En del av det första spelet som fick en del kritik var striderna, och i en intervju med Twinfinite säger Piranha Bytes att de lyssnat på fansens feedback. De har gjort stora ansträngningar för att få stridssystemet att kännas mer dynamiskt i Elex 2, och även mer responsivt. De säger att en av de stora styrkorna med stridssystemet är hur flexibelt det är, och att man kan använda sig av allt från närstridsvapen och magi till hjälp från andra karaktärer i spelet.

Våra handlingar och val ska dessutom leda till fler och mer komplexa konsekvenser, med många överraskningar i de olika berättelserna. Något de inte säger sig gilla är dock DLC, eftersom de anser att spelarna ska få allt de planerat att inkludera i spelet utan att behöva betala extra.

Den 1 mars 2022 smäller det på PC, Playstation 4/5, Xbox One och Xbox Series X/S.